Lære og pakter 2021
4.‒10. januar. Joseph Smith ‒ Historie 1:1‒26: “Jeg så en lysstøtte”


“4.‒10. januar. Joseph Smith – Historie 1:1–26: ‘Jeg så en lysstøtte’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“4.‒10. januar. Joseph Smith – Historie 1:1–26”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Den hellige lund

Sacred Grove [Den hellige lund], av Greg K. Olsen

4.‒10. januar

Joseph Smith – Historie 1:1–26

“Jeg så en lysstøtte”

Tenk på barna du underviser, mens du studerer Skriftene. Den hellige ånd kan inspirere deg, ved inntrykkene du mottar, til å vite hva du skal fokusere på i klassen.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be noen barn fortelle hva de vet om Joseph Smith og hans bønn i den hellige lund (det kan hjelpe å vise et bilde av Det første syn). Spør dem hva de føler når de får høre at vår himmelske Fader og Jesus Kristus besøkte Joseph Smith. Hvis Joseph Smith kom på besøk i klassen vår, hvilke spørsmål ville vi stille ham om det han opplevde?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Joseph Smith – Historie 1:3‒20

Joseph Smith ble forberedt til å være en Guds profet.

Å lære om Joseph Smiths ungdom kan hjelpe barna å forholde seg til ham og forberede seg til å lære av hans erfaringer. Kanskje du kan hjelpe dem å forstå hvordan Josephs erfaringer som gutt forberedte ham til å være en Guds profet.

Mulige aktiviteter

  • Be et barn holde et bilde av Joseph Smith (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 87) mens du deler noen fakta om Joseph som finnes i Joseph Smith – Historie 1:3–14 (se også “Kapittel 1: Joseph Smith og hans familie”, Historier fra Lære og pakter, 6–8, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Hjelp dem å sammenligne detaljer om familien hans og livet hans med sin egen familie og sitt eget liv. Bær vitnesbyrd om at Joseph ble utvalgt av Gud og forberedt til å være profet (se “Gjenopprettelsens røster: Joseph Smiths familie”, i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Forklar om nødvendig for barna at en profet er en som taler for Gud.

  • Be en ung mann i menigheten om å besøke klassen og late som om han er Joseph Smith. Forbered noen spørsmål som barna kan stille ham, som blir besvart i Joseph Smith – Historie 1:3–20 (det kan være en fordel å dele disse spørsmålene med den unge mannen på forhånd). Be så den unge mannen om å lese noen av Joseph Smith egne ord om det første syn (for eksempel Joseph Smith – Historie 1:25).

Joseph Smith – Historie 1:10–17

Min himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

Joseph Smiths erfaring kan inspirere barna til å be i tro på at Gud vil høre dem.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna om spørsmålene Joseph Smith hadde (se Joseph Smith – Historie 1:10). Hva kan vi gjøre når vi har spørsmål om Gud? Vis barna en Bibel, og forklar at da Joseph leste Bibelen, fant han ut at han kunne “be til Gud” (Jakobs brev1:5; se også Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 89). Bær vitnesbyrd om at vi kan stille Gud spørsmål gjennom bønn.

  • Fortell om en opplevelse da du var forvirret, ba Gud om hjelp og fikk svar. Hjelp barna å komme på tilfeller da bønnene deres ble besvart. Du kan også dele en historie fra Kirkens tidsskrifter om et barns bønn som blir besvart.

Joseph Smith – Historie 1:17–19

Joseph Smith så vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus.

Du kan hjelpe barna å legge grunnlaget for et sterkt vitnesbyrd om Joseph Smiths første syn. Fortell dem hvordan du fikk ditt vitnesbyrd om denne viktige begivenheten.

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet av det første syn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og fortell med egne ord hva som skjedde da Joseph ba. Be barna lage sine egne tegninger av historien.

  • Be barna fargelegge denne ukens aktivitetsside og bruke den til å fortelle historien om det første syn (se også “Kapittel 2: Joseph Smiths første syn”, Historier fra Lære og pakter, 9–12, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org).

  • Les Joseph Smith – Historie 1:17, og fremhev for barna de ordene vår himmelske Fader sa til Joseph Smith.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Joseph Smith – Historie 1:10‒13

Gud kan besvare mine spørsmål ved hjelp av Skriftene.

Joseph Smith ble inspirert av et skriftsted han leste i Bibelen, og dette førte til det første syn og gjenopprettelsen av Kristi kirke. Hjelp barna å forstå hvordan det å studere Skriftene kan hjelpe dem å finne svar på sine åndelige spørsmål.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna forskjellige bøker (for eksempel et leksikon eller en kokebok), og hjelp dem å finne på spørsmål som disse bøkene kan besvare. Vis dem så et eksemplar av Skriftene. Hvilke spørsmål kan disse bøkene besvare? Du kan gjerne gi et eksempel på et spørsmål som blir besvart i Skriftene. Les Joseph Smith – Historie 1:10–11 sammen for å finne ut hvilke spørsmål Joseph Smith hadde og hvilke svar han fant i Skriftene.

  • Hjelp barna å finne ord i vers 12 som beskriver hvordan det påvirket Joseph Smith å lese Jakobs brev 1:5. Fortell om en erfaring du har hatt med Skriftene – for eksempel når du har funnet et svar på et av spørsmålene dine ved å lese i Skriftene. Syng “Søk, overvei og be” (Barnas sangbok, 66) sammen.

Joseph Smith – Historie 1:10‒19

Min himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

Gud kjente Joseph Smith, og da Joseph ba, hørte Gud ham. Selv om barna du underviser kan ha andre opplevelser enn de Joseph hadde, kan du hjelpe dem å føle at Gud kjenner dem og hører dem når de ber.

Mulige aktiviteter

  • Be mor eller far til et av barna om å stå utenfor klasserommet og besvare spørsmål fra barna med metoder som å sende en tekstmelding, ta en telefon, skrive en lapp eller sende en budbringer. Hvordan kommuniserer vår himmelske Fader med oss? (se “Åpenbaring”, Veiledning til Skriftene, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hva sier Joseph Smith – Historie 1:16–19 om hvordan vår himmelske Fader besvarte Joseph Smiths bønn? Hvordan har han besvart våre bønner?

  • Syng “Et barns bønn” (Barnas sangbok, 6–7) sammen.

    Bilde
    ung kvinne som ber

    Gud hører og besvarer våre bønner.

Joseph Smith – Historie 1:14–19, 25

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus viste seg for Joseph Smith.

Alle barna du underviser trenger et vitnesbyrd om Joseph Smiths opplevelse i den hellige lund. Hvordan kan du hjelpe dem å få eller styrke sitt vitnesbyrd?

Mulige aktiviteter

  • For å gjennomgå beretningen om det første syn kan du skrive sammendrag av hvert vers fra Joseph Smith – Historie 1:14–19 på separate papirlapper. Legg lappene i en beholder, og be barna velge dem en etter en og henge dem på tavlen i riktig rekkefølge.

  • Be barna lukke øynene og forestille seg hvordan det måtte være å være Joseph, mens du leser utvalgte deler av Joseph Smith – Historie 1:14–17. Be dem dele sine tanker og følelser med hensyn til Josephs opplevelse.

  • Vis videoen “Ask of God: Joseph Smith’s First Vision” [Be til Gud: Josephs Smiths første syn] (ChurchofJesusChrist.org), og be barna dele noe de lærer om Josephs syn av vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • Les Josephs vitnesbyrd i Joseph Smith – Historie 1:25 sammen. Be barna se etter ord og uttrykk som viser Josephs tro. Hvordan kan vi være trofaste mot Gud og vårt vitnesbyrd når andre er uenige med oss?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å fortelle historien om Joseph Smiths første syn til noen – om mulig noen som ikke har hørt den før. De kan bruke denne ukens aktivitetsside som hjelpemiddel til å fortelle historien.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre til ærbødighet. For å minne barna på å være ærbødige kan du synge eller nynne en sang, vise et bilde av Jesus eller bruke et håndsignal som barna gjenkjenner.

Skriv ut