Lære og pakter 2021
15.–21. november. Lære og pakter 133–134: “Bered dere til Brudgommens komme”


“15.–21. november. Lære og pakter 133–134: ‘Bered dere til Brudgommens komme’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“15.–21. november. Lære og pakter 133–134”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
fem kloke jomfruer

The Bridegroom Cometh [Brudgommen kommer], av Elizabeth Gibbons

15.–21. november

Lære og pakter 133–134

“Bered dere til Brudgommens komme”

Vurder behovene til barna du underviser – både de som studerer og lærer hjemme og de som kanskje ikke gjør det. Hvordan kan du hjelpe dem å undervise hverandre om det de lærer?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis et bilde du har brukt i en Primær-leksjon nylig og be barna om å dele det de husker fra leksjonen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 133:19–21, 25

Jesus Kristus vil komme igjen.

I kapittel 133 beskriver Herren sitt annet komme og innbyr sitt folk til å forberede seg til denne strålende begivenheten. Hvordan kan du hjelpe barna å se fremover mot Frelserens gjenkomst?

Mulige aktiviteter

  • Gjem et bilde av Frelserens annet komme bak et klede, som om kledet var en gardin (du kan bruke bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier eller Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 66). Be barna bytte på å skyve “gardinen” til side og late som om de ser ut av vinduet. Be dem om å dele hva de ville føle hvis de kikket ut av vinduet og så Jesus stige ned fra himmelen. Les uttrykket “dra ut for å møte ham” (vers 19), og hjelp barna å gjenta uttrykket.

  • Under hvert barns stol, gjem et bilde som skildrer noe vi kan gjøre for å forberede oss til Jesu Kristi annet komme (som å lese i Skriftene, dele evangeliet med andre eller tjene vår familie). La barna finne bildene og snakke om hvordan disse tingene hjelper oss å forberede oss til å møte Frelseren når han kommer tilbake.

  • Syng en sang sammen om Frelserens annet komme, for eksempel “Når Han kommer igjen” (Barnas sangbok, 46–47). Del din kjærlighet til Frelseren og dine følelser om hans tilbakekomst til jorden. Be barna om å dele sine følelser også.

Lære og pakter 133:52–53

Jesus Kristus er kjærlig og vennlig.

Disse versene beskriver noen av de mange måtene Herren har vist sin “kjærlige vennlighet” til sitt folk på. Hva kan du gjøre for å hjelpe barna å føle Frelserens kjærlighet til dem?

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde der Jesus er kjærlig og vennlig (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 4247). Be barna om å dele andre ting som Jesus har gjort for å vise sin kjærlighet og vennlighet. Les uttrykket “de skal tale om sin Herres kjærlige vennlighet” (vers 52), og hjelp barna å komme på måter de kan fortelle andre om Frelserens kjærlighet.

  • Syng en sang om Frelserens kjærlighet, for eksempel “Jesus er vår kjæreste venn” (Barnas sangbok, 37). Del ditt vitnesbyrd om hvordan Frelseren har vist sin kjærlighet til deg.

Lære og pakter 134:5

Herren ønsker at jeg skal adlyde loven.

Yngre barn har ofte regler de må følge hjemme, på skolen og andre steder. Du kan hjelpe dem å forstå at Herren forventer at vi skal følge reglene og lovene i vårt samfunn og i vårt land.

Mulige aktiviteter

  • La barna spille et enkelt spill uten å følge noen regler, og la dem deretter spille det med regler. Hvordan hjelper regler oss? Uttrykk din takknemlighet for landets lover.

  • Hjelp barna å gjenta den 12. trosartikkel. Legg vekt på nøkkelord, som å “adlyde, hedre og oppholde”, og snakke med barna om hva disse ordene betyr. Del med dem hvorfor det er viktig å adlyde loven.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 133:4–5, 14–15

Herren ønsker at jeg skal være ren.

Lære og pakter 133 kan hjelpe barna å forstå hvordan de kan holde seg rene fra den verdslige innflytelsen som er rundt dem.

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å lese “Babel, Babylon” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) for å finne ut hva Babylon er og hva det representerer. Les så Lære og pakter 133:4–5, 14–15 sammen. Hva vil det si å “gå ut fra Babylon”? (vers 5). Hva er noen steder og situasjoner som Herren ønsker at vi skal holde oss borte fra? Hva kan vi gjøre for å unngå dem?

  • Plasser et skilt på en side av rommet som viser “Sion”, og plasser et annet skilt på den andre siden som viser “Babylon”, Skriv på papirstrimler ord fra Lære og pakter 133:4–5, 14–15 som beskriver enten Sion eller Babylon (for eksempel “ugudelighet”, “rene” eller “ødeleggelse”), og be barna legge hver strimmel under det riktige skiltet.

Lære og pakter 133:19–25, 46–52

Jesus vil regjere på jorden.

Eldste D. Todd Christofferson sa: “Det [er] ytterst viktig å forberede verden på Herren Jesu Kristi annet komme” (“Forberedelse til Herrens komme”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 81). Hvordan vil du hjelpe barna å forstå hvordan de kan delta i dette kritiske arbeidet?

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna lage en liste over det de vet om Jesu Kristi annet komme. Be dem så, ved å bruke Lære og pakter 133:19–25, 46–52, om å legge til ting på listen sin. Del ditt vitnesbyrd om at Det annet komme vil være en gledelig dag for de rettferdige.

  • For å hjelpe barna å forstå vers 19, snakk med dem om hvordan en brud kan forberede seg til bryllupet sitt (kanskje en som nylig giftet seg, kunne bidra i denne samtalen). Hvordan er vi som en brud som forbereder oss til “Brudgommens komme”, Jesu Kristi komme? Hvis du synes det er nyttig, gjennomgå sammen med barna lignelsen om de ti jomfruer (se Matteus 25:1–13). Hvorfor er det viktig å forberede seg til Frelserens annet komme? Hva kan vi gjøre nå for å forberede oss?

Lære og pakter 134:1–2

Herren ønsker at jeg skal adlyde loven.

Selv om det er forskjellige former for myndigheter over hele verden, ønsker Herren at vi skal “støtte og oppholde de myndigheter [vi] lever under” (Lære og pakter 134:5).

Mulige aktiviteter

  • Be barna nevne regler og lover de adlyder. Hvordan ville livet vært hvis ingen adlød disse lovene? Les Lære og pakter 134:1–2 sammen med barna, og hjelp dem å forstå ord eller uttrykk som de kanskje ikke forstår. Hvorfor ønsker Herren at vi skal ha myndigheter og lover?

  • Skriv hvert ord eller uttrykk fra den ellevte og tolvte trosartikkel på hver sin papirlapp. Bland lappene, og be barna samarbeide om å sette dem i riktig rekkefølge. Hvordan viser vi at vi tror på det disse trosartiklene underviser om?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Gi hvert barn et spørsmål som de kan stille til et familiemedlem hjemme. For eksempel, hvis dere lærte om Frelserens annet komme, kan et barn spørre: “Hva kan vi gjøre for å forberede oss til Jesus kommer tilbake?”

Vi kan forbedre vår undervisning

Prøv å forstå barna du underviser. Du kjenner barna du underviser. Forslagene i denne oversikten kan tilpasses for å dekke deres behov best mulig. For å hjelpe deg, se gjennom alle aktivitetene som står nevnt i denne oversikten, ikke bare dem som er skrevet for aldersgruppen du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måte, 7.)

Skriv ut