Kom och följ mig
29 april–5 maj. Johannes 7–10: ’Jag är den gode herden’


”29 april–5 maj. Johannes 7–10: ’Jag är den gode herden’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”29 april–5 maj. Johannes 7–10”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Kristus och kvinnan som hade gripits för äktenskapsbrott

Den som är utan synd, av Liz Lemon Swindle

29 april–5 maj

Johannes 7–10

”Jag är den gode herden”

Tänk på barnen du undervisar när du läser Johannes 7–10. Många av förslagen för äldre barn i det här lektionsförslaget kan även anpassas till yngre barn, eller vice versa.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta om något de gjort under veckan för att vara som den barmhärtige samariten.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Johannes 7:14–17

Lydnad mot buden hjälper mig att veta att de är sanna.

Jesus lärde att vi kan få ett vittnesbörd om sanningarna han gav oss om vi lever efter dem. Hur kan du genom att berätta det lära barnen att friden vi känner när vi lyder buden hjälper oss att veta att de är sanna?

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta Johannes 7:17 med ord som barnen förstår. Hjälp dem förstå att lydnad mot buden får oss att känna oss närmare Jesus Kristus, kanske genom att ni tillsammans sjunger ”Håll alla buden” eller ”Välj det rätta”, Barnens sångbok, s. 68–69, 82–83. Be barnen lyssna efter hur vi blir välsignade när vi håller buden.

  • Berätta om en upplevelse när du fick veta att ett bud var från Gud tack vare att du levde efter det, som till exempel att betala tionde eller förlåta någon som var ovänlig. Be barnen tänka på en upplevelse de haft när de lytt ett bud. Fråga. ”Hur kändes det när du hade lytt budet?”

  • Välj ut några av buden och rita två uppsättningar enkla bilder som representerar vart och ett av buden. Lägg alla bilderna upp och ned på golvet och låt barnen turas om att para ihop buden. Vittna om att buden är viktiga och att ditt vittnesbörd har stärkts av att följa dem.

Johannes 8:29

Jesus lydde sin Fader.

Jesus Kristus gjorde alltid sådant som behagade hans Fader i himlen. Hur kan du hjälpa barnen hitta sätt att följa hans exempel?

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen läsa upp det som Jesus sa om vår himmelske Fader i Johannes 8:29: ”Jag gör alltid det som behagar honom.” Be dem berätta vad Jesus gjorde som gjorde vår himmelske Fader glad. Ge dem förslag genom att visa dem bilder från Evangeliebilder.

  • Fråga barnen vad som gör dem glada. Fråga sedan vad de skulle kunna göra nästa vecka för att göra en familjemedlem eller vän glad. Låt barnen rita bilder av hur de utför de här aktiviteterna och ta med sig hem som en påminnelse.

  • Be en förälder till ett av barnen att berätta om en upplevelse när barnet gjorde något som gjorde föräldern glad. Låt barnet berätta hur det kände sig då.

Johannes 10:1–18

Jesus känner mig och älskar mig.

Liknelsen om den gode herden kan hjälpa barnen förstå att Jesus älskar dem och vet vilka de är.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen rita en bild som föreställer något i liknelsen om den gode herden, som ett får, en tjuv eller en varg. Läs Johannes 10:1–18 för barnen och be dem hålla upp sina bilder när de hör att du läser om det som de ritat. Förklara att precis som den ”gode herden” leder och älskar sin hjord, älskar Jesus oss och leder oss tillbaka till honom. Klä ut ett av barnen till herde och låt barnen berätta hur Jesus är som en herde för oss.

  • Visa bilden av Jesus och lammen i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Hur vet vi att Jesus älskar lammen? Hur kan vi se om lammen älskar Jesus?

  • Hjälp barnen fylla i veckans aktivitetssida.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Johannes 7:14–17

Lydnad mot buden hjälper mig att veta att de är sanna.

Du och barnen du undervisar kan ha haft upplevelser av att leva efter evangeliesanningar och få veta att de är sanna. Hur kan du bygga vidare på de här upplevelserna i din undervisning?

Möjliga aktiviteter

  • Skriv varje vers i Johannes 7:14–17 på olika papper och placera dem i oordning. Låt barnen sätta dem i rätt ordning och jämföra med Johannes 7:14–17 för att se att det stämmer. Låt barnen dela upp sig i par och berätta för varandra hur de uppfattar varje vers. Hur har lydnad mot Guds bud hjälpt dem få veta att buden är sanna?

  • Berätta om exempel från skrifterna som visar hur människor välsignades för att de levde efter evangeliesanningar, som Daniel (se Dan. 6) eller Nephi (se 1 Ne. 3–4).

  • Några dagar innan lektionen ber du ett av barnen att skriva om ett tillfälle då han eller hon fick ett vittnesbörd om ett bud genom att leva efter det. Be barnet läsa upp vad det skrivit under lektionen.

Johannes 8:31–36

Sanningen gör oss fria.

Allteftersom barnen blir större kommer de att träffa människor som tror att de begränsas av att leva efter evangeliet. Hur kan ni använda Johannes 8:31–36 för att visa på motsatsen?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Johannes 8:31–36 och berätta vad de tror att det betyder att vara syndens slav. Hur hjälper Jesu lärdomar oss att vara fria?

  • Be ett barn hjälpa dig att löst vira ett rep, en sjal eller en slips om dina handleder för att visa hur vi blir bundna till synden när vi begår den om och om igen utan att omvända oss.

  • Visa ett lås som ska föreställa synd och en nyckel som ska föreställa hur evangeliets sanningar gör oss fria. Kunskap om Frälsarens försoning kan till exempel ge oss frihet att omvända oss och få förlåtelse för våra synder. Eller så kan kunskap om Visdomsordet ge oss frihet att undvika beroenden.

Bild
Kristus undervisar i templet

Jesus lärde: ”Sanningen skall göra er fria” (Joh. 8:32).

Johannes 10:1–18

Jesus är som en herde för oss.

Titta efter sanningar, när du studerar liknelsen om den gode herden, som undervisar om vårt förhållande till Frälsaren. Hur blir barnen välsignade genom att känna till de här sanningarna?

Möjliga aktiviteter

  • Skriv god herde och lejd herde på tavlan. Förklara att den som är lejd har anlitats att göra ett jobb för pengar. Be barnen räkna upp olikheter de hittar i Johannes 10:1–18 mellan en god herde och en lejd herde. Varför skulle ni vilja följa den gode herden i stället för den lejde herden?

  • Rita eller visa en bild av en dörr. Läs tillsammans Johannes 10:7–9 och fråga barnen hur Jesus är som en dörr. Vilka välsignelser får de som ”går in genom” dörren, enligt vers 9? Hur går vi in genom den dörr som Jesus Kristus har för oss?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Hjälp barnen tänka på ett bud de kan lyda mer fullständigt. Be dem försöka lyda det budet under den kommande veckan.

Förbättra vår undervisning

Ställ inspirerade frågor. Ställ frågor som får barnen att göra mer än att rapportera fakta. Uppmuntra dem i stället att bära sina vittnesbörd om evangeliesanningar. Om ni till exempel pratar om buden skulle du kunna be barnen berätta hur de blivit välsignade genom att lyda buden.

Bild
Aktivitetssida: Jesus känner och älskar mig

Skriv ut