Det Nye Testamente 2023
15.-21. maj. Matthæus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12: »Se, din konge kommer«


»15.-21. maj. Matthæus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12: ›Se, din konge kommer‹« Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»15.-21. maj. Matthæus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Mand i et træ, da Jesus kommer nærmere

Zakæus i et morbærfigentræ, af James Tissot

15.-21. maj

Matthæus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12

»Se, din konge kommer«

Læg mærke til indtryk, du modtager fra Helligånden, mens du læser Matthæus 21-23, Markus 11, Lukas 19-20 og Johannes 12. Slå op i »Imødekom yngre børns behov« i begyndelsen af dette materiale for at se efter ting, du kan have i tankerne, mens du underviser om disse principper.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis billedet fra denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier, og lad børnene fortælle, hvad de ved om det, der sker på billedet.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lukas 19:1-10

Vor himmelske Fader og Jesus kender mig ved navn.

Hvilke budskaber finder du, der kan velsigne de børn, du underviser, når du læser om Frelserens samtale med Zakæus?

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Zakæus i morbærfigentræet (i dette oplæg eller på ChurchofJesusChrist.org). Hjælp børnene til at finde Zakæus og sige hans navn. Find på bevægelser, som børnene kan lave, mens du fortæller historien om Zakæus og Jesus, eksempelvis at de står på tæer for at se hen over skaren eller at lade som om, de kravler op i et træ. Forklar, at Frelseren så Zakæus og kaldte på ham ved navn. Bær vidnesbyrd om, at Frelseren også kender hvert eneste af børnene og deres navn.

  • Tag en tom billedramme med i klassen, eller lav en af papir. Bed hvert barn om at skiftes til at holde rammen omkring ansigtet, mens resten af klassen siger: »Vor himmelske Fader og Jesus kender [barnets navn].«

  • Syng en sang sammen om Guds kærlighed, såsom »Jeg er Guds kære barn« (Børnenes sangbog, s. 2-3). Hjælp børnene til at lytte efter ting, der kan hjælpe dem til at indse, at vor himmelske Fader elsker dem.

Matthæus 21:12-14

Templet er et helligt sted.

Jesu ærbødighed for templet, som beskrevet i disse vers, kan hjælpe de børn, du underviser, til at forstå, at templet er et helligt sted.

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet Jesus renser templet (Evangelisk kunst, nr. 51), og fortæl historien ifølge Matthæus 21:12-14. Hjælp børnene med at finde penge og dyr på billedet. Tal bagefter om, hvorfor Frelseren ønskede, at vekselererne og de, der handlede med dyr, skulle forlade templet.

  • Vis billeder af templer (se eksempelvis Evangelisk kunst, nr. 117-121), og bed børnene om at fortælle, hvad de føler, når de ser et tempel. Du kan forklare, at templet er et sted, hvor vi tager hen for at aflægge løfter for Gud, søge svar på bønner og føle os tættere på Gud. Hjælp børnene med at identificere følelser fra Helligånden, der fortæller dem, at templet er et særligt sted. Bed børnene om at optræde, som de ville, hvis de var inde i templet. De kan eksempelvis hviske og sidde ærbødigt.

  • Syng sammen en sang om templet, eksempelvis »Jeg elsker Herrens tempel« (Børnenes sangbog,s. 99), og bed børnene om at sætte et mål om at komme ind i templet en dag.

Billede
Templet i Fort Collins i Colorado

Templet er Herrens hus.

Matthæus 21:28-32

Jeg kan være lydig.

Vor himmelske Fader ønsker, vi skal være lydige. Lignelsen om de to sønner giver mulighed for at lære om vigtigheden af at være lydig.

Mulige aktiviteter

  • Tegn to sønner på tavlen, og brug tegningerne, mens du genfortæller lignelsen i Matthæus 21:28-32. Hvilken søn endte med at gøre det rigtige? Bed børnene om at nævne ting, de kan gøre for at være lydige derhjemme. Lad dem tegne sig selv, hvor de gør en af disse ting.

  • Lad børnene fortælle om oplevelser, de har haft med at være lydige over for deres forældre. Hvordan blev de velsignet for at være lydige?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lukas 19:1-10

Når jeg søger Frelseren, vil jeg finde ham.

Du kan bruge historien om Zakæus til at hjælpe børnene til at tænke på noget, de kan gøre for at komme Frelseren nærmere.

Mulige aktiviteter

  • Læs Lukas 19:1-10, og hold pause hver gang, der er læst et par vers, for at tale om, hvad versene afslører om Zakæus. Hvad gjorde Zakæus, så han kunne se Jesus? Hvordan reagerede han, da Jesus bad ham om at komme ned fra træet? Bed hvert barn om at komme med én grund til, at de gerne vil se Jesus. Hvis Frelseren kom til vores by, hvad ville vi så gøre for at forberede os?

  • Lad børnene tænke på mennesker, de kender, der ligesom Zakæus måske søger efter Frelseren. Spørg børnene, hvad de kan gøre for at hjælpe en anden til at lære om Frelseren.

  • Bed børnene om at fortælle om oplevelser, hvor de følte, at vor himmelske Fader var opmærksomme på dem og elsker dem.

Matthæus 21:12-14

Templet er et helligt sted, som jeg bør respektere.

Hvordan kan beretningen om Frelseren, der renser templet, lære børnene om templers hellighed?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Matthæus 21:12-14. Vis billedet Jesus renser templet (Evangelisk kunst, nr. 51), og spørg dem, hvilket vers der illustreres på dette billede.

  • Lad børnene fortælle, hvad de har følt, når de har været inde i et tempel, besøgt steder med templer eller set billeder af templer. Hvad hjalp dem til at vide, at templet er et helligt sted? Du kan fortælle børnene, hvorfor du elsker templet. Hvorfor er det helligt for dig?

  • Bed en eller flere af de unge om at besøge klassen og tale om, hvordan de forberedte sig til at komme i templet. Hvis de har været i templet, beder du dem tale om, hvad de følte, da de var der.

  • Klip et billede af et tempel ud i brikker, og giv hvert barn en brik. Bed børnene om at skrive én ting på bagsiden af deres brik, de kan gøre for at forberede sig til at komme i templet. Når hvert barn kommer med sin idé, tilføjer han eller hun den på sin brik.

  • Skriv følgende på tavlen: kan forberede mig til at tjene i templet. Lad børnene give forslag til, hvordan denne sætning kan færdiggøres. Nogle ideer kunne være »At overholde mine dåbspagter« eller »Helligånden«

Matthæus 23:25-28

Jesus ønsker, at jeg skal være retskaffen i mine handlinger og mine ønsker.

Jesus forklarede de skriftkloge og farisæerne vigtigheden af virkelig at efterleve evangeliet, ikke kun at foregive at være retskaffen. Hvad vil hjælpe børnene til at forstå denne sandhed?

Mulige aktiviteter

  • Mens du læser Matthæus 23:25-28 sammen med børnene, kan du overveje at nævne denne definition på hykler fra Bible Dictionary: »En, der foregiver at være religiøs, når han ikke er det.« Hvorfor er det slemt at være en hykler?

  • Vis børnene et bæger, der er rent udenpå, men beskidt indeni, for at illustrere metaforen i Matthæus 23:25. Hvordan kan vi sikre os, at vi er rene indeni?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Hjælp børnene med at tænke på noget, de har lært i undervisningen, som de kan fortælle deres familie om derhjemme.

Gør undervisningen bedre

Støt børnenes forældre. »Forældrene er deres børns vigtigste lærere i evangeliet. De har både det største ansvar og den største mulighed for at påvirke deres børn (se 5 Mos 6:6-7). Når [du] underviser børn i Kirken, så søg bønsomt efter, hvordan [du] kan støtte deres forældre i deres vigtige rolle« (Undervisning på Frelserens måde, s. 25).

Udskriv