Det Nye Testamente 2023
12.-18. juni. Lukas 22; Johannes 18: »Dog, ske ikke min vilje, men din«


»12.-18. juni. Lukas 22; Johannes 18: ›Dog, ske ikke min vilje, men din‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»12.-18. juni. Lukas 22; Johannes 18«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Kristus og disciple i Getsemane

Getsemane have, af Derek Hegsted

12.-18. juni

Lukas 22; Johannes 18

»Dog, ske ikke min vilje, men din«

At lære af Lukas 22 og Johannes 18 sammen med børnene er en mulighed for at styrke deres kærlighed til Jesus Kristus og deres tro på ham. Overvej bønsomt, hvordan du vil gøre dette.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis billeder af begivenhederne i disse kapitler, eksempelvis Kristus beder i Getsemane (Evangelisk kunst, nr. 56) og billeder i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier. Bed børnene om at fortælle, hvad der sker på billederne.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lukas 22:39-46

Jesus led for mig, fordi han elsker mig.

Tænk over, hvordan du kan hjælpe børnene til at mærke Jesu kærlighed til dem, mens du fortæller om hans lidelser i Getsemane.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl historien i Lukas 22:39-46 for børnene, eventuelt ved at anvende »Kapitel 51: Jesus lider i Getsemane have« (i Historier fra Det Nye Testamente, s. 111-114). Forklar, at Jesus følte al den smerte og sorg, som noget menneske nogensinde har følt eller vil føle. Spørg børnene, hvad der kan få en person til at føle sig ked af det, såret eller urolig. Bær vidnesbyrd om, at Jesus kan hjælpe os til at få det bedre, når vi har det sådan.

  • Send et billede rundt med Frelseren i Getsemane (som det i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Når et barn holder billedet, siger du: »Jesus led, fordi han elsker [barnets navn]«. Bed børnene om at gentage disse ord sammen med dig.

  • Syng en sang med børnene om Jesu kærlighed til os, eksempelvis »Min Frelser elsker mig« (Børnenes sangbog, s. 42-43). Hjælp dem til at komme på eksempler på, hvordan de har følt Jesu kærlighed.

Lukas 22:41-43

Jeg kan bede, når jeg har brug for hjælp.

Da Jesus bad i Getsemane, kom der en engel for at styrke ham. Forstår de børn, du underviser, at de også kan bede til vor himmelske Fader om styrke?

Mulige aktiviteter

  • Opsummer Lukas 22:41-43 for børnene. Fortæl om en oplevelse, hvor du bad om hjælp, og vor himmelske Fader styrkede dig gennem Helligånden eller ved at sende nogen for at hjælpe dig.

  • Skriv ting ned på sedler, som vi kan sige i en bøn, eksempelvis »vor himmelske Fader«, »jeg takker dig«, »jeg beder dig« og »I Jesu Kristi navn, amen«. Læg sedlerne på gulvet i vilkårlig rækkefølge, og hjælp børnene med at lægge dem i den rækkefølge, som vi kan sige dem i en bøn. Hvad kan vi takke vor himmelske Fader for? Hvad kan vi ellers sige til ham? Bær vidnesbyrd om, at børnene kan bede til vor himmelske Fader hvor som helst og når som helst.

Billede
Kristus beder i Getsemane

Kristus beder i Getsemane have, af Hermann Clementz

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lukas 22:39-46

I Getsemane påtog Jesus Kristus sig min synd og smerte.

Når børnene kender til det, Jesus gjorde for os i Getsemane, kan det hjælpe dem til at omvende sig fra deres synder og henvende sig til Frelseren, når de oplever svære prøvelser.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Lukas 22:39-46 og finde ord eller tekststykker, der beskriver, hvad Jesus følte i Getsemane. Hvad oplevede Jesus, som gjorde, at han havde det på den måde? (Se L&P 19:16-19). Giv dem mulighed for at fortælle, hvad de føler for Jesus og hans offer for os.

  • Bed dem om at fortælle om tidspunkter, hvor de var kede af det eller havde ondt et sted. Spørg dem, om de kender nogen, der har følt det samme. Bed dem om at læse Alma 7:11-12. Hvad lærer disse vers os om Jesus Kristus og hans lidelse for os?

  • Giv et barn en pind, der er længere end døråbningen til klasselokalet, og bed ham eller hende om at holde den vandret og prøve at gå gennem døren. Forklar, at pinden symboliserer vores synder, som afholder os fra at træde ind i Guds rige. Fjern pinden for at demonstrere, at Jesus påtog sig vores synder, så vi kan blive tilgivet, når vi omvender os.

Lukas 22:39-44

Jeg kan følge Jesu eksempel ved at være lydig mod vor himmelske Fader.

Jesus viste lydighed mod Faderen, da han sagde: »Ske ikke min vilje, men din« (Luk 22:42). Hvordan kan du hjælpe børnene til at lære af Jesu eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene med at lære sætningen »ske ikke min vilje, men din« (Luk 22:42) udenad, og tal om, hvad det betyder. Hvad kan vi gøre for at følge vor himmelske Faders vilje?

  • Hjælp børnene med at finde grunde til, at det nogle gange er svært at gøre, hvad vor himmelske Fader ønsker. Hvilke velsignelser har vi fået ved at være lydige mod vor himmelske Fader, selv når det har været svært?

Lukas 22:50-51

Jesus elskede sine fjender.

Det er ikke let at lære, hvordan man stifter fred, særligt når andre ikke er venlige mod os. Hvordan kan beretningen i Lukas 22:50-51 inspirere de børn, du underviser, til at være venlige under alle omstændigheder?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Lukas 22:50-51. Hvad lærer vi om Jesus af denne beretning? Bed i løbet af ugen nogle af børnenes forældre om at fortælle dig om tilfælde, hvor deres børn viste venlighed, selv da det var svært. Del de historier med klassen. (Mind børnene om at være venlig ikke vil sige, at lade andre gøre dem ondt. De bør tale med deres forældre eller en anden voksen, de stoler på, hvis nogen gør dem ondt).

  • Syng en sang om at være venlig, eksempelvis »Venlighed begynder med mig« (Børnenes sangbog, s. 83). Hvad lærer denne sang os om venlighed? Hvordan kan vi vise andre venlighed, som Frelseren gjorde?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at dele deres vidnesbyrd om Frelseren med deres familie. De kan også bede deres familie om at dele deres vidnesbyrd om ham.

Gør undervisningen bedre

Bed børnene om at fortælle om, hvad de ved. »Bed [børnene] om at fortælle jer om deres tanker, følelser og oplevelser med de principper, som I underviser i. I vil opdage, at de har en indsigt, der er enkel, ren og mægtig« (Undervisning på Frelserens måde, s. 26).

Udskriv