Kom og følg mig
8.-14. juli. Apostlenes Gerninger 6-9: ›Så vil du få at vide, hvad du skal gøre‹


»8.-14. juli. Apostlenes Gerninger 6-9: ›Så vil du få at vide, hvad du skal gøre‹« Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»8.-14. juli. Apostlenes Gerninger 6-9«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Paulus på vej til Damaskus

Må vi leve således, af Sam Lawlor

8.-14. juli

Apostlenes Gerninger 6-9

»Så vil du få at vide, hvad du skal gøre«

Indled med at læse Apostlenes Gerninger 6-9. Denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan være en hjælp til at forstå disse kapitler. Aktiviteterne til yngre børn i dette oplæg kan tilpasses de ældre børn og omvendt.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Skriv nogle af navnene på mennesker i Apostlenes Gerninger 6-9 på tavlen, måske Saulus eller Stefanus. Opfordr børnene til at fortælle, hvad de ved om et af disse mennesker.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Apostlenes Gerninger 6-7

Jeg kan følge Jesus Kristus ved at stå for det, der er rigtigt.

Hvad kan børnene lære af Stefanus om at følge Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at finde på bevægelser, der passer til en sang om at vælge det rigtige, fx Vær sand og tro«, (Børnenes sangbog, s. 81). Benyt Apostlenes Gerninger 7:51-60 til at fortælle, hvordan Stefanus underviste om Jesus Kristus, selv om det gjorde de jødiske ledere meget vrede (se også »Kapitel 47: Farisæerne slår Stefanus ihjel«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 136-137). Hvordan stod Stefanus for det, der var rigtigt?

  • Præsenter flere situationer med børn, der skal træffe et valg mellem rigtigt og forkert. Spørg, hvad de vil gøre for at stå for det, der er rigtigt.

Apostlenes Gerninger 8:26-39.

Helligånden inspirerer mig til at fortælle andre om evangeliet.

Filip fulgte Åndens tilskyndelser og hjalp en etiopisk mand, der havde svært ved at forstå skriften. Hvilke ting kan denne beretning lære de børn, du underviser?

Billede
Filip underviser etiopieren

Filip underviser etiopieren, af Robert T. Barrett

Mulige aktiviteter

  • Sæt to stole sammen, så de danner en vogn. Bed to børn om at sætte sig i vognen, hvor den ene forestiller Filip og den anden den etiopiske mand. Fortæl derefter historien om, hvordan Filip lærte etiopieren om evangeliet.

  • Har du nogensinde følt Helligånden bede dig om at fortælle en om evangeliet, og som ligner den oplevelse, Filip havde i Apostlenes Gerninger 8:29? Del din oplevelse med børnene.

Apostlenes Gerninger 9:1-20

Når jeg begår fejl, opfordrer min himmelske Fader mig til at omvende mig og ændre mig.

Da Jesus bad Saulus om at holde op med at forfølge Herrens kirke, omvendte Saulus sig med det samme og ændrede sig. Hvordan kan denne beretning hjælpe de børn, du underviser, til at ønske at ændre sig hurtigt, når de begår fejl?

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat historien om Saulus’ omvendelse i Apostlenes Gerninger 9:1-20 (se også »Kapitel 48: Paulus lærer om Jesus«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 138-139).

  • Skriv ting ned eller medbring billeder af ting, der ændrer sig, fx en haletudse, der bliver til en frø, eller træer på forskellige årstider. Hvordan ændrede Saulus sig, da Jesus Kristus besøgte ham?

  • Tegn en vej, der deler sig, på tavlen. Lad børnene nævne steder, de kunne tænke sig at besøge, og skriv dem for enden af den ene vej. Hvad ville der ske, hvis vi gik ind på den forkerte vej? Hvordan kan omvendelse sammenlignes med, at vi kommer tilbage på den rigtige vej?

  • Bed dem om at gentage det, Saulus sagde til Herren: »Hvad vil du, at jeg skal gøre?« (ApG 9:6 i King James-oversættelsen). Hvad vil Herren gerne have, at vi gør?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Apostlenes Gerninger 6-7

Jeg vil være et vidne om Jesus Kristus.

Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at følge Stefanus’ eksempel og at stå som et vidne for Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Læs Apostlenes Gerninger 6:5-15 og 7:51-60 sammen. Hvordan var Stefanus et vidne om Jesus Kristus? Bed et eller flere børn om at forestille sig, at de er Stefanus, og fortælle, hvad de tror på og hvorfor.

  • Få dem til at skiftes til at læse Apostlenes Gerninger 6:3-10 og lede efter egenskaber, som Stefanus havde, der hjalp ham til at tjene.

  • Lad dem hjælpe dig med at tænke på nogle situationer, hvor de kan stå som vidner om Jesus Kristus og hans evangelium. Hjælp dem til at agere nogle af disse situationer. Bed dem om at læse Mosija 18:9. Påpeg, at et af de løfter, vi aflægger, når vi bliver døbt, er at være et vidne om Jesus Kristus.

  • Skriv navnene Stefanus og Filip på tavlen. Skriv under Stefanus’ navn, hvordan vi kan være et eksempel for andre. Skriv under Filips navn, hvordan vi kan fortælle andre om evangeliet. Hvordan hjælper det os at fortælle andre om evangeliet, når vi er et eksempel på at være Jesu Kristi discipel?

Apostlenes Gerninger 8:5-24

Præstedømmet er en uvurderlig gave fra Gud.

Satan fremsætter det budskab, at materielle goder bringer os lykke. Hvordan kan du bruge historien om Simon til at hjælpe børnene til at værdsætte åndelige ting som præstedømmet og dets velsignelser?

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat historien om Simon i Apostlenes Gerninger 8:5-24 (se også »Kapitel 45: Simon og præstedømmet«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 132-133). Hvorfor kan vi ikke få præstedømmet ved at købe det? Hvordan får en person egentlig præstedømmet? (Se TA 1:5).

  • Giv børnene nogle legepenge, og vis billeder af ting, man kan købe for penge. Spørg, hvor mange af deres legepenge de ville give for disse ting. Vis derefter billeder af nadveren, et tempel (som symbol på tempelvelsignelser), dåb og andre velsignelser, vi får gennem præstedømmet. Forklar, at disse gaver fra Gud er uvurderlige og ikke kan købes for penge.

Apostlenes Gerninger 9:1-20

Når jeg begår fejl, opfordrer min himmelske Fader mig til at omvende mig og ændre mig.

Da Jesus bad Saulus om at holde op med at forfølge Herrens kirke, omvendte Saulus sig med det samme og ændrede sig. Hvordan kan denne beretning hjælpe de børn, du underviser, til at ønske at ændre sig hurtigt, når de begår fejl?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at folde et stykke papir på midten. Lad dem skrive Før på den ene halvdel, og Efter på den anden. Læs Apostlenes Gerninger 8:1-3, 9:1-2 og 9:17-22 sammen med dem, og kig efter ord eller udtryk, der beskriver Saulus før og efter, han så Herren.

  • Bed et medlem i menigheden om at fortælle sin omvendelseshistorie, og hvordan det har ændret hans eller hendes liv at blive medlem af Kirken, ligesom Saulus’ liv blev ændret.

  • Tegn en »vej til Damaskus« på tavlen. Lad dem læse Apostlenes Gerninger 9:6, 11, 18, 20-22 og lede efter det, Saulus gjorde for at omvende sig og vende sig mod Kristus. Skriv disse handlinger langs vejen. Hvad lærer vi af Saulus om, hvordan vi kan blive mere som Kristus?

  • Bed børnene om at tegne deres yndlingsdel af beretningen om Saulus’ omvendelse og vise klassen deres tegning.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opfordr børnene til at fortælle deres familie om deres yndlingsaktivitet i klassen i dag, og hvad de lærte af det.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene til at lære af skrifterne. Små børn er måske ikke i stand til at læse så meget, men du kan stadig inddrage dem i at lære af skrifterne. Du kan fx læse et skriftsted højt og bede dem om at rejse sig eller række hånden op, når de hører et bestemt ord eller udtryk, du ønsker at fokusere på (se Undervisning på Frelserens måde, s. 20).

Udskriv