Kom och följ mig
21–27 oktober. 1 och 2 Tessalonikerbrevet: ’Tappa inte plötsligt fattningen. Låt er inte skrämmas’


”21–27 oktober. 1 och 2 Tessalonikerbrevet: ’Tappa inte plötsligt fattningen. Låt er inte skrämmas’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”21–27 oktober. 1 och 2 Tessalonikerbrevet”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
missionärssystrar samtalar med ung man

21–27 oktober

1 och 2 Tessalonikerbrevet

”Tappa inte plötsligt fattningen. Låt er inte skrämmas”

När du i en anda av bön läser 1 och 2 Tessalonikerbrevet med tanke på barnen, kommer du att hitta principer som de behöver förstå.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Uppmanade du barnen under förra veckans lektion att på något sätt tillämpa det som de lärde sig? Låt barnen få de första minuterna av veckans lektion till att berätta om sina upplevelser.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

1 Tessalonikerbrevet 5:1–6

När jag följer Guds bud gör jag mig redo för Jesu Kristi andra ankomst.

Paulus undervisning kan hjälpa oss att blir redo och invänta den stora dagen när Frälsaren kommer till jorden igen.

Möjliga aktiviteter

  • Bjud in en mamma att berätta om hur det var att vänta på att hennes barn skulle födas utan att veta exakt när det skulle hända. Läs 1 Tessalonikerbrevet 5:2–3 och berätta för barnen att Jesus Kristus ska komma till jorden igen, men ingen vet exakt när – precis som en mamma inte vet exakt när hennes barn ska födas.

  • Be barnen berätta om ett tillfälle när de förberedde sig för en resa eller en aktivitet. Vad gjorde de för att förbereda sig? Ta med en resväska eller ryggsäck och låt barnen låtsas att de packar den som förberedelse för en resa eller en aktivitet. Förklara att vi förbereder oss för att Jesus Kristus ska komma tillbaka genom att be, läsa skrifterna och leva rättfärdigt varje dag. Be barnen rita bilder av hur de kan göra det här och lägga dem i resväskan.

  • Läs 1 Tessalonikerbrevet 5:6 för barnen och förklara att om vi inte förbereder oss för att Jesus ska komma tillbaka är det som om vi har somnat och vi kommer inte att vara redo för honom. Be barnen låtsas att de sover. Förklara att om vi förbereder oss är det som att vara vaken och vänta på honom. Be dem vakna. Sjung ”När Jesus kommer hit” (Barnens sångbok, s. 46–47) tillsammans.

2 Tessalonikerbrevet 2:1–3

Paulus lärde att ett avfall skulle ske innan Jesus Kristus kommer tillbaka.

Kyrkan som Jesus Kristus upprättade avföll så småningom, vilket innebär att prästadömets myndighet och evangeliesanningar togs bort från jorden. Paulus profeterade att det här avfallet skulle ske före Frälsarens andra ankomst.

Möjliga aktiviteter

  • När du läst 2 Tessalonikerbrevet 2:3 med barnen bygger du ett torn av plastmuggar eller klossar. Säg till barnen att muggarna eller klossarna föreställer viktiga delar av den sanna kyrkan, som evangeliesanningar, prästadömet, tempelbeseglingar och profeter. Efter att Paulus och de andra apostlarna dött gick dessa saker förlorade och den sanna kyrkan fanns inte på jorden under många år. Be ett barn välta tornet och förklara att det här kallades avfallet. När Jesus Kristus kom tillbaka med sin kyrka, kallades det återställelsen. (Se ”Avfall”, Stå fast i din tro, s. 11–12.)

  • Ställ fram en Mormons bok och bilder av profeten och ett tempel. Be barnen säga ”avfall” när du gömmer bilderna i en påse och ”återställelse” när du tar upp dem ur påsen igen.

  • Sjung sånger som undervisar om sanningar som togs bort under avfallet och återställdes i vår tid, såsom ”Jag är Guds lilla barn”, ”Jesu Kristi kyrka” och ”Jag längtar så till templet” (Barnens sångbok, s. 2–3, 48, 99).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

1 Tessalonikerbrevet 5:1–6

När jag följer Guds bud gör jag mig redo för Jesu Kristi andra ankomst.

Paulus undervisning kan hjälpa oss att vara redo och invänta den stora dagen när Frälsaren kommer till jorden igen.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn läsa upp 1 Tessalonikerbrevet 5:1–6 medan de andra barnen följer med. Efter varje vers ber du ett barn sammanfatta vad han eller hon tror att det står i versen. Du kan förklara att ”Herrens dag” är Jesu Kristi andra ankomst. Varför tror barnen att Kristi andra ankomst liknas vid en tjuv om natten eller en kvinna som snart ska föda barn?

  • Säg till barnen att föreställa sig att Frälsaren ska besöka er klass någon gång i dag. Hur kan vi förbereda klassrummet för hans besök? Hjälp barnen tänka på sådant som vi kan göra för att förbereda oss för den dagen då Jesus Kristus kommer tillbaka. Vi kan till exempel omvända oss, förlåta, förbättra våra relationer med familjen, följa profeten och hålla våra förbund. Uppmuntra barnen att välja en sak som de ska göra för att förbereda sig att ta emot Frälsaren vid hans ankomst.

2 Tessalonikerbrevet 2:1–3

Paulus lärde att ett avfall skulle ske innan Jesus Kristus kommer tillbaka.

Om barnen förstår att Jesu Kristi kyrka och hans apostlar togs bort från jorden under det stora avfallet blir nödvändigheten av återställelsen tydligare för dem.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett av barnen läsa upp 2 Tessalonikerbrevet 2:1–3. Vad måste hända före ”Herrens dag”, alltså hans andra ankomst, enligt de här verserna? Vet barnen vad ”avfallet” betyder? Se till att barnen förstår att det betyder det stora avfallet som skedde efter att Frälsarens apostlar hade dött. Du kan också läsa för dem ur ”Avfall”, Stå fast i din tro, s. 11–12.

  • Hjälp barnen att på tavlan skriva upp några av den sanningar och välsignelser som vi har i dag tack vare kyrkan. (Exempel kan vara tempel, profeter, prästadömet och den Helige Andens gåva.) Sudda ut de här en efter en och fråga barnen hur deras liv skulle vara utan de här sakerna. Förklara att de här sanningarna gick förlorade under det stora avfallet. Varför var det viktigt att Jesu Kristi Kyrka återställdes till jorden i den sista tiden? Be barnen ”återställa” eller skriva upp sanningarna och välsignelserna på tavlan igen.

2 Tessalonikerbrevet 3:7–13

Min himmelske Fader vill att jag ska arbeta.

Hur kan du hjälpa barnen att se arbete som en välsignelse och inte som något att undvika?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen turas om att läsa verserna i 2 Tessalonikerbrevet 3:7–13 och titta efter vilka problem som de heliga stod inför. Varför vill vår himmelske Fader att vi ska arbeta? Vad skulle hända om vi aldrig lärde oss att arbeta hårt? Låt barnen turas om att utföra enkla sysslor medan de andra barnen gissar vad de gör.

  • Be barnen berätta om ett tillfälle när de arbetade hårt på en uppgift, ett projekt eller ett mål. Hur kände de sig när de var färdiga? Vad innebär det att inte tröttna på att göra det som är gott? (Se 2 Tess. 3:13.)

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att berätta för en familjemedlem eller en vän om en anledning till att de är tacksamma för att de har evangeliet på jorden i dag (veckans aktivitetssida kan hjälpa dem minnas).

Förbättra vår undervisning

Ge stöd till barnens föräldrar. ”Föräldrarna är barnens viktigaste evangelielärare. De har både det huvudsakliga ansvaret och den största kraften att påverka sina barn (se 5 Mos. 6:6–7). När du undervisar barn i kyrkan bör du under bön söka efter sätt att stödja deras föräldrar i deras viktiga roll” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25).

Skriv ut