Uusi testamentti 2023
6.–12. helmikuuta. Johannes 2–4: ”Teidän täytyy syntyä uudesti”


”6.–12. helmikuuta. Johannes 2–4: ’Teidän täytyy syntyä uudesti’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2023, 2022

”6.–12. helmikuuta. Johannes 2–4”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2023

Kuva
Jeesus puhumassa Nikodemoksen kanssa

6.–12. helmikuuta

Johannes 2–4

”Teidän täytyy syntyä uudesti”

Lyhyen Alkeisyhdistyksen luokan aikana et ehdi opettamaan jokaista tärkeää periaatetta, joka on luvuissa Joh. 2–4. Tavoittele Hengen johdatusta siihen, mitä tähdentää, jotta parhaiten vastaisit lasten tarpeisiin ja kiinnostuksen kohteisiin.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kannusta lapsia kertomaan, mitä he oppivat ja kokevat, kysymällä heiltä, mitä he ovat viime aikoina tehneet ollakseen ”ihmisten kalastajia” (Matt. 4:19). Voisit kerrata heidän kanssaan viime viikon oppiaiheen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Joh. 3:1–10

Minun täytyy saada kaste ja konfirmointi, jotta voin palata asumaan taivaallisen Isän luo.

Opettamasi lapset valmistautuvat ottamaan tärkeitä askelia, jotta he voivat asua jälleen taivaallisen Isän luona, saamalla kasteen (syntymällä vedestä) ja konfirmoinnin (syntymällä Hengestä). Kuinka voit auttaa heitä ymmärtämään näiden kahden toimituksen tärkeyden?

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lyhyesti kertomus siitä, kun Jeesus opettaa Nikodemosta (ks. Joh. 3:1–10). Lupaa lapsille, että kun heidät kastetaan, taivaallinen Isä antaa heille Pyhän Hengen lahjan.

  • Näytä lapsille tämän viikon tehtäväsivua ja pyydä heitä kuvailemaan piirroksia. Lue Joh. 3:5 ja todista, että meidän tulee saada kaste ja konfirmointi, jotta voimme jälleen asua taivaallisen Isän luona.

  • Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tekevät pestäkseen kätensä. Näytä kuvaa Tyttö kastetaan (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 104) ja auta lapsia vertailemaan käsiemme pesemistä vedellä siihen, että kasteen kautta meistä tulee hengellisesti puhtaita.

Joh. 3:16

Taivaallinen Isä rakastaa minua, ja niinpä Hän antoi minulle Vapahtajan.

Kuinka voit auttaa lapsia oppimaan tämän kallisarvoisen totuuden?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia täydentämään tämänkaltaisia virkkeitä: ”Koska vanhempani rakastavat minua, he…” Lue Joh. 3:16. Auta sitten jokaista lasta toistamaan Joh. 3:16 ja korvaamaan sana ”maailmaa” omalla nimellään. Auta lapsia huomaamaan, mitä tämän jakeen mukaan taivaallinen Isä on tehnyt, koska Hän rakastaa meitä. Kehota lapsia piirtämään kuva Jeesuksesta. Anna heidän näyttää piirroksiaan toisilleen ja kertoa, että he rakastavat Vapahtajaa.

  • Laulakaa yhdessä jokin Jeesuksesta kertova laulu, kuten ”Hän antoi Poikansa” (Lasten laulukirja, s. 20–21). Anna lasten näyttää kuvaa Jeesuksesta joka kerta kun he laulavat sanan ”Poika”.

Joh. 4:5–15

Jeesus Kristus on minun ”elävä veteni”.

Luokkasi kaikki lapset tietävät, miltä tuntuu, kun janottaa. Kuinka voit tämän kokemuksen avulla auttaa heitä ymmärtämään, kuinka paljon me tarvitsemme Jeesuksen Kristuksen tarjoamaa elävää vettä?

Mahdollisia toimintoja

  • Kun kerrot Jeesuksesta ja naisesta kaivolla (ks. Joh. 4:5–15), käytä kuvaa, joka on tämän viikon oppimisehdotuksessa aineistossa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi. Pyydä lapsia toistamaan kertomus.

  • Näytä vesilasia ja puhu lasten kanssa siitä, miksi me tarvitsemme vettä. Tiivistä jakeet Joh. 4:5–15 ja todista, että Jeesus Kristus ja Hänen evankeliuminsa antavat elämän meidän hengellemme aivan kuten vesi antaa elämän meidän ruumiillemme.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Joh. 2:1–11

Minä voin kunnioittaa äitiäni kuten Jeesus.

Kaanan häissä Maria kertoi Jeesukselle, että viini oli loppunut. Joseph Smithin raamatunkäännöksen mukaan Jeesus vastasi äidilleen kysymällä: ”Nainen, mitä haluat minun tekevän hyväksesi? Sen minä teen.” (LDS Bible, John 2:4, alaviite a.) Jeesus on esimerkkinä siitä, kuinka meidän tulee kohdella omaa äitiämme.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan Joh. 2:1–11 ja vuorotellen esittämään kertomus omin sanoin.

  • Pyydä lapsia luettelemaan asioita, joissa heidän äitinsä saattaisi tarvita apua. Kehota heitä harjoittelemaan, mitä he voisivat sanoa hänelle käyttäen Jeesuksen sanoja: ”Mitä haluat minun tekevän hyväksesi?” (LDS Bible, John 2:4, alaviite a.)

  • Kutsu muutamia äitejä luokkaasi kertomaan, mitä heidän lapsensa tekevät osoittaakseen heitä kohtaan kunnioitusta.

Kuva
Jeesus hääjuhlassa puhumassa Marialle

Jeesus sanoi äidilleen: ”Mitä haluat minun tekevän hyväksesi?” (Joseph Smithin raamatunkäännös, LDS Bible, John 2:4, alaviite a.)

Joh. 3:1–8

Se, että saa kasteen ja konfirmoinnin, on kuin syntyisi uudesti.

Kun saamme kasteen, jota Jeesus nimitti ”syntymiseksi vedestä”, me saamme syntiemme anteeksiannon ja voimme päästä Jumalan valtakuntaan (ks. Joh. 3:5). Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia ymmärtämään, mitä uudesti syntyminen tarkoittaa?

Mahdollisia toimintoja

  • Valmista sanaliuskoja, joissa on Vapahtajan sanat jakeessa Joh. 3:3, ja anna lasten järjestää ne oikeaan järjestykseen. Millä tavoin kasteen ja konfirmoinnin saaminen muistuttaa uudestisyntymistä?

  • Näytä kuvaa vastasyntyneestä pienokaisesta ja henkilöstä, joka kastetaan ja konfirmoidaan (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 104–105). Millä tavoin me muistutamme vastasyntynyttä pienokaista, kun meidät on kastettu ja konfirmoitu? (Ks. Joh. 3:3–5.)

  • Pyydä lapsia kertomaan, mitä he muistavat kastetilaisuudestaan. Lukekaa Moosia 18:8–10 ja OL 20:37 ja kerratkaa kasteenliiton lupaukset. Opeta lapsille, että sakramentin nauttiminen ajatuksella joka viikko on yksi tapa jatkaa uudestisyntymistä.

  • Auta lapsia opettelemaan ulkoa UK 1:4.

Joh. 3:16–17

Taivaallinen Isä rakastaa minua, ja niinpä Hän antoi Poikansa.

Kuinka voit auttaa lapsia tietämään, että Jeesuksen Kristuksen lähettäminen maan päälle on ilmaus taivaallisen Isän rakkaudesta?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia piirtämään kuva heidän mieluisimmasta lahjastaan ja henkilöstä, joka antoi sen heille. Pyydä sitten yhtä lasta lukemaan Joh. 3:16. Minkä lahjan taivaallinen Isä on antanut meille? Kuinka tämä lahja osoittaa Hänen rakkauttaan?

  • Pyydä lapsia etsimään vastauksia kysymykseen ”Miksi taivaallinen Isä antoi meille Jeesuksen Kristuksen?”, kun he lukevat Joh. 3:16–17 tai laulavat tai kuuntelevat laulua ”Hän antoi Poikansa” (Lasten laulukirja, s. 20–21).

Joh. 4:5–23

Jeesus Kristus tarjoaa minulle ”elävää vettä”.

Aivan kuten Jeesus opetti veden avulla samarialaista naista, sinäkin voit veden avulla opettaa lapsille, miksi me tarvitsemme Jeesuksen Kristuksen evankeliumia.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita jakeiden Joh. 4:5–23 pohjalta lauseita, jotka muodostavat yhteenvedon kertomuksesta naisesta kaivolla. Pyydä lapsia katsomaan näitä jakeita ja laittamaan lauseet oikeaan järjestykseen. Mitä Jeesus yritti opettaa naiselle?

  • Anna lapsille juotavaksi vettä ja pyydä heitä kertomaan kokemuksiaan siitä, kun he ovat olleet janoisia. Jutelkaa siitä, miltä tuntui viimein saada juoda vettä. Kehota lapsia mainitsemaan asioita, jotka vesilasin tavoin tyydyttävät meitä vain hetken. Mitkä asiat ovat kuin ”elävä vesi” ja voivat tyydyttää meidät ikuisesti?

  • Kirjoita taululle Millä tavoin evankeliumi on kuin vesi? Pyydä lapsia miettimään, kuinka he vastaisivat tähän kysymykseen, kun he lukevat jakeita Joh. 4:5–23.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Voisit pyytää lapsia kotiin tultuaan antamaan perheensä jäsenille juotavaksi vettä. Samalla he voisivat kertoa, mitä he ovat oppineet elävästä vedestä.

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä tehtäväsivuja. Kun lapset puuhailevat tehtäväsivun parissa, kertaa samalla oppiaiheen periaatteita.

Tulosta