Lære og Pagter 2021
7.-13. juni. Lære og Pagter 63: »Det, som kommer ovenfra, er helligt«


»7.-13. juni. Lære og Pagter 63: ›Det, som kommer ovenfra, er helligt‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»7.-13. juni. Lære og Pagter 63«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
en mark i Missouri

Springhill, Daviess County, Missouri, af Garth Robinson Oborn

7.-13. juni

Lære og Pagter 63

»Det, som kommer ovenfra, er helligt«

De sandheder, der undervises om i Lære og Pagter 63, kan hjælpe de børn, du underviser, med at opbygge deres tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Da du har begrænset tid med dem, så overvej hvilke sandheder, der vil være mest betydningsfulde for dem ud fra deres behov.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Tænk på enkle, kreative måder at give børnene mulighed for at fortælle om det, de lærer. Forbered for eksempel sedler i forskellige størrelser, og lad børnene vælge en tilfældig. Bed barnet med den længste seddel om at begynde.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 63:23

Min himmelske Fader ønsker, at jeg lærer om evangeliet.

Børn lærer konstant. Hjælp dem til at se, at vor himmelske Fader vil hjælpe dem til at lære om sig, hvis de adlyder hans befalinger.

Mulige aktiviteter

  • Læs Lære og Pagter 63:23 højt for børnene, og bed dem om at lytte efter, hvad Gud vil give os, hvis vi holder befalingerne. Hjælp dem til at forstå, at »hemmeligheder« i denne sammenhæng er ting, Gud vil lære os mere om, for eksempel hvordan vi bliver mere som Jesus Kristus.

  • Medbring billeder, der repræsenterer evangeliske emner, som børnene kan lære mere om, som dåb, Frelseren, templer osv. Læg billederne med forsiden nedad på gulvet, og lad børnene på skift vende et om. Bed dem om fortælle, hvad de ved og de spørgsmål, de har om hvert emne.

Lære og Pagter 63:49

Jeg skal opstå.

Børnene vil enten nu eller i fremtiden blive trøstet ved at vide, at på grund af Frelserens forsoning vil alle, der er døde, en dag opstå.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af en af dine kære, der er død, og fortæl en historie om denne person. Læs Lære og Pagter 63:49 for børnene, og bær vidnesbyrd om, at en dag vil den person »opstå fra de døde« og aldrig dø igen. Spørg børnene, om de kender en, der er død. Bær vidnesbyrd om, at alle vil opstå på grund af Jesus Kristus.

  • Vis billeder af Frelserens begravelse og opstandelse (se Evangelisk kunst, nr. 58, 59). Bed børnene om at tale om, hvad der sker på billederne. Lad dem lægge sig ned, når du fortæller om Jesu begravelse og rejse sig, når du fortæller om hans opstandelse. Læs Lære og Pagter 63:49, og bær vidnesbyrd om, at vi alle vil opstå fra de døde en dag, ligesom Jesus gjorde.

    Billede
    Jesus viser sig for Maria

    Graven i haven, af Jon McNaughton

Lære og Pagter 63:64

Jeg bør behandle hellige ting med ærbødighed.

Vi lever på en tid, hvor hellige ting ofte bliver ignoreret, eller endda hånet. Du kan hjælpe børnene til at udvikle en følelse af ærbødighed for hellige ting.

Mulige aktiviteter

  • Læs Lære og Pagter 63:64 for børnene: »Det, som kommer ovenfra, er helligt.« Bed dem om at tænke på en ting, der er noget særligt for dem, som deres yndlingslegestøj eller -bog. Hvordan tager de sig af og beskytter den eller det? Få dem til at tænke på ting, der er særlige – eller hellige – for vor himmelske Fader. Hvordan bør vi tale om disse ting? Hvordan skal vi behandle dem?

  • Syng en sang sammen om ærbødighed, som »Kære Gud, hør på mig« (Børnenes sangbog, s. 11). Hjælp dem til at tænke på, hvordan de kan vise ærbødighed for hellige ting.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 63:9-10

Tegn kommer ved tro og Guds vilje.

Ezra Booth blev omvendt til Kirken, da han havde set Joseph Smith helbrede Elsa Johnsons arm. Men Ezra mistede senere sin tro, og han blev kritisk over for profeten. Lære og Pagter 63 indeholder advarsler mod at forsøge at opbygge tro på tegn, såsom mirakuløse helbredelser, i stedet for åndelig bekræftelse af sandhed.

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier, og fortæl børnene, at Joseph Smith brugte præstedømmet til at helbrede Elsa Johnsons arm, som hun ikke havde kunnet bruge helt i to år. Bed børnene om at læse Lære og Pagter 63:9-10, og lad dem fortælle om noget, Herren siger om tro og tegn (eller mirakler).

  • Bed børnene om at tegne et hus på toppen af et rektangel og et andet hus på spidsen af en trekant. Fortæl børnene, at husene repræsenterer vores tro og vidnesbyrd. Bed dem om at læse Lære og Pagter 63:9-10 og Helaman 5:12. Få dem derefter til at skrive det i rektanglet, vi bør bygge vores tro på, og det i trekanten, vi ikke bør bygge vores tro på. Påpeg, at rektanglet giver et solidt sted at bygge på, men trekanten er ikke sikker eller tryg. Hvorfor er det vigtigt at bygge vores tro på Jesus Kristus frem for andre ting?

Lære og Pagter 63:23

Når jeg holder befalingerne, vil Gud lære mig sine sandheder.

Guds »riges hemmeligheder« er kun tilgængelige for dem, der holder Guds befalinger. Derfor er de hemmelige for mange folk. Dette princip vil hjælpe børnene, når de søger sandhed.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Hvis jeg holder befalingerne, så , på tavlen, og bed børnene om at skrive forskellige måder at færdiggøre sætningen på tavlen på. Lad dem læse Lære og Pagter 63:23 og se efter noget, de kan tilføje til deres liste. Vis dem et glas vand og spørg dem, hvordan evangeliets sandheder er ligesom vand for os.

  • Vis dem et billede af en brønd, og bed dem om at tegne en. Hjælp dem, når I har læst Lære og Pagter 63:23 sammen, til at tænke på sandheder, de kender om evangeliet, og bed dem om at skrive disse sandheder rundt omkring deres brønd. Hvordan er disse sandheder ligesom »levende vand«?

Lære og Pagter 63:58-64

Jeg bør ikke misbruge Herrens navn.

De børn, du underviser, kan høre andre bruge Guds navn respektløst og blasfemisk. Hvordan kan du hjælpe dem til at forstå, at vor himmelske Faders og Jesu Kristi navne »skal omtales med varsomhed«? (L&P 63:64).

Mulige aktiviteter

  • Læs fra Lære og Pagter 63:58 for børnene: »Dette er en dag til at advare.« Bed dem om at tale om advarsler, de hører fra deres forældre, lærere og kirkeledere. Hjælp dem derpå til at finde advarsler fra Herren i vers 58-64. Hvordan kan vi på passende vis »bruge[] Herrens navn«? (V. 62).

  • Læs »Sprog« sammen i Til styrke for de unge, s. 20-21. Bed børnene om at lave små plakater, der minder dem om noget, de har lært om, hvordan man bruger vor himmelske Faders og Jesu Kristi navne.

  • Syng en sang sammen om ærbødighed, fx »Når jeg vil ære min himmelske Fader,« (Børnenes sangbog, s. 12). Hvordan kan vi sørge for, at vi er ærbødige, når vi taler om vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Hvis I ikke havde tid til at lave denne uges aktivitetsside i klassen, kan du overveje at give hvert barn et eksemplar, de kan tage med hjem og lave med deres familie.

Gør undervisningen bedre

Opbyg børnenes tillid. Nogle børn føler sig måske ikke i stand til selv at lære om evangeliet. En måde at opbygge deres selvtillid på er at rose dem, når de deltager i klassen. Lov børnene, at Helligånden vil hjælpe dem, efterhånden som de lærer.

Udskriv