Lære og pakter 2021
15.–21. november. Lære og pakter 133–134: “Bered dere til Brudgommens komme”


“15.–21. november. Lære og pakter 133–134: ‘Bered dere til Brudgommens komme’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“15.–21. november. Lære og pakter 133–134”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
fem kloke jomfruer

The Bridegroom Cometh [Brudgommen kommer], av Elizabeth Gibbons

15.–21. november

Lære og pakter 133–134

“Bered dere til Brudgommens komme”

President Henry B. Eyring har sagt: “Gjenopprettelsen av evangeliet begynte med et ydmykt spørsmål som ble grunnet på i et enkelt hjem, og det kan fortsette i den enkeltes hjem” (“Et hjem hvor Herrens ånd dveler”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 25).

Skriv ned inntrykkene dine

Da Kirken var knapt 19 måneder gammel, la profeten Joseph Smith og andre ledere i Kirken frem ambisiøse planer for å samle Guds åpenbaringer i de siste dager i ett bind og trykke 10 000 eksemplarer – dobbelt så mange som den første utgaven av Mormons bok. Dessverre la høye kostnader en demper på disse planene, og mobber angrep Kirkens trykkpresse mens trykkingen pågikk. De spredte de ubundne sidene, og selv om tapre hellige bevarte noen av dem, kjenner vi ikke til noen fullstendig kopi av Budenes bok som har overlevd.

Det vi nå kjenner som kapittel 133 av Lære og pakter, skulle være tillegget til Budenes bok, som et utropstegn på slutten av Herrens utgitte åpenbaringer. Det advarer mot en kommende dommedag og gjentar kallet som finnes overalt i nyere åpenbaring: Flykt fra verdslighet, slik det symboliseres ved Babylon, bygg opp Sion, forbered deg på Det annet komme og spre dette budskapet til “alle nasjoner og slekter, tungemål og folk” (vers 37). Selv om de opprinnelige planene for Budenes bok ikke ble oppfylt, er denne åpenbaringen en påminnelse og et vitnesbyrd om at Herrens arbeid ikke kan forpurres, “for han skal blotte sin hellige arm … og alle jordens ender skal se sin Guds frelse” (vers 3).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 133

Sannhetene i Lære og pakter kan forberede meg til å utføre Guds verk.

Bøker avsluttes noen ganger med en konklusjon som gjentar eller sammenfatter bokens hovedpunkter. Kapittel 133 skulle opprinnelig være konklusjonen på Budenes bok, og det kan være verdifullt å lese dette kapittelet med dette i tankene. Hvilke poenger understreker Herren med hensyn til sitt verk? Hva lærer vers 57–62 deg om hvilken rolle Herren ønsker at du skal spille i hans verk?

Lære og pakter 133:1–19

Herren ønsker at jeg skal forberede meg til hans annet komme.

Både kapittel 1, Herrens forord til Lære og pakter, og kapittel 133, det opprinnelige tillegget til boken, begynner med den samme bønnen fra Herren: “Hør, O min kirkes folk” (Lære og pakter 1:1; 133:1). Hva vil det si å lytte? (se Veiledning til Skriftene, “Lytte”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvilke oppfordringer eller befalinger ønsker Herren at du skal lytte til i Lære og pakter 133:1–19? Hva blir du inspirert til å gjøre for bedre å forberede deg til hans komme? Hvordan vil du hjelpe andre rundt deg å forberede seg?

Se også Matteus 25:1–13; D. Todd Christofferson, “Forberedelse til Herrens komme”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 81–84.

Lære og pakter 133:19–56

Det annet komme vil være gledelig for de rettferdige.

Når du leser i Lære og pakter 133:19–32 om hendelsene som vil ledsage Frelserens annet komme, kan du grunne på hva beskrivelsene av disse hendelsene antyder for deg om Frelseren og hans verk. Hvilke åndelige anvendelsesmuligheter kan du finne i disse beskrivelsene?

Når du leser beskrivelsen av Frelserens tilbakekomst i vers 32–56, hva får deg til å se frem til denne store dagen? Hvilke ord eller uttrykk beskriver Herrens kjærlighet til sitt folk? Overvei å skrive ned dine personlige erfaringer med din “Herres kjærlige vennlighet og alt som han har skjenket [deg] – ifølge sin godhet” (vers 52).

Lære og pakter 134

“Gud har forordnet myndigheter til menneskets gavn.”

De tidlige helliges forhold til myndighetene var komplisert. Da de hellige ble tvunget ut av Jackson fylke i Missouri i 1833, mottok de ingen støtte eller kompensasjon fra lokale eller nasjonale myndigheter til tross for sine bønner om hjelp. Samtidig tolket noen utenfor Kirken læresetninger om Sion som at de hellige forkastet jordiske myndigheters myndighet. Lære og pakter 134 ble delvis skrevet for å klargjøre Kirkens holdning til myndighetene.

Hvilket syn skulle Kirkens medlemmer ha på myndigheter? Når du studerer kapittel 134, kan du vurdere å lage to lister: én liste over prinsipper du lærer om myndigheter og en annen over borgernes ansvarsoppgaver. Hvordan kan disse tankene ha vært nyttige for de tidlige hellige? Hvordan gjelder de der du bor?

Se også Trosartiklene 1:11–12; Gospel Topics, “Religious Freedom”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 133:4–14.Den åndelige motsatsen til Sion er Babylon – en oldtidsby som gjennom hele Skriftene symboliserer ugudelighet og åndelig trelldom (se D. Todd Christofferson, “Kom til Sion”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 37; Veiledning til Skriftene, “Babel, Babylon”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Er det noe dere som familie trenger å gjøre for i åndelig forstand å “gå ut fra Babylon” (vers 5) og “dra til Sions land”? (vers 9).

Lære og pakter 133:20–33.Når dere leser disse versene sammen, kan familien lage tegninger av hvordan de tror Det annet komme vil være. Dere kan også spille eller synge en sang om Det annet komme, for eksempel “Når han kommer igjen” (Barnas sangbok, 46–47), og drøfte hva familien kan gjøre for å forberede seg til hans komme.

Lære og pakter 133:37–39.Ville familien likt å lese disse versene “med høy røst”? (vers 38). Hva vil det si å dele evangeliet med høy røst? Hvilke sannheter kan vi dele?

Lære og pakter 134:1–2.For å hjelpe familien å forstå hvor viktige offentlige myndigheter er, kan dere drøfte spørsmål som disse: Hvordan blir familien vår velsignet ved å ha regler? Hvordan blir landet vårt velsignet ved å ha lover? Dere kan også tegne eller fargelegge et bilde av landets flagg eller lære utenat den ellevte og tolvte trosartikkel.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “La oss stemme i et kor”, Salmer, nr. 24.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Undervis i klar og enkel lære. Herren beskriver sitt evangelium med ord som “tydelig” og “enkelt” (Lære og pakter 133:57). Hva sier disse ordene deg om å undervise familien i evangeliet?

Bilde
Kristus i rød kappe

Christ in His Red Robe [Kristus i rød kappe], av Minerva Teichert

Skriv ut