Lære og pakter 2021
4.‒10. januar. Joseph Smith ‒ Historie 1:1‒26: “Jeg så en lysstøtte”


“4.–10. januar. Joseph Smith – Historie 1:1–26: ‘Jeg så en lysstøtte’,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“4.–10. januar. Joseph Smith – Historie 1:1–26,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Den hellige lund

Sacred Grove [Den hellige lund], av Greg K. Olsen

4.‒10. januar

Joseph Smith – Historie 1:1–26

“Jeg så en lysstøtte”

Når du leser Joseph Smith – Historie 1:1–26, hvilke budskap finner du som gjelder ditt liv? Hva vil være av størst verdi for deg og din familie?

Skriv ned dine inntrykk

Lære og pakter er en bok med bønnesvar, for mange av de hellige åpenbaringene i denne boken kom som svar på spørsmål. Derfor passer det å åpne studiet av Lære og pakter med å overveie spørsmålet som innledet utgytelsen av åpenbaringer i de siste dager – det Joseph Smith stilte i et skogholt i 1820. En “ordstrid og meningsbrytning” (Joseph Smith – Historie 1:10) hadde gjort Joseph forvirret med hensyn til religion og hans sjels tilstand. Du kjenner deg kanskje igjen i det. Det er mange motstridende tanker og overbevisende stemmer i vår tid, og når vi ønsker å sortere disse budskapene og finne sannhet, kan vi gjøre det Joseph gjorde. Vi kan stille spørsmål, studere Skriftene, grunne, og viktigst: spørre Gud. Som svar på Josephs bønn kom en lysstøtte ned fra himmelen. Gud Faderen og Jesus Kristus viste seg og besvarte spørsmålene hans. Josephs vitnesbyrd om den mirakuløse opplevelsen erklærer djervt at den “som [mangler] visdom, [kan] be til Gud og motta” (Joseph Smith – Historie 1:26). Alle kan vi motta, om ikke et himmelsk syn, så i det minste en klarere forståelse, belyst av himmelsk lys.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Joseph Smith – Historie 1:1–26

Joseph Smith er gjenopprettelsens profet.

Hensikten med Joseph Smiths historie var å gi oss “kunnskap om de faktiske forhold” fordi sannheten om Joseph ofte har blitt fordreid (Joseph Smith – Historie 1:1). Hva styrker ditt vitnesbyrd om hans guddommelige kall når du leser Joseph Smith – Historie 1:1–26? Legg merke til de tegn du finner på at Herren forberedte Joseph Smith til hans profetiske misjon. Mens du leser kan du også skrive ned dine tanker og følelser om Joseph Smith og hans vitnesbyrd.

Se også Saints [Hellige], 1:3–19.

Joseph Smith – Historie 1:5–20

Hvis jeg ber i tro, vil Gud svare.

Har du noen gang “manglet visdom” eller vært usikker på en beslutning du måtte ta? (Joseph Smith – Historie 1:13). Hva lærer du fra Joseph Smiths opplevelse i vers 5–20? Tenk på ditt eget behov for visdom og større forståelse, og tenk igjennom hvordan du vil søke sannhet.

Se også 1 Nephi 10:17–19; 15:6–11; Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv,” Ensign eller Liahona, mai 2018, 93–96.

Bilde
en ung kvinne ber

Vi kan stille Gud våre spørsmål gjennom bønn.

Joseph Smith – Historie 1:15–20

Hvorfor finnes det forskjellige beretninger om Det første syn?

Joseph Smith nedtegnet sin opplevelse i Den hellige lund minst fire ganger gjennom livet, ofte ved hjelp av en skriver. I tillegg ble flere annenhåndsberetninger skrevet av mennesker som hørte Joseph tale om synet han hadde hatt. Selv om detaljene i disse beretningene varierer, avhengig av hvem tilhørerne var og rammen, samsvarer de forøvrig. Og hver beretning føyer til detaljer som hjelper oss å forstå Joseph Smiths opplevelse bedre, akkurat slik hvert av de fire evangeliene hjelper oss å forstå Frelserens tjenestegjerning bedre.

For å lese Josephs øvrige beretninger, se “First Vision Accounts” (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org). Hva lærer du av å lese alle disse beretningene?

Joseph Smith – Historie 1:15–20

Det første syn innledet gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium.

Joseph Smith stolte på at Gud ville besvare bønnen hans, men han kunne ikke ha forestilt seg i hvilken grad svaret ville forandre hans liv – og verden. Mens du leser om Josephs opplevelse, grunn på hvordan Det første syn har endret ditt liv. For eksempel kan du fullføre denne setningen på forskjellige måter: “Siden Det første syn fant sted, vet jeg at …” Hvordan er du blitt velsignet som følge av Det første syn?

Se også “Ask of God: Joseph Smith’s First Vision” [Spør Gud: Joseph Smiths første syn] video, ChurchofJesusChrist.org; Saints, 1:14–19; Russell M. Nelson, “Hør Ham”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 88–92.

Joseph Smith – Historie 1:21–26

Jeg kan holde fast ved det jeg vet, selv om andre avviser meg.

En av evangeliets velsignelser er at de kan inneholde inspirerende eksempler på tapre menn og kvinner som gjennomgikk utfordringer med tro på Jesus Kristus. Da Joseph Smith møtte motstand på grunn av synet han hadde hatt, kjente han seg igjen i apostelen Paulus, som også ble forfulgt fordi han sa han hadde hatt et syn. Hva inspirerer deg til å holde fast ved vitnesbyrdet ditt når du leser Josephs beretning? Hvilke andre eksempler – fra Skriftene eller folk du kjenner – gir deg mot til å holde fast ved de åndelige opplevelsene du har hatt?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Joseph Smith – Historie 1:6.Hvordan kan vi håndtere uenigheter uten å bli kranglevorne som folket som beskrives i dette verset?

Joseph Smith – Historie 1:11–13.Å lese disse versene vil kanskje inspirere familiemedlemmer til å dele erfaringer de har hatt der et skriftsted rørte ved hjertet deres og tilskyndet dem til handling.

Joseph Smith – Historie 1:16–20.Når familien din leser disse versene, overvei å vise maleriet som følger med denne oversikten, eller et annet av Det første syn (kanskje familien ville ha glede av å tegne sin egen fremstilling. Dere kan også se videoen “Ask of God: Joseph Smith’s First Vision” (ChurchofJesusChrist.org). Hver av dere kan sette opp en liste over sannheter vi lærer fra dette synet, og så dele listene med hverandre. Dette kan være en fin anledning der familiemedlemmene kan fortelle om hvordan de fikk sitt vitnesbyrd om Joseph Smiths første syn.

Joseph Smith – Historie 1:17.Da Gud viste seg for Joseph Smith, kalte han Joseph ved navn, Når har dine familiemedlemmer følt at vår himmelske Fader kjenner dem personlig?

Joseph Smith – Historie 1:21–26.Hvordan kan vi svare når folk stiller seg tvilende til vårt vitnesbyrd?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Hvilken skjønn og yndig morgen,” Salmer, nr. 13.

Bilde
gjenopprettelsens røster-ikon

Gjenopprettelsens røster

Joseph Smiths familie

Hver av oss er i høyeste grad påvirket av vårt familieliv, og det var ikke noe annerledes for Joseph Smith. Hans foreldres religiøse overbevisning og handlemåter sådde troens frø som muliggjorde gjenopprettelsen. I Josephs dagbok er denne hyllest nedtegnet: “Ord og språk strekker ikke til når jeg skal gi uttrykk for den takknemlighet jeg skylder Gud for at han har gitt meg så rettskafne foreldre.”1

Følgende sitater fra hans mor, Lucy Mack Smith, hans bror William Smith og profeten selv, gir oss et glimt av den religiøse innflytelsen i hjemmet til familien Smith.

Bilde
familien Smith

Joseph Smith Family [Joseph Smiths familie], av Dan Baxter

Lucy Mack Smith

Bilde
Lucy Mack Smith

“[Rundt år 1802] ble jeg syk … Jeg sa til meg selv: Jeg er ikke rede til å dø, for jeg kjenner ikke Kristi veier, og det syntes som om det var en mørk og ensom avgrunn mellom meg og Kristus som jeg ikke våget å forsøke å krysse …

Jeg så hen til Herren, og tryglet og ba Herren inntrengende om å spare livet mitt så jeg kunne oppdra barna mine og trøste min manns hjerte, og slik lå jeg hele natten … Jeg inngikk en høytidelig pakt med Gud om at hvis han lot meg leve, skulle jeg anstrenge meg for å finne den religionen som ville sette meg i stand til å tjene ham på riktig vis, enten det var i Bibelen eller hvor enn den kunne finnes, selv om den skulle mottas fra himmelen gjennom bønn og tro. Til sist talte en stemme til meg og sa: ‘Be, så skal dere få. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. La ditt hjerte trøstes. Tro på Gud, og tro på meg!’ …

Fra dette tidspunktet mottok jeg stadig styrke. Jeg sa svært lite om temaet religion selv om det fullstendig opptok bevisstheten min, og jeg trodde at jeg sporenstreks og ivrig ville oppsøke en religiøst hengiven person som kjente Guds veier, for å gi meg instruksjoner i det som henhører til Himmelen.”2

William Smith

Bilde
William Smith

Min mor, som var en meget hengiven kvinne og veldig opptatt av sine barns velferd, både her og i etterlivet, tok alle midler som hennes morskjærlighet ga henne, for å få oss til å søke vår sjels frelse, eller (som man sa det den gangen) ‘få seg en religion’. Hun oppmuntret oss til å bli med på møtene, og nesten hele familien fattet interesse for emnet og ble sannhetssøkere.”3

“Vi har holdt familiebønn så lenge jeg kan huske. Jeg husker at far pleide å ha brillene sine i vestlommen … og når vi gutter så ham ta etter brillene, visste vi at det var et signal om å gjøre oss klar til bønn, og hvis vi ikke så det, pleide mor si: ‘William’, eller hvem det enn var som var uoppmerksom, ‘gjør deg klar til bønn.’ Etter bønnen hadde vi en sang vi pleide å synge.”4

Bilde
briller på Skriftene

Joseph sr. og Lucy Smith lærte familien sin å studere Skriftene.

Joseph Smith

Bilde
Joseph Smith

“Så langt jeg kjenner til, gjorde [min far] aldri en ondsinnet handling eller noe som kan oppfattes som ugenerøst. Jeg elsket min far og hans minne, og minnet om hans edle gjerninger sitter for alltid i mitt sinn, og mange av hans gode og faderlige ord til meg er preget i mitt hjerte. Minnene om hans liv, om det jeg selv har observert siden jeg ble født, er dyrebare og hellige for meg. Min mor er også en av de edleste og beste av alle kvinner.”5

Bilde
Det første syn

The First Vision of the Restoration [Gjenopprettelsens første syn], av Michael Bedard

Skriv ut