Tule ja seuraa minua
10.–16. kesäkuuta. Matteus 26; Markus 14; Luukas 22; Johannes 18: ”Ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä”


”10.–16. kesäkuuta. Matteus 26; Markus 14; Luukas 22; Johannes 18: ’Ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”10.–16. kesäkuuta. Matteus 26; Markus 14; Luukas 22; Johannes 18”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
viimeinen ateria

Oli yö, Benjamin McPherson

10.–16. kesäkuuta

Matteus 26; Markus 14; Luukas 22; Johannes 18

”Ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä”

Kun luet lukuja Matt. 26; Mark. 14; Luuk. 22 ja Joh. 18, pane merkille periaatteita, jotka lasten on mielestäsi tarpeen ymmärtää.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvia näiden lukujen tapahtumista, kuten Evankeliumiaiheisen kuvakirjan nrot 54, 55 ja 56, ja kehota lapsia kertomaan, mitä kuvissa tapahtuu.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Mark. 14:22–25; Luuk. 22:19–20

Sakramentti auttaa minua ajattelemaan Jeesusta.

Auta lapsia ymmärtämään, että sakramentin nauttiminen on tilaisuus ajatella Jeesusta.

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lyhyesti kertomus siitä, kun Jeesus asetti sakramentin. Voisit käyttää apuna julkaisua Uuden testamentin kertomuksia (”Luku 49: Ensimmäinen sakramentti”, s. 124–126). Auta lapsia ymmärtämään, että sakramentin aikana me muistamme Jeesusta.

  • Kysy lapsilta, tietävätkö he, mitä sakramenttileipä ja -vesi kuvaavat. Selitä, että nämä vertauskuvat auttavat meitä muistamaan, että Jeesus kuoli meidän puolestamme ja nousi kuolleista. Laita näkyviin pala leipää ja kupillinen vettä samalla kun autat lapsia opettelemaan ulkoa ilmauksen ”Hänen muistokseen” (ks. Luuk. 22:19).

  • Pyydä lapsia sulkemaan silmänsä ja ajattelemaan jotakuta, jota he rakastavat, ja kehota heitä sitten kertomaan sinulle hänestä. Pyydä heitä jälleen sulkemaan silmänsä, ajattelemaan Vapahtajaa ja sitten kertomaan, mitä he tietävät Hänestä. Kannusta heitä ajattelemaan Jeesusta sakramentin aikana joka viikko.

  • Kehota heitä näyttämään, mitä he voivat tehdä muistaakseen Jeesusta ja ollakseen kunnioittavia sakramentin aikana.

  • Auta lapsia valmistamaan kirjanen tämän viikon toimintasivun ohjeiden mukaan. Ehdota, että he käyttävät sitä apuna ajatellakseen Jeesusta sakramentin aikana.

  • Auta lapsia etsimään kirkon lehdistä kuvia Jeesuksesta ja valmistamaan kuvakollaasi, jota he voivat katsella sakramenttikokouksen aikana.

Matt. 26:36–46

Jeesus kärsi minun vuokseni, koska Hän rakastaa minua.

Mieti, kuinka voit auttaa lapsia tuntemaan Jeesuksen rakkauden heitä kohtaan, kun tarkastelette kertomusta Hänen kärsimyksestään Getsemanessa.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia ajattelemaan jotakin tilannetta, jolloin he ovat olleet surullisia tai heillä on ollut kipuja. Kehota tilanteen mukaan muutamia lapsia kertomaan sellaisesta hetkestä. Näytä kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Selitä, että jollakin tavalla, jota me emme täysin ymmärrä, Jeesus tunsi kaiken sen tuskan ja murheen, jota kukaan on koskaan tuntenut. Tämä tarkoittaa sitä, että Hän voi antaa meille paremman olon, kun olemme surullisia tai pahoilla mielin tai meillä on kipuja.

  • Laula lasten kanssa ”Mua Jeesus rakastaa” (Lasten laulukirja, s. 42–43). Kehota heitä kertomaan, millä tavoin he ovat tunteneet Jeesuksen rakkautta.

Kuva
Kristus rukoilemassa Getsemanessa

Kristus rukoilemassa Getsemanen puutarhassa, Hermann Clementz

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Mark. 14:22–24

Sakramentti auttaa minua muistamaan Jeesuksen Kristuksen ja Hänen uhrinsa minun puolestani.

Kuinka voit auttaa lapsia saamaan sakramentista merkityksellisemmän kokemuksen?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan vuorotellen jakeet Mark. 14:22–24 (ks. myös PKO, JSR Mark. 14:20–24) ja OL 20:75–79. Mitkä sanat ja ajatukset näissä kahdessa kohdassa ovat samanlaisia?

  • Kysy lapsilta, mitä sellaista he tekevät, mikä auttaa heitä ajattelemaan Jeesusta sakramentin aikana. Auta heitä löytämään pyhien kirjoitusten kohtia tai sakramenttilaulun sanoja, joita he voisivat lukea sakramentin aikana, ja kirjoittakaa ne sitten korttiin, jota lapset voivat katsella seuraavan kerran kun he osallistuvat sakramenttiin. Laula lasten kanssa muutamia näistä lauluista (ks. MAP-lauluja, 102–121).

  • Kirjoita taululle keskeisiä ilmauksia sakramenttirukouksista ja auta lapsia opettelemaan ne ulkoa. Mitä nämä ilmaukset tarkoittavat? Miksi me olemme kiitollisia siitä, että saamme uudistaa kasteenliittomme joka viikko?

  • Kutsu joku Aaronin pappeuden haltija kertomaan lapsille omasta kokemuksestaan hänen valmistaessaan, siunatessaan tai jakaessaan sakramenttia. Mikä auttaa häntä valmistautumaan sen tekemiseen? Miltä hänestä tuntuu, kun hän tekee sitä? Kuinka leipä ja vesi muistuttavat häntä Vapahtajasta?

  • Pyydä lapsia, jotka on kastettu, kertomaan, mitä he muistavat siitä, kun heidät kastettiin. Miltä heistä tuntui? Mitä he lupasivat? (Ks. Moosia 18:8–10.) Kerro heille, että joka viikko kun nautimme sakramentin, se voi olla aivan kuin meidät kastettaisiin uudelleen – me voimme saada syntimme anteeksi ja me uudistamme liittomme.

Matt. 26:36–42

Getsemanessa Jeesus Kristus otti kantaakseen minun syntini ja tuskani.

Kun lapset tietävät, mitä Jeesus teki meidän puolestamme Getsemanessa, se voi auttaa heitä tekemään parannusta synneistään ja kääntymään Vapahtajan puoleen, kun he kohtaavat vaikeita koetuksia.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan Matt. 26:36–42 ja panemaan merkille sanoja tai ilmauksia, jotka kuvailevat sitä, miltä Jeesuksesta tuntui Getsemanessa. Mitä sellaista Jeesus koki, mikä sai Hänet tuntemaan tällä tavoin? Anna lapsille mahdollisuus kertoa, mitä he ajattelevat Jeesuksesta ja Hänen uhristaan meidän puolestamme.

  • Kehota lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin he ovat olleet surullisia tai tunteneet kipua. Kysy, tuntevatko he ketään, kenestä on tuntunut samalta. Selitä, että Getsemanessa Jeesus tunsi kaiken tuskan ja murheen, jota kukaan on koskaan tuntenut. Hän teki sen, jotta Hän voisi lohduttaa meitä, kun tarvitsemme sitä (ks. Alma 7:11–12).

  • Anna yhdelle lapselle keppi, joka on pidempi kuin luokan oven leveys, ja pyydä häntä pitelemään sitä vaakatasossa ja yrittämään kävellä ulos ovesta. Selitä, että keppi kuvaa syntejämme, jotka estävät meitä pääsemästä Jumalan valtakuntaan. Ota keppi pois osoittaaksesi, että Jeesus otti kantaakseen meidän syntimme, jotta me voimme saada anteeksi, kun teemme parannuksen.

Luuk. 22:39–44

Voin noudattaa Jeesuksen esimerkkiä olemalla kuuliainen taivaalliselle Isälle.

Jeesus osoitti kuuliaisuutta Isää kohtaan sanoessaan: ”Älköön toteutuko minun tahtoni, vaan sinun” (Luuk. 22:42). Kuinka voit auttaa lapsia oppimaan Jeesuksen esimerkistä?

Mahdollisia toimintoja

  • Opettele lasten kanssa ulkoa ilmaus ”Älköön toteutuko minun tahtoni, vaan sinun” (Luuk. 22:42), ja keskustelkaa siitä, mitä se tarkoittaa. Mitä voimme tehdä noudattaaksemme taivaallisen Isän tahtoa?

  • Auta lapsia mainitsemaan muutamia käskyjä, joita he ovat noudattaneet. Kysy: Mitä siunauksia olette saaneet olemalla kuuliaisia taivaalliselle Isälle silloinkin kun se on ollut vaikeaa? Kehota heitä kertomaan kokemuksistaan ja lausumaan todistuksensa.

Luuk. 22:41–43

Minä voin saada apua, kun rukoilen.

Kun Jeesus rukoili Getsemanessa, enkeli ilmestyi vahvistamaan Häntä. Ymmärtävätkö lapset, joita opetat, että hekin voivat rukoilla taivaalliselta Isältä vahvistusta?

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille jakeiden Luuk. 22:41–43 kertomus (kenties käyttäen apuna julkaisua Uuden testamentin kertomuksia, ”Luku 51: Jeesus kärsii Getsemanen puutarhassa”, s. 129–132). Selitä, että kun Jeesus rukoili, taivaallinen Isä lähetti enkelin vahvistamaan Häntä. Kenet taivaallinen Isä lähettää vahvistamaan meitä?

  • Näytä kuvaa Kristusta lohduttavasta enkelistä aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, ja kerro kokemuksesta, jolloin olet tuntenut taivaallisen Isän vahvistavan sinua.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kertomaan perheelleen, mitä he aikovat tehdä sakramentin aikana muistaakseen Jeesusta.

Näin kehitymme opettamisessa

Todista luokallesi. Todistus voi olla niinkin yksinkertainen kuin ”tiedän, että taivaallinen Isä rakastaa teitä jokaista” tai ”minusta tuntuu hyvältä sisimmässäni, kun opin Jeesuksesta Kristuksesta”.

Kuva
toimintasivu: sakramentti

Tulosta