Lære og pakter 2021
28. desember – 3. januar. Lære og pakter 1: “Hør, O folk”


“28. desember – 3. januar. Lære og pakter 1: ‘Hør, O folk’,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“28. desember – 3. januar. Lære og pakter 1,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
familie som leser i Skriftene

28. desember – 3. januar

Lære og pakter 1

“Hør, O folk”

Tenk på Lære og pakter 1 som Herrens personlige introduksjon til denne boken med hans åpenbaringer i de siste dager. Hva vil han at du skal vite om Lære og pakter? Grunn på dette spørsmålet, og skriv ned inntrykkene du får når du leser kapittel 1.

Skriv ned dine inntrykk

I november 1831 var den gjenopprettede Jesu Kristi Kirke bare halvannet år gammel. Selv om den var i vekst, var den fremdeles en lite kjent gruppe med troende i et tynt befolket grenseområde, ledet av en profet midt i tyveårene. Men Gud anså disse troende for å være sine tjenere og sine budbringere, og han ønsket at de åpenbaringene han hadde gitt dem skulle publiseres for verden.

Lære og pakter kapittel 1 er Herrens forord til denne samlingen med åpenbaringer, og viser med all tydelighet at selv om Kirkens medlemstall var lavt, var det ikke noe smått over budskapet Gud ønsket at hans Hellige skulle dele. Det er “advarselsrøsten” til alle “jordens innbyggere”, som underviser dem om å omvende seg og etablere Guds “evige pakt” (vers 4, 8, 22). Tjenerne som bærer med seg dette budskapet er “de svake og enfoldige,” men ydmyke tjenere er nettopp det Gud har behov for – den gang og nå – for å føre sin Kirke “ut av mulm og ut av mørke” (vers 23, 30).

For mer informasjon om historien bak Lære og pakter 1, se Saints [Hellige], 1:140–43.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 1

Herren oppfordrer meg til å “ransak[e] disse bud”.

Et forord er en introduksjon til en bok. Det definerer bokens temaer og hensikter og hjelper leseren med å forberede seg til å lese. Når du leser kapittel 1 – Herrens “forord” til Lære og pakter (vers 6) – se etter temaene og hensiktene Herren oppga for sine åpenbaringer. Hva lærer du fra kapittel 1 som vil hjelpe deg til å få mest mulig utbytte av ditt studium av Lære og pakter? Du grunner for eksempel kanskje på hva det betyr å “høre Herrens røst” i disse åpenbaringene (vers 14) eller å “ransak[e] disse bud” (vers 37).

Se også innledningen til Lære og pakter.

Lære og pakter 1:1–6, 23–24, 37–39

Gud taler gjennom sine profeter, og hans ord vil bli oppfylt.

Kapittel 1 begynner og avslutter med Guds erklæring om at han taler gjennom sine utvalgte tjenere (se vers 4–6, 23–24, 38). Skriv ned det du lærer i denne åpenbaringen om Herren og hans røst. Hva lærer du om Herrens tjenere? Når har du hørt Herrens røst ved hans tjeneres røst? (se vers 38).

Bilde
møte på generalkonferansen

Profeter og apostler lærer oss Guds bud.

Lære og pakter 1:3, 24–28, 31–33

Hvis jeg er ydmyk, kan Herrens irettesettelse lede meg til å omvende meg.

Legg merke til at i vers 3 og vers 24–28, sa Herren at menneskenes synder og feiltrinn skulle gjøres kjent. I ett tilfelle er dette en smertefull, sorgfylt opplevelse, og i et annet tilfelle er det instruktivt. Hvorfor er disse situasjonene så forskjellige? Tenk over hvordan du reagerer når du blir gjort oppmerksom på dine synder og svakheter. Hvilke kvalitetsegenskaper finner du i vers 24–28 som kan hjelpe deg å reagere på riktig måte? Hva lærer disse versene, sammen med vers 31–33, deg om hvordan Herren ser på dine feiltrinn og synder?

Se også Salomos ordspråk 3:11–12; Ether 12:27; Moroni 6:8.

Lære og pakter 1:12–30, 35–36

Herren gjenga sitt evangelium for å hjelpe meg å takle utfordringene i de siste dager.

Selv om kapittel 1 advarer om foruroligende dager som skal komme, inneholder den også et betryggende budskap: “Jeg, Herren, som kjenner til den ulykke som skal komme over jordens innbyggere, [kalte] på min tjener, Joseph Smith jr., og talte til ham fra himmelen” (vers 17).

Legg merke til ulykkene som Herren advarer om (se for eksempel vers 13–16, 35). Hvilke andre ulykker ser du i verden i dag – eller i ditt eget liv? Vers 17–30 beskriver hva Herren har gjort for deg i påvente av disse ulykkene. Vurder å sette opp en liste over det du finner.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 1:1–6, 37–39.For å innlede en drøfting rundt advarsler fra Herren, kan du snakke om advarsler vi får fra andre om farer vi ikke kan se – slik som et glatt gulv, en ødeleggende storm, eller en bil som nærmer seg. Hva lærer disse eksemplene oss om Herrens advarsler? Ifølge Lære og pakter 1:1–6, 37–39, hvordan advarer Herren oss? Hva har han nylig advart oss om? Kanskje det passer å se eller lese deler av generalkonferansebudskap av nyere dato, og se etter eksempler på Guds “advarselsrøst”.

Lære og pakter 1:16.Hva vil det si å “grunnfeste [Herrens] rettferdighet? Hvordan kan vi forsikre oss om at det er det vi gjør, fremfor å gå “[vår] egen vei”?

Lære og pakter 1:30.Hva innebærer det å si at Kirken er “[sann] og levende”? For å få familien til å tenke på dette spørsmålet, kan du kanskje vise dem bilder av noe levende og noe som ikke har liv. Dere kan også drøfte hva dere kan gjøre som familie for å bidra til å “bringe [Kirken] frem, ut av mulm og ut av mørke.”

Lære og pakter 1:37.Vurder å planlegge som familie hvordan dere vil “ransak[e] disse bud” i Lære og pakter i år. Hvordan vil dere gjøre deres skriftstudium til en fast del av familielivet? Hvilke studieforslag kan hjelpe deg med å lære fra Skriftene? (Se “Forslag for å forbedre din families skriftstudium” i begynnelsen av denne ressursen.)

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Følg profeten,” Barnas sangbok, 58-59, særlig siste vers.

Forbedring av ditt personlige studium

Se etter Jesus Kristus. Hensikten med Skriftene er å vitne om Frelseren og hans evangelium. Når du leser Lære og pakter 1, overvei å streke under eller merke deg vers som underviser deg om Jesus Kristus.

Bilde
Budenes bok

De første åpenbaringer til den gjenopprettede Kirke ble samlet i Budenes bok.

Skriv ut