Kom och följ mig
14–20 oktober. Filipperbrevet; Kolosserbrevet: ’Allt förmår jag i honom som ger mig kraft’


”14–20 oktober. Filipperbrevet, Kolosserbrevet: ’Allt förmår jag i honom som ger mig kraft’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”14–20 oktober. Filipperbrevet, Kolosserbrevet”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Paulus dikterar ett brev från fängelset

14–20 oktober

Filipperbrevet; Kolosserbrevet

”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft”

Läs Filipperbrevet och Kolosserbrevet och tänk på barnen du undervisar. Sök inspiration för hur du ska lära dem principerna i de här breven.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Fråga barnen vad de har gjort under den gångna veckan för någon som behövde en vän, som ni pratade om under förra veckans lektion.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Filipperbrevet 1:3–4; Kolosserbrevet 1:3, 9

Ledare i kyrkan älskar mig och ber för mig.

Paulus började ofta sina brev med att uttrycka kärlek för medlemmar i kyrkan och lät dem veta att han bad för dem. Fundera över hur du kan hjälpa barnen förstå att deras ledare i kyrkan älskar dem.

Möjliga aktiviteter

  • Läs upp Filipperbrevet 1:3–4 och Kolosserbrevet 1:3, 9 och be barnen knäppa händerna och böja huvudet varje gång de hör orden böner, ber och be. Förklara att aposteln Paulus bad för medlemmar i kyrkan, precis som våra ledare i kyrkan ber för oss i dag.

  • Visa en bild av Jesus Kristus och ge exempel på hur han bad för människor (se Luk. 22:32; 3 Ne. 19:21, 23). Vad bad Jesus om när han bad för andra?

  • Hjälp barnen nämna några av sina ledare i kyrkan vid namn, till exempel Primärföreningens president och kyrkans president. Förklara att de här ledarna ber vår himmelske Fader att välsigna barnen och hjälpa dem leva rättfärdigt. Du kan berätta för barnen vad du säger när du ber för dem.

Filipperbrevet 4:4, 8

Jag kan glädja mig i Herren.

Paulus uppmuntrade de heliga att glädja sig – trots att de utsattes för svåra prövningar och Paulus själv var fängslad. Hur kan du hjälpa barnen förstå att vi blir glada av att leva efter evangeliet?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen lyssna efter ett ord som upprepas när du läser Filipperbrevet 4:4. Be barnen visa dig vad de kanske gör för att visa glädje. Hjälp dem förstå att ”glädja sig i Herren” betyder att känna sig lycklig för att vi har evangeliet och för att Jesus Kristus älskar oss.

  • Ta med föremål eller bilder som representerar sådant som hjälper dig att ”glädja dig i Herren”. Du kan ta med en vacker Guds skapelse eller en bild av templet, den uppståndne Frälsaren eller en familj. Låt barnen turas om att välja ett föremål eller en bild och berätta sedan för dem varför den gör dig lycklig. Be dem berätta vad som hjälper dem att glädja sig i Herren.

  • Läs Filipperbrevet 4:8 tillsammans och hjälp barnen tänka på sådant som passar in på beskrivningarna i versen (se även TA 1:13). Ge barnen pappersark och låt dem rita de här sakerna för att hjälpa dem ”tänka på” det som Paulus beskrev.

Kolosserbrevet 1:23; 2:6–7

Min tro bör vara ”grundad” i Jesus Kristus.

Om barnen kan bygga sina liv och sin tro på Frälsaren kommer de att kunna motstå livets stormar.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden av trädet i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer samtidigt som du läser upp viktiga delar av Kolosserbrevet 1:23; 2:6–7. (Eller visa videon ”Andliga virvelvindar” på LDS.org.) Vad skulle hända med det här trädet om en storm kom och trädet inte hade starka rötter? Låt barnen stå och låtsas vara ett träd som har svaga rötter i en storm och sedan ett träd med starka rötter. Hur kan tro på Frälsaren hjälpa oss bli som ett träd med starka rötter?

  • Be en elev rita ett träd på tavlan. Be barnen nämna några saker de kan göra för att bli ”rotade” i Jesus Kristus. För varje gång som ett barn nämner något ber du honom eller henne att lägga till en rot till teckningen.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Filipperbrevet 4:4–13

Om jag har tro på Jesus Kristus kan jag vara glad även i svåra stunder.

Paulus genomled många prövningar men var glad eftersom han hade tro på Jesus Kristus.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen föreställa sig att de sitter i fängelse, precis som aposteln Paulus gjorde när han skrev brevet till filipperna. Läs Filipperbrevet 4:4–13 med barnen och be dem titta efter följande ord: gläd er, frid, nöjd. Hur kunde Paulus glädja sig och känna frid till och med i fängelset? Hjälp barnen hitta orden Herren, Gud och Kristus i verserna. Hjälp dem förstå att Paulus tro på Jesus Kristus gjorde det möjligt för honom att vara glad.

  • Be barnen hjälpa dig att fylla i meningar som de här: Jag kan vara i mörkret och ändå se om jag har en . Jag kan vara utomhus en varm dag och ändå få svalka om jag har en . Jag kan ha det jobbigt och ändå vara glad om jag . Hjälp barnen tänka på sätt att finna glädje i Jesus Kristus när de har det svårt. De kan sjunga en psalm, läsa ett favoritskriftställe, tjäna någon eller be en bön av tacksamhet. Vad finns det för förslag i Filipperbrevet 4:4–13? Berätta för barnen om psalmer eller skriftställen som hjälper dig att vara glad när livet är jobbigt.

Filipperbrevet 4:8

Jag kan tänka på sådant som är sant, rätt och rent.

Barn utsätts ofta för sådant som är ondskefullt och orent. Du kan hjälpa dem söka efter sådant som är upplyftande och dygdigt.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn läsa upp Filipperbrevet 4:8 medan de andra tittar efter samma eller liknande ord i Trosartiklarna 1:13. Be någon skriva de här orden på tavlan. Ge barnen enkla definitioner av de här orden och låt barnen para ihop definitionerna med orden. Varför bör vi ”tänka på” de här sakerna? Hur kan vi ”söka efter” dem?

  • Be barnen nämna sådant som passar in på beskrivningarna i Filipperbrevet 4:8. Uppmana dem att föra en lista nästa vecka över sådant de lägger märke till som passar in på de här beskrivningarna. Uppmuntra dem att ta med sig sina listor till Primär nästa vecka och dela med sig av det som de hittat.

Kolosserbrevet 1:23; 2:6–7

Min tro bör vara ”rotad” i Jesus Kristus.

Satan försöker försvaga barnens tro genom frestelser och falska läror. Hur kan du inspirera barnen att stärka sin tro på Frälsaren så att de ”inte låter [sig] rubbas från hoppet i det evangelium som [de] har hört”?

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen rita teckningar som föreställer sanningarna de hittar i Kolosserbrevet 1:23, 2:6–7. Låt dem visa sina teckningar för klassen och förklara sanningarna som teckningarna föreställer.

  • Visa videon ”Andliga virvelvindar”. Vad finns det för frestelser och falska läror i världen i dag som kan försvaga vår tro? Vad kan vi göra för att stärka vår tro så att vi är ”rotade” i Jesus Kristus?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att berätta för sina familjer vad de lärt sig om att vara ”rotad” i Kristus. De kan använda veckans aktivitetssida eller ett skriftställe som de läst under lektionen i dag.

Förbättra vår undervisning

Barn är nyfikna och lär sig genom nya och omväxlande upplevelser. Använd aktiviteter som hjälper dem att röra på sig, använda alla sina sinnen, utforska och prova nya saker. Förslagen i ”Hur man tillgodoser yngre barns behov” i början av den här lektionsboken kan vara till hjälp. (Se även Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25–26.)

Skriv ut