Det Nye Testamente 2023
25.-31. december. Johannes’ Åbenbaring 15-22: »Den, der sejrer, skal arve dette«


»25.-31. december. Johannes’ Åbenbaring 15-22: ›Den, der sejrer, skal arve dette‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2021

»25.-31. december. Johannes’ Åbenbaring 15-22«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Jesus Kristus hilser på folk ved sit andet komme

Den evige stad, af Keith Larson

25.-31. december

Johannes 15-22

»Den, der sejrer, skal arve dette«

Træk på din erfaring med at studere Johannes’ Åbenbaring 15-22 personligt eller sammen med din familie, når du forbereder dig på at undervise. Hvad sprang dig i øjnene? Hvilke indtryk fik du? Husk, at alle de foreslåede aktiviteter i dette oplæg kan tilpasses børn i alle aldre.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad børnene fortælle, hvorfor de ønsker at bo sammen med vor himmelske Fader igen. Hjælp dem til under lektionen at finde ting, de kan gøre for at blive beredt til at vende tilbage til ham.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Johannes’ Åbenbaring 15:2-4

Jeg kan lovprise Gud ved at synge.

De hellige, som Johannes beskriver i Johannes’ Åbenbaring 15:2-4, lovpriste Gud for hans godhed. Hvilke lovprisningssange kan hjælpe børnene med at udtrykke deres kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at lade som om, de spiller harpe eller dirigerer et kor«, mens du læser Johannes’ Åbenbaring 15:2-4 op. Hvordan har vi det, når vi synger om Jesus?

  • Bed børnene fortælle om nogle af deres yndlingssange om vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Syng nogle af disse sange sammen, og hjælp børnene med at forstå, hvad sangene lærer os om vor himmelske Fader og Frelseren.

Johannes’ Åbenbaring 19:7

Jeg kan berede mig til Jesu Kristi andet komme ved at vælge det rette.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå, at det andet komme bliver en glædelig begivenhed for os, hvis vi følger Jesu bud?

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, om de nogensinde har været til et bryllup. Hvordan var det? Hvorfor er folk glade til et bryllup? Vis billedet af Frelserens andet komme i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier, og læs Johannes’ Åbenbaring 19:7. Forklar, at »Lammets bryllup« symboliserer Jesu Kristi andet komme. Hvorfor vil vi glæde os, når Frelseren kommer igen? Hjælp børnene med at sammenligne glæden ved et bryllup med glæden ved Frelserens genkomst.

  • Fortæl dem, hvorfor du ser frem til Jesu andet komme. I kan også synge en sang sammen om det andet komme, eksempelvis »Når Jesus atter kommer her« (Børnenes sangbog, s. 46-47).

  • Bed børnene om at fortælle, hvad de gør for at blive klar til kirke om søndagen. Hvorfor gør vi disse ting, før vi kommer i kirke? Hvorfor bør vi forberede os til Kristi andet komme? På denne uges aktivitetsside lader du dem tegne, hvad de kan gøre for at berede sig til det andet komme.

Johannes’ Åbenbaring 21:1, 3-4, 22-27; 22:1-2

Min himmelske Fader ønsker, at jeg skal bo hos ham i det celestiale rige.

I de sidste to kapitler i Johannes’ Åbenbaring anvender Johannes et smukt sprog til at beskrive den celestiale herlighed, de trofaste vil nyde.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene med tegne træet, der er beskrevet i Johannes’ Åbenbaring 22:2 på tavlen. Forklar, at dette træ er livets træ, og dets frugt symboliserer Guds kærlighed (se 1 Ne 11:21-22). Giv børnene et frugtformet stykke papir, og bed dem om at tegne noget på det, der får dem til at mærke vor himmelske Faders kærlighed. Forklar, at de, der elsker og adlyder vor himmelske Fader, skal bo sammen med ham i det celestiale rige.

  • Del nogle billedsymboler eller detaljer, som Johannes anvendte til at beskrive den celestiale herlighed, med børnene (se Åb 21:1, 3-4, 22-27; 22:1-2) og lad dem tegne disse ting.

  • Syng en sang sammen, der lærer dem, hvordan vi kan forberede os på at vende tilbage til Guds nærvær, eksempelvis »Jeg vil følge Guds plan« (Børnenes sangbog, s. 86-87). Giv dem en opfordring til at finde frem til, hvad de kan gøre for at bo sammen med vor himmelske Fader igen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Johannes’ Åbenbaring 19:7-8

Jeg kan berede mig til Jesu Kristi andet komme ved at vælge det rette.

Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at forstå, at Jesu Kristi andet komme vil være en glædelig begivenhed for de retfærdige?

Mulige aktiviteter

  • Læs Johannes’ Åbenbaring 19:7-8 sammen, og hjælp børnene til at forstå symbolikken i disse vers: brylluppet er Frelserens andet komme, Lammet er Frelseren, og hans brud er Kirken (eller os alle). Hvilke ting kan vi gøre for at berede os til, at Frelseren kommer igen?

  • Gennemgå og lær den tiende trosartikel udenad sammen med dem. Forklar, at denne trosartikel beskriver de spændende, herlige begivenheder, der kommer til at ske, når Jesus kommer igen. Vis billedet af Jesu Kristi andet komme i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier, og lad børnene tegne, hvordan de tror, Jesu andet komme vil blive.

Johannes’ Åbenbaring 20:12-13

Jeg vil blive dømt af Gud.

Vi vil alle en dag stå over for Gud for at blive dømt. Du kan hjælpe børnene til at forstå, at hans dom vil være retfærdig, rimelig og nådig.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Hvordan kommer dommens dag til at være? på tavlen. Lad børnene lede efter svar til spørgsmålet i Johannes’ Åbenbaring 20:12-13 og i »Dom, den endelige« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvad har Frelseren gjort, så dommens dag kan blive en glædens dag? (Se TA 1:3-4). Hvad kan vi gøre, så det bliver en glædens dag for os?

    Billede
    Jesus med folk i lys ved sin højre hånd og folk i mørke ved sin venstre

    Den endelige dom, af John Scott

  • Tag en notesbog med til undervisningen, som repræsenterer »livets bog« (Åb 20:12), hvor du har skrevet nogle kristuslignende egenskaber og gode gerninger ned, som børnene i klassen har gjort. Læs de ting op for børnene, som du har skrevet ned, og lad dem tale om kristuslignende egenskaber, de har set i hinanden. Bær dit vidnesbyrd om, at Jesus Kristus hjælper os med at blive mere som ham og giver os en vej til omvendelse og at overvinde synd.

Johannes’ Åbenbaring 21:1, 3-4, 22-27; 22:1-2, 17

Min himmelske Fader ønsker, at jeg skal bo hos ham i det celestiale rige.

Hvad springer dig i øjnene, når du læser Johannes’ beskrivelse af celestial herlighed i Johannes’ Åbenbaring 21-22? Hvad føler du dig inspireret til at dele med de børn, du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene finde ord eller små tekststykker, som Johannes anvendte til at beskrive den celestiale herlighed, i følgende vers: Johannes’ Åbenbaring 21:1, 3-4, 22-27; 22:1-2. Lad dem vælge noget fra disse vers, som de gerne vil tegne. Bagefter kan de tale med klassen om deres tegning. Foreslå, at de viser deres tegning til familien derhjemme.

  • Læs Johannes’ Åbenbaring 22:17 sammen, og forklar, at bruden, der siger »Kom!«, er Kirken. Hvem ønsker vi som medlemmer af Kirken at invitere andre til at »komme« til? (Se Moro 10:30-33). Hvad kan folk omkring os være »tørstige« efter? Hvordan kan vi på en god måde invitere mennesker til at »komme«?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Hjælp børnene til at forberede sig på at læse Mormons Bog næste år ved at opfordre dem til at bede en i familien eller en ven om at fortælle om deres yndlingsvers eller -historie i Mormons Bog.

Gør undervisningen bedre

Lær børn at nedskrive indtryk. Hvis børn kan få en vane med at nedskrive indtryk, vil det hjælpe dem til at genkende Ånden og følge den. De kan nedskrive indtryk ved at markere skrifterne, lave tegninger eller skrive enkle dagbogsindførsler. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 30).

Udskriv