Lære og pakter 2021
11.‒17. januar. Lære og pakter 2; Joseph Smith – Historie 1:27–65: “Barnas hjerter skal vendes til deres fedre”


“11.–17. januar. Lære og pakter 2; Joseph Smith – Historie 1:27–65: ‘Barnas hjerter skal vendes til deres fedre’,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021 (2020)

“11.–17. januar. Lære og pakter 2; Joseph Smith – Historie 1:27–65,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Moroni viser seg for Joseph Smith

He Called Me by Name [Han kalte meg ved navn], av Michael Malm

11.‒17. januar

Lære og pakter 2; Joseph Smith – Historie 1:27‒65

“Barnas hjerter skal vendes til deres fedre”

Den hellige ånd kan undervise deg hver gang du leser i Skriftene – også skriftsteder som du har lest mange ganger tidligere. Vær derfor mottagelig for ny innsikt og inspirasjon.

Skriv ned dine inntrykk

Det hadde gått tre år siden Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus viste seg for Joseph Smith i lunden, men Joseph hadde ikke mottatt ytterligere åpenbaringer siden den gang. Han begynte å lure på hvordan hans stilling var overfor Herren. I likhet med oss alle hadde han begått feiltrinn, og han følte at de fordømte ham. Gud hadde likevel et verk som Joseph skulle utføre. Og det verket han var kalt til å utføre, er forbundet med det verket Gud ber oss om å utføre. Joseph skulle frembringe Mormons bok. Hva er vi blitt bedt om å gjøre med den? Joseph skulle motta prestedømsnøkler for å vende barnas hjerter til deres fedre. Hvordan vender vi vårt hjerte til våre forfedre? Joseph ble fortalt om profetier som snart ville gå i oppfyllelse. Hva er vårt bidrag til at de skal oppfylles? Når vi tar del i Guds verk, kan vi forvente å oppleve motstand, til og med forfølgelse, slik profeten gjorde. Men vi kan også ha tro på at Herren vil gjøre oss til redskaper i sine hender, slik han gjorde med Joseph.

Se også Saints [Hellige], 1:20–48.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Joseph Smith – Historie 1:27–33

Gud har et verk som jeg skal utføre.

Når du leser Joseph Smith – Historie 1:27–33, tenk over at Gud har et verk som du skal utføre, slik han hadde til Joseph Smith. Grunn på denne innbydelsen fra president Russell M. Nelson: “Spør [din] himmelske Fader, i Jesu Kristi navn, hva han mener om [deg] og [din] oppgave her på jorden. Hvis [du] spør med ærlig hensikt, vil Ånden med tiden hviske den livsendrende sannheten til [deg]. Jeg lover at når [du] begynner å få bare et glimt av hvordan [din] himmelske Fader ser [deg] og hva han stoler på at [du] vil gjøre for ham, vil livet [ditt] aldri bli det samme!” (“Bli sanne tusenårsungdommer” [verdensomspennende andakt for unge voksne, 10. jan. 2016], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

Kanskje du til tider føler det slik Joseph gjorde i vers 28–29. Hva kan du lære av Josephs eksempel om hva du kan gjøre når dine handlinger ikke er i tråd med det verk Gud har kalt deg til å utføre?

Joseph Smith – Historie 1:34–65

Mormons bok inneholder fylden av det evige evangelium.

Når du leser Joseph Smith – Historie 1:34-65, tenk over hvilke detaljer i disse versene som ville utmerket seg for deg hvis du aldri tidligere hadde hørt om Mormons bok. Hvorfor er denne beretningen viktig for deg som troende og for ditt vitnesbyrd om Mormons bok?

Tenk over hvordan Mormons bok oppfyller profetiene i Jesaja 29:4, 11–18.

Joseph Smith – Historie 1:36–41

Evangeliets gjengivelse oppfylte fordums profetier.

Moroni siterte flere profetier i Det gamle og Det nye testamente for Joseph , slik som Jesaja 11; Apostlenes gjerninger 3:22–23; og Joel 2:28–32. Hvorfor kan det ha vært viktig for Joseph å ha kunnskap om disse profetiene? Hvorfor er det viktig for deg å ha kjennskap til dem?

Lære og pakter 2

Hva var det Elijah gjenga?

President Henry B. Eyring har sagt: “Det er viktig å vite hvorfor Herren lovet å sende Elijah. Elijah var en stor profet som Gud hadde gitt stor makt. Han hadde den største kraft som Gud gir til sine barn: Han hadde beseglingskraften, kraften til å binde på jorden så det er bundet i himmelen” (“Hjerter som knyttes sammen,” Ensign eller Liahona, mai 2005, 78).

Se også Lære og pakter 110:13–16; David A. Bednar, “La dette hus bygges til mitt navn”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 84–87.

Bilde
Palmyra New York tempel om høsten

Palmyra New York tempel. Familier besegles i tempelet ved kraften som ble gjengitt gjennom Elijah.

Lære og pakter 2

Elijah kom for å vende mitt hjerte til mine forfedre.

Hva lærer ord som “plante”, “hjerter” og “vende” i dette kapittelet deg om Elijahs misjon og prestedømsnøklenes velsignelser som han gjenga? Hvordan har du opplevd at ditt hjerte vender seg mot dine forfedre? Tenk på måter du kan oppleve slike følelser oftere. Du kan kanskje be en slektning dele en historie om en av dine forfedre med deg – og enda bedre: du kunne gjøre et opptak av det. Du kunne kanskje finne en avdød slektning som ikke mottok evangeliets ordinanser, og så utføre dette arbeidet i tempelet.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Joseph Smith – Historie 1:28–29.Hva følte Joseph Smith med hensyn til sine feiltrinn? Hva gjorde Joseph som følge av disse følelsene? Hva lærer vi av ham om hva vi kan gjøre når vi begår feiltrinn?

Joseph Smith – Historie 1:33–54.Du kan kanskje be et familiemedlem lese deler av eller hele Moronis budskap i Joseph Smith – Historie 1:33–42 fire ganger (fordi Moroni gjentok dette budskapet fire ganger). Be de andre familiemedlemmene dele det de husker fra Moronis budskap, mellom hver lesning, uten å se på skriftstedene. Hvorfor vil Herren gjenta viktige budskap flere ganger? På hvilke andre måter underviser Herren oss gjennom gjentagelser?

Lære og pakter 2:2.Som hjelp til barna dine for å forstå “løfter som ble gitt til fedrene”, kan dere lese Abraham 2:9–11 sammen, eller se videoen “Special Witnesses of Christ – President Russell M. Nelson” (ChurchofJesusChrist.org). Finn løftene Gud ga som en del av hans pakt med Abraham. Hvordan kan vi “plante” disse løftene i vårt hjerte?

Lære og pakter 2:2–3.For å hjelpe familiemedlemmer å vende sitt hjerte til fedrene (eller forfedrene), kan du innby dem til å lære om en av forfedrene og dele det de lærer med resten av familien. Hvorfor ønsker Herren at vi skal lære om familiemedlemmene våre og utføre tempelordinanser for dem? Hvordan blir vi velsignet når vi deltar i slektshistorie og tempelarbeid? (se Dale G. Renlund, “Slektshistorie og tempelarbeid. Besegling og helbredelse,” Ensign eller Liahona, mai 2018, 46–49).

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Slektshistorie – det er det jeg gjør,” Barnas sangbok, 100.

Forbedring av ditt personlige studium

Bruk skriftstudiehjelpemidler. Verktøyer som fotnoter, Veiledning til Skriftene og ChurchofJesusChrist.org kan hjelpe deg å forstå menneskene, hendelser og uttrykk i Skriftene bedre.

Bilde
Moroni som gir Joseph Smith gullplatene

Joseph Receives the Plates [Joseph mottar platene], av Gary E. Smith

Skriv ut