Lære og pakter 2021
25.‒31. januar. Lære og pakter 6–9: “Dette er åpenbaringens ånd”


“25.‒31. januar. Lære og pakter 6–9: ‘Dette er åpenbaringens ånd’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“25.‒31. januar. Lære og pakter 6‒9”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
skriver som skriver på papir

25.‒31. januar

Lære og pakter 6‒9

“Dette er åpenbaringens ånd”

Begynn din undervisningsforberedelse ved å lese Lære og pakter 6–9. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og denne oversikten kan inspirere til forslag om hvordan du kan undervise barna i klassen.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Kjenner barna Oliver Cowderys historie om å motta svar på bønn? (se Saints [Hellige], 1:58–60). Kanskje de også har hatt en opplevelse med bønn som de kan dele.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 6:5; 8:2; 9:7–9

Vår himmelske Fader kan tale til oss gjennom Den hellige ånd.

Hjelp barna å forstå at de har en kjærlig Fader i himmelen som lytter til deres bønner og besvarer dem gjennom sin Ånd.

Mulige aktiviteter

  • Bruk “Kapittel 5: Joseph Smith og Oliver Cowdery” (Historier fra Lære og pakter, 22–25, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org) til å fortelle barna om Oliver Cowdery og det han lærte om hvordan vår himmelske Fader taler til oss. Be barna fortelle deg hva de likte best ved historien, og la dem etter tur fortelle deg om Oliver Cowdery.

  • Fortell barna at Oliver Cowdery prøvde å oversette Mormons bok, men klarte det ikke, så Joseph spurte Herren hvorfor. Les Herrens svar for barna: “Du må tenke det ut i ditt sinn, så må du adspørre meg om det er riktig” (Lære og pakter 9:8). Be dem late som om de studerer og ber. Hjelp barna å forstå at det er slik vi også kan motta svar fra Herren – ved å studere og be om hans hjelp.

    Bilde
    Oliver Cowdery

    Oliver Cowdery, av Lewis A. Ramsey

  • Be barna ta på hodet og brystet sitt mens du leser ordene “sinn” og “hjerte” i Lære og pakter 8:2. Hjelp dem å forstå at vår himmelske Fader taler til oss gjennom Den hellige ånd, som gir oss tanker og følelser. Syng en sang om Den hellige ånd sammen, for eksempel “Den hellige ånd” (Barnas sangbok, 56). Hva lærer sangen oss om hvordan Ånden taler til oss? Fortell om en opplevelse da du følte Den hellige ånd i ditt sinn og hjerte.

Lære og pakter 6:33–36

Med Frelserens hjelp trenger jeg ikke være redd.

Joseph Smith og Oliver Cowdery hadde mange grunner til å være redde – forfølgelse og fattigdom var bare noen av utfordringene de møtte. Herrens budskap til Joseph og Oliver kan også oppmuntre barna når de er redde.

Mulige aktiviteter

  • Be barna gjenta setningen “frykt ikke, lille hjord” (Lære og pakter 6:34) flere ganger. Forklar at en hjord er en flokk med dyr, for eksempel sauer. Vis et bilde av Frelseren som hyrde (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 64), og bær vitnesbyrd om at han våker over oss slik en hyrde våker over sauene sine. Fordi han elsker oss trenger vi ikke å være redde.

  • La barna late som om de er en flokk med redde sauer. Hva kan sauer noen ganger være redde for? La ett barn late som om han eller hun er hyrden som beskytter sauene. Hva er vi noen ganger redde for? Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus er vår hyrde, og at han kan lindre vår frykt. Syng en sang om Frelseren sammen, som for eksempel “Alle lam, så hvite, små” (Syng med meg, B–2).

  • Les Lære og pakter 6:36 for barna, og be dem gjenta ordene “tvil ikke, frykt ikke”. Hjelp barna å tenke over hvordan de kan “se hen til”, eller minnes Frelseren den kommende uken (se også denne ukens aktivitetsside).

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 6:5, 15–16, 22–23; 8:2; 9:7–9

Den hellige ånd taler til mitt sinn og mitt hjerte.

Barna du underviser, kan ha mottatt Den hellige ånds gave. Forstår de hvordan de kan gjenkjenne personlig åpenbaring fra Ånden?

Mulige aktiviteter

  • Tegn et hode og et hjerte på tavlen. Hjelp barna å lese følgende vers og finne ut hvilke som beskriver at Den hellige ånd taler til vårt sinn, vårt hjerte eller begge deler: Lære og pakter 6:15, 23; 8:2; 9:89:9. Fortell barna, ut fra din erfaring, hvordan det føles når Den hellige ånd taler til ditt sinn og hjerte.

  • Les Lære og pakter 6:5 sammen og be barna fortelle om erfaringer de har hatt med å be og få svar. Hjelp dem å komme på eksempler på noen i Skriftene som ba og fikk svar på et spørsmål (se 1 Nephi 2:16; Enos 1:1–6; Ether 2:18–3:6).

  • Skriv på tavlen Hvordan taler Den hellige ånd til oss? Be barna lete etter svar på spørsmålet i Lære og pakter 6:15–16, 22–23; 8:2; 9:7–9. Fortell om erfaringer der du følte Den hellige ånd tale til deg.

Lære og pakter 6:33–37

“Vær ikke redde for å gjøre godt.”

Barna du underviser kan til tider være redde for å stå for det som er rett. Lære og pakter 6:33–37 kan inspirere dem til å være tapre, også i vanskelige omstendigheter.

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 6:33 sammen og snakk om hvorfor noen kan være redd for å gjøre godt (se også vers 28–29). Hjelp barna å finne ord eller uttrykk i vers 33–37 som fyller dem med mot til å gjøre godt.

  • Hjelp barna å lage tegninger de kan henge opp hjemme som en påminnelse om å “se hen til [Jesus Kristus] i enhver tanke” (vers 36). Mens de tegner, kan dere snakke om hva det vil si å se hen til Frelseren og hvordan det kan gi dem trygghet.

  • Syng en sang om mot sammen, som for eksempel “Våg gjøre rett” (Barnas sangbok, 80) eller “La oss stevne frem” (Salmer, nr. 170). Be barna finne noen grunner i sangen til at vi ikke skulle frykte (vers 36).

Lære og pakter 8:10

Jeg kan be i tro.

Overalt i Skriftene minner Herren oss om å ha tro på ham. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser å ha større tro på Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Skriv på tavlen Uten kan du intet gjøre. Derfor, be i . Be barna prøve å komme på et ord som passer i begge tomrommene. Les deretter Lære og pakter 8:10 sammen for å finne svaret. Hva er noe av det vi kan gjøre hvis vi har tro?

  • Når dere har lest Lære og pakter 8:10 sammen, hjelper du barna å komme på noe de kan be Herren om å hjelpe dem med. Be dem tegne noe som forestiller noe de skulle be om. Når de viser klassen tegningene sine, kan du la de andre barna gjette hva tegningen forestiller.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hjelp barna å velge en kort setning fra Lære og pakter 6–9 som de ønsker å dele med noen hjemme, som for eksempel “vær ikke redde for å gjøre godt” (6:33), “tvil ikke, frykt ikke” (6:36), eller “uten tro kan du intet gjøre” (8:10).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk historier. Historier kan hjelpe barna å forstå evangeliets prinsipper fordi de viser hvordan andre etterlever de prinsippene. Når du underviser, bør du prøve å innlemme historier – fra Skriftene, fra Kirkens historie eller fra ditt eget liv – som illustrerer prinsippene i Skriftene.

Skriv ut