Lære og pakter 2021
29. mars–4. april. Påsken: “Jeg er han som lever, jeg er han som ble slått ihjel”


“29. mars–4. april. Påsken: ‘Jeg er han som lever, jeg er han som ble slått ihjel’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“29. mars–4. april. Påsken”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Kristus-statuen

29. mars–4. april

Påsken

“Jeg er han som lever, jeg er han som ble slått ihjel”

En primær-klasse i påsken er en utmerket anledning til å hjelpe barna å styrke sin tro på Jesus Kristus og hans forsoning. Søk Herrens veiledning om hvordan du kan gjøre det. Du kan finne noen nyttige forslag i denne oversikten.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

La barna fortelle deg hva de vet om grunnen til at vi feirer påske. Spør dem hva familien deres gjør for å feire Jesu Kristi oppstandelse i påsken. Eller du kan la dem fortelle hva de lærer om Jesus Kristus hjemme og i Skriftene.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 138:11‒17

På grunn av Jesus Kristus vil jeg stå opp fra de døde.

Når du underviser barna om Jesu Kristi oppstandelse, kan Lære og pakter 138:11–17 hjelpe deg å forklare hva det vil si å stå opp fra de døde. Disse versene kan også bidra til å bygge opp deres tro på at de vil stå opp fra de døde en dag.

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av Frelserens død, begravelse og oppstandelse (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 57, 58 og 59). Spør barna hva de vet om disse hendelsene. Bær vitnesbyrd om at Jesus døde for oss og sto opp fra de døde for at vi alle kan stå opp igjen når vi dør.

  • Tenk på en konkretisering som kan hjelpe barna å forstå hva som skjer når vi dør (kroppen og ånden blir adskilt) og når vi står opp fra de døde (ånden og kroppen kommer sammen igjen). Hva skjer for eksempel når vi fjerner batteriet fra en lommelykt eller blekkpatronen fra en penn? Hva skjer når disse tingene kommer sammen igjen?

  • Les for barna fra Lære og pakter 138:17: “Ånden og legemet [skal] gjenforenes for aldri mer å skilles ad, så de [kan] motta en fylde av glede.” Hvorfor er vi takknemlige for kroppen vår? Gi uttrykk for gleden du føler over å vite at vi alle vil stå opp fra de døde og få kroppen vår igjen.

  • Syng en sang om oppstandelsen sammen, som for eksempel “Sto Jesus opp til liv igjen?” eller “Jesus har oppstått” (Barnas sangbok, 45, 44). Gi barna bilder som symboliserer ord eller uttrykk i sangen (du finner eksempler i Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 59, 60 og 61) og be dem holde opp bildene sine når de synger disse ordene.

Lære og pakter 76:11–24; 110:1–7; Joseph Smith ‒ Historie 1:14–17

Profeten Joseph Smith så Jesus Kristus.

Én måte å hjelpe barna å styrke sin tro på Frelseren på er å dele Joseph Smiths vitnesbyrd med dem: “Han lever! For vi så ham, ja, ved Guds høyre hånd” (Lære og pakter 76:22–23).

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av Joseph Smiths første syn (se oversikten for 4.–10. januar i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Be barna fortelle deg hva som skjer på bildet, og be dem finne Jesus Kristus. Spør barna om de vet om andre ganger Joseph Smith så Frelseren. Fortell med egne ord om opplevelsene som er beskrevet i Lære og pakter 76:11–24; 110:1–7. Fortell barna hvordan disse skriftstedene bygger opp din tro på Jesus Kristus.

  • Mens barna fargelegger denne ukens aktivitetsside, kan du lese for dem skriftstedene den henviser til. Pek på detaljer på bildene som er beskrevet i versene. Bær vitnesbyrd for barna om at profeten Joseph Smith så Jesus Kristus, og at dette er én grunn til at vi vet at Jesus lever.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 76:11–24; 110:1–10; Joseph Smith ‒ Historie 1:14–17

Profeten Joseph Smith vitnet om at Jesus Kristus lever.

En profets viktigste oppgave er å vitne om Jesus Kristus. Hjelp barna å bygge opp sin tro på Frelseren ved å lære av Joseph Smiths vitnesbyrd om ham.

Mulige aktiviteter

  • Følgende skriftsteder beskriver tilfeller da Jesus Kristus viste seg for Joseph Smith: Lære og pakter 76:11–24; 110:1–10; Joseph Smith – Historie 1:14–17. Skriv en liste på tavlen over noen sannheter vi lærer om Frelseren av disse versene. Be barna finne ut hvilke vers som lærer oss sannhetene som står på tavlen. Hva annet lærer vi om Jesus Kristus av Joseph Smiths erfaringer?

  • På denne ukens aktivitetsside kan du hjelpe barna å sette bildene sammen med skriftstedene. Hvorfor er det en velsignelse å vite at Joseph Smith så den oppstandne Frelseren? Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus lever og at Joseph Smith er en profet.

Lære og pakter 63:49; 88:14–17, 27; 138:11, 14–17

På grunn av Jesus Kristus vil jeg stå opp fra de døde.

Hvordan vil du hjelpe barna å sette større pris på Frelserens gave, oppstandelse til oss alle?

Mulige aktiviteter

  • Gi hvert barn ett av følgende skriftsteder: Lære og pakter 63:49; 88:14–17, 27; 138:11, 14–17. Be barna granske versene sine for å finne en setning som de syns beskriver påskens budskap. La dem dele sine tanker med de andre. Hvis tiden tillater det, kan du la dem lage kort med setningene de har funnet, som de kan gi til familiemedlemmer eller venner.

  • Spør barna hvordan de ville forklare for en yngre bror eller søster eller en venn hva det vil si å stå opp fra de døde. For å finne forslag kan dere lese Lære og pakter 138:14–17sammen, og overveie spørsmål som disse: Hva skjer med ånden og kroppen når vi dør? Hva skjer når vi står opp fra de døde? Hvordan gjorde Jesus Kristus oppstandelse mulig?

  • Vis videoen “Because He Lives” [Fordi han lever] (ChurchofJesusChrist.org), og la barna si hva de syns om det Frelseren gjorde for dem.

    Bilde
    Jesus ber

    Lord of Prayer [Bønnens Herre], av Yongsung Kim

Lære og pakter 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5; 58:42–43

På grunn av Jesus Kristus kan jeg få tilgivelse for mine synder.

I tillegg til å frelse oss fra den fysiske død, gjorde Jesus Kristus det mulig for oss å bli frelst fra åndelig død – med andre ord å få tilgivelse for våre synder og vende tilbake til Guds nærhet.

Mulige aktiviteter

  • Skriv to overskrifter på tavlen omtrent som disse: Det Frelseren gjorde og Det jeg må gjøre. Be hvert barn om å granske ett av følgende skriftsteder for å finne noe som passer under disse overskriftene: Lære og pakter 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5; 58:42–43. Uttrykk din glede og takknemlighet for det Frelseren gjorde for oss.

  • Hjelp barna å lære tredje trosartikkel. Du kan hjelpe dem å lære den utenat ved å vise bilder som passer til viktige uttrykk.

  • Vis videoen “The Shiny Bicycle” [Den blanke sykkelen] (ChurchofJesusChrist.org), eller fortell en egen historie om et barn som gjorde et galt valg og så omvendte seg. Hjelp barna å snakke om hva barnet i historien gjorde for å få tilgivelse. Hvordan har Frelseren gjort det mulig for oss å få tilgivelse?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hjelp barna å komme på noe de kan gjøre for å fortelle andre – særlig familiemedlemmer – hva Jesus Kristus har gjort for oss. Neste gang dere møtes, kan du be dem fortelle hva de gjorde.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn har nytte av repetisjon. Ikke nøl med å gjenta aktiviteter flere ganger, spesielt med yngre barn. Repetisjon vil hjelpe barna å huske det de lærer.

Bilde
aktivitetsside: Joseph Smith så Jesus Kristus

Skriv ut