Lære og pakter 2021
22.–28. november. Lære og pakter 135–136: “Han ‘beseglet sin misjon og sitt verk med sitt eget blod’”


“22.–28. november. Lære og pakter 135–136: ‘Han “beseglet sin misjon og sitt verk med sitt eget blod”’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“22.–28. november. Lære og pakter 135–136”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
utenfor Carthage fengsel

Carthage fengsel

22.–28. november

Lære og pakter 135–136

Han “beseglet sin misjon og sitt verk med sitt eget blod”

Når du studerer Lære og pakter 135–36, kan Herren gi deg innsikt for å hjelpe deg å anvende det du leser. Når det skjer, skriver du ned det han lærer deg.

Skriv ned inntrykkene dine

Ettermiddagen den 27. juni 1844 ble Joseph og Hyrum Smith igjen fengslet, ledsaget av John Taylor og Willard Richards. De mente de var uskyldige i enhver forbrytelse, men de underkastet seg arrestasjon i håp om å forhindre vold mot de hellige i Nauvoo. Dette var ikke første gang Kirkens fiender hadde satt profeten Joseph i fengsel, men denne gangen syntes han å vite at han ikke ville vende tilbake i live. Han og vennene hans prøvde å trøste hverandre ved å lese fra Mormons bok og synge salmer. Så ble det hørt skudd, og i løpet av noen få minutter var Joseph Smiths og hans bror Hyrums liv på jorden over.

Likevel var det ikke enden på den guddommelige sak de hadde sluttet seg til. Og det var ikke slutten på gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium. Det var mer arbeid å gjøre og mer åpenbaring som skulle lede Kirken fremover. Å drepe profeten kunne ikke drepe Guds verk.

Se Saints, [Hellige] 1:521–52.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 135; 136:37–39

Joseph og Hyrum Smith beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod.

Forestill deg hva du ville ha følt hvis du hadde bodd i Nauvoo da Joseph og Hyrum Smith ble drept (se Saints, [Hellige] 1:554–55). Hvordan ville du ha prøvd å forstå denne tragiske hendelsen? Lære og pakter 135, som opprinnelig ble utgitt mindre enn tre måneder etter martyrdøden, kan ha hjulpet. Du kan markere ord og uttrykk som ville ha gitt deg forståelse og oppmuntring. Hva ville du svare om noen spurte: “Hvorfor ville Gud la sin profet bli drept?”

Se også Lære og pakter 5:21–22; 6:29–30; “Remembering the Martyrdom”, Revelations in Context, 299–306; Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith, 521–22, 529–40; M. Russell Ballard, “Skal vi ikke gå fremad i en så stor sak?Ensign eller Liahona, mai 2020, 8–11.

Lære og pakter 135:3

Joseph Smith har gjort mer for vår frelse enn noen annen, med unntak av Jesus Kristus.

Tenk på velsignelsene du har mottatt som medlem av Jesu Kristi Kirke. Hvor mange av dem er et resultat av den misjon profeten Joseph Smith utførte? Lære og pakter 135:3 nevner noen av de store tingene Joseph Smith oppnådde i løpet av de 24 årene etter Det første syn. Hvordan har disse tingene påvirket deg og ditt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Vurder å skrive ned ditt vitnesbyrd om profeten Joseph Smith. Hvem kan trenge å høre ditt vitnesbyrd?

Lære og pakter 136

Herren gir meg råd for mine “reiser” i livet.

Etter å ha blitt drevet ut av Nauvoo, sto de hellige overfor en lang reise til Saltsjødalen, og de første 200-300 kilometerne var langdryge og elendige. Brigham Young, som nå ledet Kirken som president for De tolv apostlers quorum, var bekymret for hvordan de hellige skulle overleve resten av reisen. Han opprettet en midlertidig bosetting kalt Winter Quarters og ba om veiledning. Som svar ga Herren ham en åpenbaring, nå kapittel 136. Denne åpenbaringen minnet blant annet de hellige om “at deres oppførsel på reisen var like viktig som deres destinasjon” og “bidro til å forvandle den vestlige vandringen fra en beklagelig nødvendighet til en viktig felles åndelig opplevelse”. (“This Shall Be Our Covenant”, Revelations in Context, 308).

Ha dette i tankene mens du studerer kapittel 136. Hvilke råd finner du som kan bidra til å gjøre en vanskelig prøvelse i ditt liv “til en viktig … åndelig opplevelse”? Du kan også grunne på hvordan rådene kan hjelpe deg å oppnå Herrens vilje i ditt eget liv, slik de hjalp de tidlige hellige å foreta den vanskelige reisen mot vest.

Se også “This Shall Be Our Covenant”, Revelations in Context, 307–14; Church History Topics, “Succession of Church Leadership,” ChurchofJesusChrist.org/study/history/topics.

Bilde
Winter Quarters

Winter Quarters, av Greg Olsen

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 135:1, 3.For å hjelpe familiemedlemmene å forstå hva det betyr at Joseph Smith “beseglet sin misjon og sitt verk med sitt eget blod”, kan familien se videoen “Testimony of the Book of Mormon” [Vitnesbyrd om Mormons bok] (ChurchofJesusChrist.org; se også Jeffrey R. Holland, “Sikkerhet for sjelen”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 88–90). Hva gjør inntrykk på oss ved disse versene? Hvordan kan vi være mer trofaste mot vårt vitnesbyrd, selv om vi ikke blir bedt om å gi vårt liv for det?

Lære og pakter 135:3.For å drøfte hva som menes med uttalelsen om at Joseph Smith gjorde “mer, bortsett fra Jesus selv, for menneskenes frelse i denne verden enn noe annet menneske”, kan du vurdere å repetere det familien har lært om Joseph Smith i år. Du kan bruke bilder fra denne ressursen til å hjelpe dem å huske det de har lært, og be dem dele favoritthistorier eller læresetninger. Hvorfor er vi takknemlige for profeten Joseph Smith og for det Herren utrettet gjennom ham? Dere kan også se videoen “Joseph Smith: The Prophet of the Restoration” [Joseph Smith: Gjenopprettelsens profet] (ChurchofJesusChrist.org).

Lære og pakter 136.Da Herren åpenbarte kapittel 136, hadde de hellige en lang og vanskelig reise foran seg under ledelse av Brigham Young (se kapittel 5860 og 62 i Historier fra Lære og pakter, 206–8, 211–16, 222–24). Mens dere leser kapittel 136 sammen, kan dere tenke på vanskelige ting familien deres kan stå overfor. Hvilke råd finner vi i denne åpenbaringen som kan hjelpe oss å få tilgang til Herrens hjelp og kraft?

Lære og pakter 136:4.Hva vil det si å “vandre i lydighet mot alle Herrens forordninger”? Hvordan påvirker ordinansene vi har mottatt, vårt daglige liv?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Priser profeten som skuet Jehova”, Salmer, nr. 12.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Finn Guds kjærlighet. President M. Russell Ballard sa, “Hans evangelium er kjærlighetens evangelium – kjærlighet til Gud og kjærlighet til hverandre” (“Gud elsker sine barn”, Lys over Norge, juli 1988, 53). Mens du leser i Skriftene, kan du vurdere å notere deg eller markere tegn på Guds kjærlighet.

Bilde
mobb i Carthage fengsel som angriper Joseph Smith og andre

Greater Love Hath No Man [Ingen har større kjærlighet enn denne], av Casey Childs

Skriv ut