Det Nye Testamente 2023
27. februar - 5. marts. Matthæus 8; Markus 2-4; Lukas 7: »Din tro har frelst dig«


»27. februar - 5. marts. Matthæus 8; Markus 2-4; Lukas 7: ›Din tro har frelst dig‹« Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»27. februar - 5. marts. Matthæus 8; Markus 2-4; Lukas 7«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Jesus rejser en mand fra sengen

27. februar - 5. marts

Matthæus 8; Markus 2-4; Lukas 7

»Din tro har frelst dig«

Mens du læser Matthæus 8; Markus 2-4 og Lukas 7 denne uge, så tænk på de børn, du underviser. Bed til, at Helligånden vil inspirere dig med ideer, som vil hjælpe dem med at opdage sandhederne i disse kapitler.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad børnene fortælle en historie om Jesus, der udfører et mirakel (se listen over mirakler i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Du kan også vise relevante billeder (eksempelvis Evangelisk kunst, nr. 40).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Matthæus 8; Markus 2-3; Lukas 7

Jesus har magt til at udføre mirakler.

Overvej, hvilke mirakler du vil nævne, når du læser om Frelserens mirakler med helbredelse. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at forstå den rolle, tro har for de mirakler, Jesus udførte?

Mulige aktiviteter

  • Fortæl beretningen om den lamme mand i Markus 2:1-12. Find hjælp i »Kapitel 23: Manden der ikke kunne gå« (i Historier fra Det Nye Testamente, s. 46-47). Forklar, at den lamme mand ikke kunne gå. Hjælp dem til at indse, at manden blev helbredt af Frelseren.

  • Lad børnene tale om engang, hvor de var syge. Fortæl om en eller flere beretninger, hvor Jesus helbreder de syge, eksempelvis Matthæus 8:1-4, 5-13, 14-15; Markus 3:1-5; Lukas 7:11-16. Lad børnene genfortælle historien med deres egne ord. Bær vidnesbyrd om, at Jesu kraft kan helbrede, velsigne og trøste os.

Matthæus 8; Markus 2-3; Lukas 7

Jeg kan vise andre kærlighed, ligesom Jesus gjorde.

Jesus viste stor kærlighed ved at helbrede de syge og plagede. Tænk over, hvordan du kan lære børnene at vise venlighed over for mennesker, der har brug for det.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl om en eller flere beretninger, hvor Jesus viser kærlighed til en, der har brug for hjælp, eksempelvis dem i Matthæus 8:1-4, 5-13, 14-15; Markus 2:1-12; 3:1-5; Lukas 7:11-16. (Se også videoen »Enken i Nain« på lds.org/go/041917). Fortæl om engang, hvor nogen viste dig kærlighed på et svært tidspunkt, og hvordan du følte. Lad børnene fortælle om deres oplevelser.

  • Lad børnene fortælle om andre situationer, hvor nogen kunne have brug for hjælp. Hvad kan vi gøre for at hjælpe dem?

  • Syng en sang sammen om at vise andre kærlighed og venlighed, eksempelvis »Venlighed begynder med mig« (Børnenes sangbog, s. 83).

Billede
Jesus i en båd stilner stormen

Fra frygt til tro, af Howard Lyon

Markus 4:35-41

Når jeg bliver bange eller er i fare, kan Jesus hjælpe mig med at føle fred.

Beretningen om Jesus, der stilner stormen, kan hjælpe børnene til at vide, at han kan give dem fred, når de er bange.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at forestille sig, at de er på en båd, mens du læser Markus 4:35-41. (Se også »Kapitel 21: Jesus stilner stormen og bølgerne« i Historier fra Det Nye Testamente, s. 56). Bed dem om at beskrive, hvordan de mon ville have haft det, hvis de havde været til stede. Hvornår har børnene været bange? Hvordan blev de trøstet?

  • Lad børnene lave lyde fra en storm og stoppe, når nogen siger: »Ti stille, hold inde!« Bær vidnesbyrd om, at Jesus kan give os fred, når der er stormvejr udenfor. Han kan give os fred i hjertet, når vi har det dårligt indeni os selv.

  • Lær børnene bevægelser, der passer til tredje vers i »Læs en historie om Jesus« (Børnenes sangbog,s. 36), og syng verset sammen, mens I laver bevægelserne.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Matthæus 8; Markus 2-3; Lukas 7

Jesus kan udrette mirakler i mit liv, når jeg har tro på ham.

Jesus udrettede mange mirakler under sin tjenestegerning på jorden. Hvordan kan du hjælpe børnene til at blive klar over, at der sker mirakler i dag?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at vælge et af følgende mirakler, som de kan læse om og tegne: Markus 8:1-4, 5-13, 14-15, Markus 2:1-12; 3:1-5 eller Lukas 7:11-16. Bed dem om at forklare deres tegning for klassen. Hvad lærer vi om Jesus i disse historier?

  • Bed børnene om at vise, hvordan de har det, når de er syge, kede af det, bange eller bekymrede. Hvordan kan Jesus hjælpe os, når vi har disse følelser? Bær vidnesbyrd om, at Jesus kan hjælpe dem i alle disse situationer.

  • Bed børnene om at fortælle om en oplevelse, hvor de eller nogen, de kender, har fået en præstedømmevelsignelse. Hvordan blev denne person helbredt eller velsignet?

Markus 2:15-17; Lukas 7:36-50

Jesus elsker os, selv når vi synder, og ønsker at hjælpe os med omvendelse.

Beretningerne i Markus 2:15-17 og Lukas 7:36-50 kan hjælpe børnene til at forstå, at Jesus elsker os, selv når vi synder. Han vil gerne hjælpe os med at omvende os og kommer tættere på ham.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Hvordan har Jesus det med synd? og Hvordan har Jesus det med, at vi synder? på tavlen. Bed børnene tænke over disse spørgsmål, mens de sammen læser Markus 2:15-17, og så dele deres svar. (I kan i fællesskab også læse »Tolder« i Guide til skrifterne [https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/gs/publican?lang=dan]). Hvorfor er det vigtigt at vide, at Jesus elsker os, selv om vi ikke er perfekte? Hvordan kan det hjælpe os, når vi har behov for at omvende os?

  • Inviter nogle dage før lektionen et af børnene og et familiemedlem til at komme til undervisningen forberedt på at dele beretningen i Lukas 7:36-50. De kan tegne billeder, som viser dele af historien, til at vise for klassen. Snak med børnene om, hvad Herren mon vil have os til at lære af denne historie.

Markus 4:35-41

Når jeg bliver bange eller er i fare, kan Jesus hjælpe mig med at føle fred.

Børn har brug for at vide, at Frelseren kan give dem fred, når de møder livets storme, nu og i fremtiden.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at bruge Markus 4:35-41 og billedet Jesus stilner stormen (Evangelisk kunst, nr. 40) til at fortælle historien om Jesus, der stilner stormen. Bed dem om at beskrive, hvordan de mon ville have haft det, hvis de havde været til stede.

  • Lad børnene fortælle om en oplevelse, hvor de følte fred efter at have bedt om hjælp. Mind dem om, at denne fred kommer fra Frelseren.

  • Giv hvert barn en papirsky, og bed dem om at skrive en prøvelse på den, som man kan få. Sæt alle skyerne op på tavlen, så de dækker et billede af Frelseren. Bed et barn om at fjerne en af skyerne og foreslå, hvordan vi kan hjælpe en, der har den prøvelse, med at finde fred. Når alle skyerne er fjernet, bærer du vidnesbyrd om Frelserens magt til at stilne stormene i vores tilværelse.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Hjælp børnene til at skrive en tjenestegerning ned, de vil udføre for nogen i den kommende uge.

Gør undervisningen bedre

Børn er aktive. Til tider føler du måske, at børnenes energi afleder dem fra at lære. Men du kan benytte dig af deres aktive natur ved at opfordre dem til at lave et rollespil eller lave bevægelser, der passer til begivenheder i en sang eller et skriftsted. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25).

Udskriv