Det Nye Testamente 2023
5.-11. juni. Johannes 14-17: »Bliv i min kærlighed«


»5.-11. juni. Johannes 14-17: ›Bliv i min kærlighed‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»5.-11. juni. Johannes 14-17«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Det sidste måltid

Den sidste nadver, af William Henry Margetson

5.-11. juni

Johannes 14-17

»Bliv i min kærlighed«

Bed om at kunne kende behovene hos de børn, du underviser, når du læser Johannes 14-17. Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier kan hjælpe dig under dit studium, og dette oplæg kan give dig ideer til, hvordan du kan undervise børnene i din klasse.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hjælp børnene med at fortælle det, de lærer derhjemme, ved at lade hvert barn holde et papirhjerte på skift og fortælle noget, han eller hun gør for at vise andre kærlighed.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Johannes 14:15

Jeg viser min kærlighed til Jesus Kristus ved at holde hans bud.

Hjælp børnene til at forstå, at de ved at overholde hans bud kan vise Frelseren, at de elsker ham.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene med at fremsige Johannes 14:15. Bed dem om at sige »Elsker I mig«, når du holder et papirhjerte op. Bed dem om at sige, »så hold mine bud«, når du holder skrifterne op.

  • Hjælp børnene med at komme på nogle af Jesu bud. Bed dem komme med forslag til, hvordan de kan holde hvert bud. Bær vidnesbyrd om, at vi viser vores kærlighed til Jesus Kristus ved at gøre disse ting.

  • Syng en sang sammen om buddene, eksempelvis »Hold Guds befalinger« (Børnenes sangbog, s. 68-69).

  • Leg legen fra denne uges aktivitetsside sammen med børnene.

Johannes 14:26-27; 15:26; 16:13-14

Helligånden hjælper mig.

Jesus lærte sine disciple vigtige sandheder om Helligånden. Overvej, hvordan disse sandheder kan hjælpe de børn, du underviser.

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet Det sidste måltid (Evangelisk kunst, nr. 54). Forklar børnene, at Jesus ved sit sidste måltid lærte sine disciple om Helligånden. Del nogle af de sandheder han lærte os i Johannes 14:26-27; 15:26; 16:13-14.

    Billede
    Jesus taler med disciple

    Nadveren, af Clark Kelley Price

  • Fortæl om en oplevelse, hvor Helligånden trøstede dig, vejledte dig eller hjalp dig til at kende sandheden. Bær vidnesbyrd om, at Helligånden kan hjælpe børnene på lignende måder.

  • Syng en sang med børnene om Helligånden, eksempelvis »Helligånden« (Børnenes sangbog, s. 56). Bed dem om at lytte efter ting, der nævnes i sangen, som Helligånden gør.

Johannes 17:3

Jeg kan lære vor himmelske Fader og Jesus Kristus at kende.

Jesus Kristus har lært os, at »det evige liv« er at kende »den eneste sande Gud, og … Jesus Kristus«. Efterhånden som børnene, du underviser, lærer dem at kende, vil de finde åndelig styrke, som vil velsigne dem gennem hele deres liv og hjælpe dem med at opnå evigt liv.

Mulige aktiviteter

  • Læs Johannes 17:3, og bed børnene om at lytte efter, hvem Jesus gerne vil have, at vi lærer at kende. Vis nogle billeder, som illustrerer forskellige måder at lære vor himmelske Fader og Jesus Kristus at kende på, eksempelvis billeder af skrifterne, en familie, som lærer sammen, og nogle, der tjener en anden person. Læg billederne med billedsiden nedad, og bed børnene om at skiftes til at vende dem og beskrive, hvad der er på billedet. Hvordan hjælper disse ting os til at kende vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Tal med børnene om, hvad de gør for at lære deres venner bedre at kende. Hvordan lærer vi vor himmelske Fader og Jesus Kristus bedre at kende? Fortæl om, hvordan du har gjort dette.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Johannes 14:15; 15:10-14

Jeg viser min kærlighed til Jesus Kristus ved at holde hans bud.

Tænk på de børn, du underviser, mens du læser disse skriftsteder under dit personlige studium. Hvordan kan de blive velsignet, når de forstår, at deres lydighed mod Frelseren er et tegn på deres kærlighed til ham?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at komme med eksempler på, hvordan Jesus viste, at han var lydig mod vor himmelske Fader. Vis billeder fra Frelserens liv for at hjælpe dem (se Evangelisk kunst, nr. 34-35, 56-57). Lad børnene tale om situationer, hvor de har adlydt vor himmelske Fader.

  • Bed et barn om at læse Johannes 14:15. Lad børnene skiftes til at lave tegninger, der forestiller en, der holder en befaling, mens resten af børnene gætter, hvad han eller hun tegner. Find eksempler på befalinger i hæftet Til styrke for de unge, hæfte, 2022. Hvordan viser vi Frelseren, at vi elsker ham, når vi holder disse befalinger?

Johannes 14:26; 15:26; 16:13

Helligånden vejleder, trøster og vidner om sandheden.

Har de børn, du underviser, modtaget Helligåndsgaven? Hvad ved de om, hvordan Helligånden kan hjælpe dem? Tænk over, hvordan du kan hjælpe dem til bedre at forstå Helligåndens roller.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene læse følgende vers parvist: Johannes 14:26, 15:26 og 16:13. Bed dem om at finde ord, der lærer dem om, hvad Helligånden gør. Skriv ordene på tavlen.

  • Fortæl om en oplevelse, hvor Helligånden vejledte dig, trøstede dig, advarede dig eller vidnede om sandheden for dig. Lad børnene fortælle om oplevelser, de har haft. Hvordan genkendte de Helligåndens påvirkning?

  • Lad hvert barn tegne sit ansigt på en papirspose. Lys ind i hver pose med en lommelygte, som repræsenterer Helligånden. Læg derefter ting ned i poserne, der blokerer for lyset, eksempelvis et stykke stof, for at vise, at vores forkerte valg kan begrænse Helligåndens påvirkning af os. Bed børnene om at fjerne tingene i deres poser for at symbolisere omvendelse.

Johannes 15:1-9; 17:3

Vor himmelske Fader og Jesus ønsker, at jeg kender dem.

Du vil velsigne børnenes liv for evigt ved at hjælpe dem med at lære vor himmelske Fader og Jesus Kristus bedre at kende.

Mulige aktiviteter

  • Vis en plante (eller et billede af en), mens børnene skiftes til at læse versene i Johannes 15:1-9. Hvordan er Jesus ligesom et vintræ? Hvordan er vi ligesom grenene? Hvad kan vi gøre for at »blive i« eller holde os tæt på Frelseren?

  • Læs Johannes 17:3 højt. Spørg børnene, hvad de gør for at lære vor himmelske Fader og Jesus Kristus at kende. Fortæl, hvordan du lærer dem at kende.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Tilskynd børnene til at synge en sang, de for nyligt har lært i klassen eller i sangperioden, for deres familie,

Gør undervisningen bedre

Tilpas aktiviteter. Hvis du underviser yngre børn, kan du finde flere forslag i afsnittet for ældre børn i dette oplæg, som du kan tilpasse din klasse. På samme måde kan aktiviteter for yngre børn tilpasses undervisning af de ældre.

Udskriv