Kom og følg mig
16.-22. december. Jul: ›En stor glæde‹


»16.-22. december. Jul: ›En stor glæde‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»16.-22. december. Jul«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
jesusbarnet i en krybbe

Tryg i en stald, af Dan Burr

16.-22. december

Jul

»En stor glæde«

Denne undervisning er en mulighed for at hjælpe de børn, du underviser, til at fejre Frelserens fødsel, liv og mission ved juletid. Hav denne tanke i baghovedet, når du forbereder dig på at undervise.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, og lad børnene fortælle, hvad de ved om Frelserens fødsel.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Matthæus 2:1-12; Lukas 2:1-14

Jesus Kristus kom til jorden som et spædbarn.

Beretningen om Jesu Kristi fødsel tiltrækker børn. Hvilke lærdomsmæssige sandheder finder du i denne beretning, som du føler, børnene bør forstå?

Mulige aktiviteter

  • Læs Lukas 2:1-14 for børnene, eller beskriv begivenhederne i disse vers ved at henvise til »Kapitel 5: Jesus Kristus bliver født«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 19-21). Lad dem tegne disse begivenheder og bruge dem til selv at fortælle beretningen. Hvorfor er du glad for, at Jesus kom til jorden som et spædbarn?

  • Bed børnene om at fortælle dig beretningen om de vise mænd, der følger stjernen for at finde Jesus. Hvis de har brug for at blive mindet om beretningen, kan du slå op i Matthæus 2:1-12 eller »Kapitel 6: De vise mænd«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 22. Gem et billede af Jesus i lokalet. Tegn en stjerne eller klip en ud af papir og hold den oppe i luften. Bed dem om at spille de vise mænd, der bærer på gaver, og før dem rundt i lokalet for at finde Jesus. Hvilke gaver kan vi give til Jesus i dag?

  • Syng et par julesange sammen med børnene, fx »Fryd dig, o jord« og »Stille nat, hellige nat« (Salmer og sange, nr. 124, 127) eller »Julenat«, »Barn Jesus i krybben« og »Nu lytter min lille« (Børnenes sangbog, s. 24, 26-27, 30-31).

Johannes 3:16

Jesus Kristus gjorde det muligt for mig at bo hos min himmelske Fader igen en dag.

Forstår de børn, du underviser, hvorfor Jesus Kristus kom til jorden? Tag dig tid til at tænke over, hvad Frelseren har gjort for dig personligt, og hvordan du kan hjælpe dem til at forstå, hvad han har gjort for dem.

Mulige aktiviteter

  • Medbring en indpakket gave med et billede af Jesus Kristus indeni. Sæt et mærkat på gaven, hvor der står »Johannes 3:16«, og fortæl børnene, at det er et fingerpeg om, hvad der er i gaven. Læs Johannes 3:16 sammen med dem, og bed dem gætte, hvad der er i gaven og åbne den. Hvorfor sendte Gud os sin Søn?

  • Vælg billeder fra hæftet Evangelisk kunst (fx nr. 1, 30, 35-66 og 84), der viser nogle af de måder, hvorpå Jesus velsignede andre mennesker, mens han levede på jorden. Lad børnene holde billederne, mens du fortæller historierne. Vælg eventuelt billeder, der passer til ordene i »Han sendte sin Søn« og »Læs en historie om Jesus« (Børnenes sangbog, s. 20-21, 36) og lad dem holde billederne, mens de synger disse sange.

  • Opfordr dem til at fortælle deres yndlingshistorie om Jesus. Når alle historier er blevet fortalt, hjælper du børnene til at afslutte denne sætning: »Jesus Kristus kom til jorden for at .« Vis derefter billeder af Frelserens sonoffer, død og opstandelse (se hæftet Evangelisk kunst, nr. 56, 57, 58 og 59), og fortæl kort om hver af disse begivenheder. Bær dit vidnesbyrd om, at Jesus Kristus kom til jorden for at dø for os og opstå, så vi kan vende tilbage til vor himmelske Fader.

    Billede
    Jesus knæler i Getsemane have

    Getsemane, af J. Kirk Richards

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Matthæus 1:18-25; 2:1-12; Lukas 1:26-38; 2:1-20

Jesus Kristus kom til jorden som et spædbarn.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at fokusere på Jesus Kristus i julen?

Mulige aktiviteter

  • Bed et af børnene om at læse om begivenhederne i forbindelse med Frelserens fødsel i Mattæus 1:18-25, 2:1-12, Lukas 1:26-38 og 2:1-20. Lad de andre børn skiftes til at tegne det, skrifterne beskriver, på tavlen. Hvad lærer disse historier os om Jesus Kristus?

  • Bed dem om at skrive noget ned, de kan gøre, der hjælper dem til at fokusere på Jesus Kristus i juletiden. Lad dem fortælle, hvad de har skrevet.

  • Opmuntr børnene til på flere små sedler at skrive ting, de kan gøre, der hjælper dem til at fokusere på Frelseren i juletiden. Læg deres sedler i en pose eller beholder, som de kan tage med hjem. Det kunne fx være at læse i skrifterne, synge julesalmer og udføre oprigtige kærlighedsgerninger.

  • Syng julesange om Frelseren (se Børnenes sangbog, s. 22-33; Salmer og sange, nr. 124-138), og bed dem om at nævne deres yndlingslinje eller sætning i sangene.

Johannes 3:16

Jesus Kristus gjorde det muligt for mig at bo hos min himmelske Fader igen en dag.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at gennemgå, hvad de har lært i år, og forstå, hvorfor de har brug for Jesus Kristus i deres liv?

Mulige aktiviteter

  • Skriv Hvem er Jesus Kristus? og Hvorfor kom han til jorden? på hver sit stykke papir, og hæng dem på forskellige vægge i lokalet. Lad hvert barn læse et af disse skriftsteder: Matthæus 16:15-16, Johannes 3:16, 1 Nefi 10:4, Mosija 3:8, Alma 7:10-13 og 3 Nefi 27:14-15. Bed børnene om at finde svarene på de to spørgsmål på væggene i de skriftsteder, de læser. Opfordr dem til at skrive deres svar på små sedler og hænge dem på væggen ved det spørgsmål, det passer til. Hvordan kan vi vise vores taknemmelighed for det, som Jesus Kristus har gjort for os?

  • Lad dem på tavlen skrive alle de navne eller titler på Jesus, de kan komme i tanker om (se Guide til skrifterne, »Jesus Kristus«). Hvad lærer disse navne os om Jesus Kristus og hans mission? Hvorfor har vi brug for Jesus Kristus i vores liv?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at finde mindst en måde at tjene en anden på eller komme Jesus Kristus nærmere på denne jul.

Gør undervisningen bedre

Børn kan godt lide at fortælle andre, hvad de har lært. Selv små børn kan være en styrke for deres familie. Bed de børn, du underviser, om at dele noget, de har lært i Primary, med deres familie. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 30).

Udskriv