Lære og pakter 2021
8.–14. november. Lære og pakter 129–132: “Når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet”


“8.–14. november. Lære og pakter 129–132: ‘Når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“8.–14. november. Lære og pakter 129–132”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Joseph Smith underviser i Nauvoo

Joseph Smith in Nauvoo, 1840 [Joseph Smith i Nauvoo, 1840], av Theodore Gorka

8.–14. november

Lære og pakter 129–132

“Når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet”

Kapittel 129–32 lærer oss mange verdifulle prinsipper, hvorav bare noen få er trukket frem i denne oversikten. Hvilke andre sannheter finner du?

Skriv ned inntrykkene dine

Brigham Young sa en gang om Joseph Smith: “Han kunne forenkle himmelske ting så et begrenset sinn kunne forstå dem” (i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith, 492). Dette synes spesielt å gjelde profetens læresetninger i Nauvoo på 1840-tallet, hvorav noen er nedtegnet i Lære og pakter 129–32. Hvordan er Frelseren? “Han er et menneske lik oss.” Hvordan er himmelen? “Den samme sosiale omgang som finnes blant oss her, vil finnes blant oss der” (Lære og pakter 130:1–2), og våre mest verdsatte familieforhold i denne verden vil, hvis de besegles ved riktig myndighet, “være i full kraft” i den neste verden (Lære og pakter 132:19). Sannheter som disse kan få himmelen til å føles mindre fjern – strålende, men likevel oppnåelig.

Men noen ganger kan Gud be oss om å gjøre ting som er så ubehagelige at de virker uoppnåelige. For mange tidlige hellige var flergifte én slik befaling. Befalingen om å gifte seg med flere hustruer var en alvorlig trosprøve for Joseph Smith, hans hustru Emma og nesten alle som mottok den. For å komme gjennom denne prøvelsen trengte de mer enn bare gode følelser for det gjengitte evangelium. De trengte en tro på Gud som stakk langt dypere enn alle personlige ønsker eller fordommer. Befalingen gjelder ikke lenger i dag, men det trofaste eksempelet fra dem som etterlevde den, gjør det fremdeles. Og dette eksempelet inspirerer oss når vi blir bedt om å gjøre våre egne “offer i lydighet” (Lære og pakter 132:50).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 130–31

Joseph Smith åpenbarte sannheter om Guddommen og “den kommende verden”.

Du vil kanskje legge merke til at kapittel 130–31 lyder litt annerledes enn andre kapitler i Lære og pakter. Dette er fordi kapittel 130–31 er basert på notater som William Clayton, en av Joseph Smiths sekretærer, førte om ting han hørte profeten undervise om. Som følge av dette er disse kapitlene mer som samlinger av sannheter enn sammenhengende, dikterte åpenbaringer. Likevel er det noen felles temaer blant mange av disse sannhetene. Du kan for eksempel lese kapittel 130–131 med spørsmål som disse i tankene: Hva lærer jeg om Gud? Hva lærer jeg om livet etter jordelivet? Hvordan påvirker denne kunnskapen livet mitt?

Se også “Our Hearts Rejoiced to Hear Him Speak”, Revelations in Context, 277–80.

Lære og pakter 131:1–4; 132:7, 13–25

Vår himmelske Fader gjorde det mulig for familier å være evige.

En av de mest betryggende sannheter som ble gjengitt gjennom profeten Joseph Smith, er at ekteskap og familieforhold kan vare evig. Gjennom Joseph Smith gjenga Herren ordinansene og myndigheten som var nødvendig for å gjøre disse forholdene evige (se Lære og pakter 132:7, 18–19). Tenk på familieforholdene du har eller håper å få i fremtiden, mens du leser Lære og pakter 131:1–4; 132:7, 13–15. Hvordan påvirker disse versene ditt syn på disse forholdene?

Noen ganger er imidlertid ikke prinsippet evige familier like betryggende – det kan utløse angst, til og med sorg, når vår nåværende familiesituasjon ikke passer det celestiale idealet. Da president Henry B. Eyring var bekymret for en slik situasjon i sin egen familie, mottok han dette kloke rådet fra et medlem av De tolv apostlers quorum: “Bare lev verdig til Det celestiale rike, så vil familieordningene bli mer strålende enn du kan forestille deg” (i “Et hjem hvor Herrens ånd dveler”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 25). Hvordan kan det å følge dette rådet velsigne deg i din nåværende familiesituasjon?

Se også Kristen M. Oaks, “Til de enslige i Kirken” (Kirkens skoleverks andakt for unge voksne, 11. sep. 2011), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
en mann og en kvinne utenfor Accra Ghana tempel

Familieforhold kan gjøres evige ved tempelordinanser.

Lære og pakter 132:1–2, 29–40

Flergifte er bare akseptabelt for Gud når han befaler det.

Alle som har lest Det gamle testamente, har sannsynligvis lurt på hvorfor Abraham, Jakob, Moses og andre giftet seg med flere hustruer. Bedrev disse gode mennene hor? Eller godkjente Gud handlingene deres? Se etter svar i Lære og pakter 132:1–2, 29–40.

Ekteskap mellom en mann og en kvinne er Guds norm for ekteskap (se kapitteloverskriften til Offisiell erklæring 1; se også Jakobs bok 2:27, 30). Det har imidlertid vært perioder i historien da Gud har befalt sine barn å praktisere flergifte.

Den gjenopprettede kirkes første år var en av disse unntaksperiodene. Etter å ha mottatt denne befalingen praktiserte Joseph Smith og andre siste dagers hellige flergifte. Hvis du ønsker å lære mer om flergifte blant de tidlige siste dagers hellige, se“Mercy Thompson and the Revelation on Marriage” (Revelations in Context, 281–93); Saints, [Hellige] 1:290–92, 432–35, 482–92, 502–4; “Plural Marriage in The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints” (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org); “Why Was It Necessary for Joseph Smith and Others to Practice Polygamy?” [Hvorfor var det nødvendig for Joseph Smith og andre å praktisere flergifte] (video, ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 130:2, 18–19; 132:13, 19.Hvordan kan du bruke disse versene til å hjelpe familien å prioritere ting som varer evig? Kanskje dere kan pakke en koffert eller ryggsekk sammen med gjenstander som symboliserer ting som vi, i henhold til Lære og pakter 130:2, 18–19; 132:19, kan ta med oss inn i det neste liv, for eksempel familiebilder eller Skriftene. Hva lærer Lære og pakter 132:13 oss om det som hører verden til? Dette kan føre til en samtale om å fokusere på ting som har evig betydning.

Lære og pakter 130:20–21.Dere kan synge en sang om takknemlighet, for eksempel “Kastes du på bølgen om i livet her” (Salmer, nr. 136), og lage en liste over velsignelsene familien har mottatt ved å adlyde Guds lover. Hvilke velsignelser håper vi å motta? Hvordan kan vi motta disse velsignelsene?

Lære og pakter 131:1–4; 132:15–19.Videoen “Marriage Is Sacred” [Ekteskapet er hellig] (ChurchofJesusChrist.org) kan hjelpe familien å snakke om sannhetene i disse versene. Hva mener Herren om ekteskap? Hvordan forbereder vi oss – enten vi er gift eller enslig – til å ha et evig ekteskap?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “I all evighet”, Barnas sangbok, 98.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Se etter sannheter i evangeliet. Noen ganger er sannheter i evangeliet uttrykt direkte. Andre ganger er de underforstått i et eksempel eller en historie. Mens du leser, kan du spørre deg selv: “Hvilken evig sannhet undervises i disse versene?”

Bilde
beseglingsrom i Paris Frankrike tempel

Et beseglingsrom i Paris Frankrike tempel.

Skriv ut