Nieuwe Testament 2023
16–22 januari. Johannes 1: Wij hebben de Messias gevonden


‘16–22 januari. Johannes 1: Wij hebben de Messias gevonden’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘16–22 januari. Johannes 1’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2023

Afbeelding
vrouw vertelt anderen over evangelie op treinstation

16–22 januari

Johannes 1

Wij hebben de Messias gevonden

Schrijf uw ingevingen op terwijl u Johannes 1 leest. In het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen vindt u meer uitleg over deze hoofdstukken. U kunt in de onderstaande activiteiten ideeën opdoen om de kinderen de beginselen in Johannes 1 te leren. U kunt desgewenst de activiteiten voor grote kinderen aan kleine kinderen aanpassen.

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon enkele afbeeldingen van Jezus waarop Hij een van de dingen doet die in Johannes 1 beschreven zijn (bijvoorbeeld de aarde scheppen of in het evangelie onderwijzen). Laat de kinderen beschrijven wat er op de afbeeldingen gebeurt.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Johannes 1:1–2

Jezus woonde vóór zijn geboorte bij onze hemelse Vader.

Johannes vertelt ons dat Jezus Christus bij God de Vader woonde vóór Hij op aarde kwam. Wij woonden vóór onze geboorte ook bij God. (Zie ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, ChurchofJesusChrist.org.) Hoe gaat u de kinderen die kennis bijbrengen?

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit dat ‘het Woord’ in Johannes 1:1 naar Jezus verwijst. Lees het vers voor en laat de kinderen telkens als u ‘het Woord’ leest ‘Jezus’ zeggen. Toon de illustratie ‘Premortal Life’ (ChurchofJesusChrist.org; zie ook Ziet uw kleinen [2008], 15). Leg uit dat Jezus Christus voor zijn komst naar de aarde bij onze hemelse Vader woonde.

  • U kunt de volgende leermiddelen gebruiken om de kinderen over ons leven bij God vóór onze geboorte te vertellen: ‘Inleiding: het plan van onze hemelse Vader’ (in Verhalen uit het Nieuwe Testament, 1–5, of de bijbehorende video op ChurchofJesusChrist.org), of ‘Voorsterfelijk leven’ in Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org).

  • Vraag een ouder om een baby mee naar de les te nemen. Vraag de kinderen waar de geest van deze baby was voordat hij of zij geboren werd. Vertel dat zij ook ooit een baby waren, en getuig dat zij vóór hun geboorte ook als geestkinderen bij onze Vader in de hemel woonden.

Johannes 1:3

Jezus heeft alles geschapen.

Als de kinderen weten dat Jezus Christus hun Schepper was, kunnen ze meer eerbied voor Hem krijgen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees samen Johannes 1:3 en toon de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Help de kinderen om de zinsnede ‘Alle dingen zijn door [Jezus Christus] gemaakt’ uit het hoofd te leren.

  • Toon een kind een afbeelding van een van de scheppingen van de Heer. Laat hem of haar de afbeelding beschrijven. Laat de andere kinderen raden wat erop wordt uitgebeeld.

  • Laat ieder kind iets noemen wat Jezus Christus geschapen heeft. Laat de kinderen manieren bedenken waarop ze voor de aarde en de andere scheppingen van de Heer kunnen zorgen.

Afbeelding
zonsopgang in een bos

Jezus Christus heeft de wereld met alles erop en erin geschapen.

Johannes 1:35–51

Ik kan anderen uitnodigen om tot Christus te komen en over Hem te leren.

In Johannes 1 staat dat de discipelen mensen uitnodigden om te komen en te zien dat Jezus de Zoon van God is. Zelfs kleine kinderen kunnen dat voorbeeld volgen.

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit hoe Andreas over Jezus hoorde en vertel hoe die op zijn beurt Petrus op de hoogte bracht (zie Johannes 1:35–42). Vertel hoe u de kerk hebt leren kennen of laat een nieuw lid vertellen hoe hij of zij de kerk heeft leren kennen.

  • Vertel hoe Filippus Nathanaël uitnodigde met de woorden ‘kom en zie’ (Johannes 1:43–51). Verstop een afbeelding van Jezus in een doos. Zeg tegen een kind: ‘Kom en zie.’ Laat hem of haar de afbeelding zien en de anderen vervolgens vertellen wat hij of zij gezien heeft.

  • Laat de kinderen de doe-pagina van deze week inkleuren. Spoor ze aan om met die pagina iemand uit te nodigen om meer over Jezus te weten te komen.

  • Laat een kind over een situatie vertellen waarin hij of zij iets met iemand gedeeld heeft (zoals speelgoed of een cadeau). Hoe kunnen wij het evangelie met anderen delen? Vertel over een kind dat een vriend over het evangelie verteld heeft, bijvoorbeeld het verhaal in ‘Vriend en zendeling’, Liahona, juli 2018, 70–71.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Johannes 1:1–5

Jezus Christus leefde vóór zijn geboorte bij onze hemelse Vader.

Zelfs vóór zijn geboorte speelde Jezus Christus een belangrijke rol in het plan van onze hemelse Vader. Lees Johannes 1:1–5. Wat vind je van het voorsterfelijke werk van Christus?

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen of ze iets weten over wat Jezus vóór zijn geboorte gedaan heeft. Laat ze in Johannes 15:1–5 naar antwoorden zoeken. Het kan nuttig zijn om de Bijbelvertaling van Joseph Smith van Johannes 1:1–5 (in Aanhangsel van de tripelcombinatie) erbij te nemen.

  • Bespreek delen van ‘Inleiding: het plan van onze hemelse Vader’ (in Verhalen uit het Nieuwe Testament, 1–5, of de bijbehorende video op ChurchofJesusChrist.org). Vraag de kinderen wat ze over Jezus Christus te weten komen.

  • Vraag van tevoren enkele kinderen om tijdens de les iets te laten zien of te beschrijven wat ze hebben gemaakt. Toon afbeeldingen van dingen die de Heer geschapen heeft. Leg aan de hand van Johannes 1:3 uit dat Jezus de aarde en alles erop en erin geschapen heeft.

Johannes 1:4–9

Jezus Christus is mijn licht.

U kunt de symboliek van licht gebruiken om de kinderen begrip van de Heiland en zijn evangelie bij te brengen. Hoe kunt u de kinderen inspireren om in donkere tijden naar het licht van de Heiland te zoeken?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Psalmen 27:1, Johannes 1:4–9, Mosiah 16:9 en Leer en verbonden 39:1–2 lezen en op zinsneden letten die deze Schriftteksten met elkaar gemeen hebben. Hoe is Jezus Christus als een licht?

  • Toon een afbeelding van de Heiland en enkele voorwerpen die licht geven, zoals een zaklamp. Hoe is Jezus Christus als deze voorwerpen? Hoe kunnen we zijn licht met anderen delen? Zing samen ‘De Heer is mijn Licht’ (Lofzangen, nr. 57) of een ander lied over het licht van het evangelie.

  • Vraag de kinderen wat ze doen als ze in het donker bang zijn. Getuig dat ze zich altijd tot de Heiland kunnen wenden als ze bang zijn.

Johannes 1:35–51

Als volgeling van Jezus Christus kan ik anderen uitnodigen om Hem te volgen.

Hoe kunt u de kinderen met de voorbeelden in Johannes 1:35–51 aansporen om anderen uit te nodigen meer over de Heiland te weten te komen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen in Johannes 1:35–51 opzoeken wat mensen zeiden om anderen uit te nodigen meer over de Heiland te weten te komen. Laat ze oefenen wat ze zoal kunnen zeggen.

  • Laat de kinderen de doe-pagina van deze week gebruiken om een uitnodiging te maken waarmee ze een vriend(in) of familielid kunnen uitnodigen om meer over Jezus Christus te weten te komen.

  • Geef de kinderen de kans om te vertellen over iets waar ze van houden. Laat de kinderen inzien dat over het evangelie vertellen hetzelfde is als vertellen over iets waar we van houden (zie bijvoorbeeld de video ‘Good Things to Share’ op ChurchofJesusChrist.org).

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Spoor de kinderen aan om een dierbare uit te nodigen om meer over Jezus Christus te weten te komen.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik visuele hulpmiddelen. Bedenk manieren om de kinderen te helpen visualiseren wat ze in de Schriften leren. Gebruik bijvoorbeeld afbeeldingen, evangelieplaten, tekeningen, video’s, poppetjes of sketches.

Afdrukken