Lære og pakter 2021
18.–24. januar. Lære og pakter 3–5: “Mitt verk skal gå frem”


“18.–24. januar. Lære og pakter 3–5: ‘Mitt verk skal gå frem’,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“18.–24. januar. Lære og pakter 3–5,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
menn som arbeider på en åker

Harvest Time in France [Innhøstingstid i Frankrike], av James Taylor Harwood

18.–24. januar

Lære og pakter 3–5

“Mitt verk skal gå frem”

Skriv ned det du lærer og føler når du studerer Skriftene. Det vil hjelpe deg til å huske disse inntrykkene og dele dem med andre.

Skriv ned dine inntrykk

I løpet av de første årene som Herrens profet visste Joseph Smith ennå ikke alt om det “vidunderlig[e] verk” han var kalt til å utføre. Men én ting de tidlige erfaringene lærte ham, var at for å gjøre seg kvalifisert til Guds arbeid måtte hans øye i sannhet være “fullt og helt vendt mot Guds ære” (Lære og pakter 4:1, 5). Hvis for eksempel Herren ga Joseph råd som gikk imot hans egne ønsker, måtte han følge Herrens råd. Men selv om han hadde “mange åpenbaringer og … kraft til å gjøre mange mektige gjerninger”, hvis hans egne ønsker etter hans syn ble viktigere enn Guds vilje, “må han … falle” (Lære og pakter 3:4). Men Joseph lærte noe annet som var like viktig om det å utføre Guds verk: “Gud er barmhjertig,” og hvis Joseph omvendte seg oppriktig var han “fremdeles utvalgt” (vers 10). Guds verk er, når alt kommer til alt, et forløsningsverk. Og dette verket “kan ikke forstyrres” (vers 1).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 3:1–15

Jeg skulle ha tillit til Gud fremfor å frykte mennesker.

Tidlig i Joseph Smiths tjenestegjerning var det vanskelig å finne gode venner – særlig venner som Martin Harris, en respektert, fremgangsrik mann som var slik stilt at han kunne yte verdifull støtte. Og Martin støttet Joseph velvillig, selv om det kostet ham sine likemenns respekt og krevde økonomisk offer.

Så det er lett å se hvorfor Joseph ønsket å oppfylle Martins ønske om å ta med første del av oversettelsen av Mormons bok og vise den til sin hustru, som tvilte på Mormons boks ekthet. Joseph fortsatte å spørre Herren om denne anmodningen, også da Herren forbød det, til Herren til slutt sa ja, etter at Joseph hadde spurt ham tre ganger. Tragisk nok gikk manuskriptet tapt mens det var i Martins besittelse, og Joseph og Martin ble skarpt refset av Herren (se Saints [Hellige], 1:51–53).

Tenk på den påvirkning andre menneskers meninger kan ha på deg mens du leser Lære og pakter 3:1–15. Du legger kanskje også merke til at i tillegg til å irettesette Joseph Smith, uttrykte Herren også barmhjertige ord. Hva lærer du av måten Herren både irettesatte og oppmuntret Joseph på? Hvilket råd finner du som kan hjelpe deg når du fristes til å frykte andre mennesker mer enn Gud?

Se også “The Contributions of Martin Harris,” Revelations in Context, 1–9, history.ChurchofJesusChrist.org.

Lære og pakter 4

Herren ber meg om å tjene ham av hele mitt hjerte.

Kapittel 4 anvendes ofte på heltidsmisjonærer. Det er imidlertid interessant å merke seg at denne åpenbaringen opprinnelig ble gitt Joseph Smith sr., som ikke skulle kalles på misjon men likefullt hadde “et ønske om å tjene Gud” (vers 3).

Én måte å lese dette kapittelet på, er å se det som en jobb-beskrivelse for noen som ønsker å utføre Herrens verk. Hvilke kvalifikasjoner kreves? Hvorfor er disse ferdighetene eller karaktertrekkene nødvendige? Kanskje du med bønnens hjelp kan velge én ting du kan gjøre for å være bedre “skikket til arbeidet” (vers 5).

Lære og pakter 5

Jeg kan få mitt eget vitnesbyrd om Mormons bok.

Bilde
Martin Harris

Martin Harris, av Lewis A. Ramsey

Hvilket bevis ville du fremlegge hvis du ble bedt om å vitne i en rettssal om at Mormons bok er sann? Et tilsvarende spørsmål var i Martin Harris’ tanker da hans hustru, Lucy, la ned påstand om at Joseph Smith villedet folket ved å late som om han oversatte gullplater (se Saints [Hellige], 1:56–58). Så Martin ba Joseph om mer bevis for at gullplatene var ekte. Lære og pakter 5 er en åpenbaring som svar på Martins forespørsel.

Hva lærer du i Lære og pakter 5 om følgende:

Lære og pakter 5:1–10

Denne generasjon skal få Guds ord gjennom Joseph Smith.

Hva underviser Lære og pakter 5:1–10 deg om Joseph Smiths viktige rolle i denne evangelieutdelingen – og i ditt liv? Grunn på hvordan du har mottatt Guds ord gjennom profeten Joseph Smith. Overvei å skrive i en dagbok eller dele med noen din takknemlighet for sannhetene som ble gjengitt eller tydeliggjort gjennom ham.

Se også 2 Nephi 3:6–24.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 3:1–4.Be et familiemedlem om å gå på en “krokete” linje og så på en “rett” linje. Hva betyr det for din familie å vite at “[Guds] stier [er] rette?

Lære og pakter 3:7–10.Hvilke sannheter i disse versene kan hjelpe oss til å forbli trofaste når noen presser oss til å være ulydige mot Gud? Kanskje familiemedlemmer kan rollespille en situasjon der noen forblir trofaste på tross av et press om å være ulydig mot Gud.

Lære og pakter 4.Mens familien drøfter hva det vil si å arbeide på Guds åker, kunne de gjøre hagearbeid (eller late som om de gjør det). Hvilke redskaper trenger man for å utføre hagearbeid? Hva beskriver Gud i kapittel 4 som kan anses som redskaper man trenger for å utføre hans verk? Familien kan drøfte hvorfor hvert redskap er viktig i utførelsen av Guds verk.

Lære og pakter 5:7.Nevn noen eksempler på sannheter vi tror på men ikke kan se. Hva kan vi svare en venn som ber om bevis på at Mormons bok er sann?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Guds kirke trenger ungdom”, Barnas sangbok, 85.

Forbedring av ditt personlige studium

Lær et vers utenat. “Å lære skriftsteder utenat er som å utvikle et nytt vennskap. Det er som å oppdage en ny person som kan hjelpe i nødens stund, gi inspirasjon og trøst, og være en kilde til motivasjon til nødvendig forandring” (Richard G. Scott, “Skriftenes kraft,” Ensign eller Liahona, nov. 2011, 6).

Bilde
Joseph Smith med sine foreldre

Devastating Weight of 116 Pages [Den overveldende vekten av 116 sider], av Kwani Povi Winder

Skriv ut