Det Nye Testamente 2023
4.-10. december. Johannes’ Åbenbaring 1-5: »Lammet, være pris og ære og lov og magt i evighedernes evigheder«


»4.-10. december. Johannes’ Åbenbaring 1-5: ›Lammet, være pris og ære og lov og magt i evighedernes evigheder‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2021

»4.-10. december. Johannes’ Åbenbaring 1-5«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
lam, der sidder på græsset

4.-10. december

Johannes’ Åbenbaring 1-5

»Lammet, være pris og ære og lov og magt i evighedernes evigheder«

Symbolikken i Johannes’ Åbenbaring kan være vanskelig at forstå for børnene, men den indeholder også vigtige læresætninger, der er smukke og enkle.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle, hvordan de ville føle det, hvis de så Jesus Kristus i et syn. Bed dem om at fortælle, hvad de ved om Johannes’ syn af Jesus fra Johannes’ Åbenbaring.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Johannes’ Åbenbaring 1:20

Jeg kan lade Frelserens lys skinne.

I Johannes’ Åbenbaring 1:20 sammenligner Frelserens sin kirke med lysestager. Hjælp børnene til at forstå, at de kan lade Frelserens lys skinne ved at efterleve hans lærdomme.

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene billeder af forskellige lyskilder, såsom en lyspære, stearinlys og solen. Når du læser »de syv lysestager er de syv menigheder« (Åb 1:20), så giv børnene opmuntring til at pege på billedet af det lys, der bliver nævnt i dette vers. Hjælp børnene med at snakke om, hvordan vi som medlemmer af Jesu kirke, kan være som et lys fra et stearinlys – for eksempel ved at gøre venlige ting for andre.

  • Syng en sang om at være et lys for andre, eksempelvis »Et solskinsbarn« (Børnenes sangbog, s. 38-39). Fortæl om nogle af måder, du har set, hvorpå børnene efterlever Jesu Kristi evangelium og har været et lys for folk omkring sig. Fortæl, hvordan det har hjulpet dig til at føle dig tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus, at du har været et lys for andre.

Johannes’ Åbenbaring 3:20

Jeg kan invitere Jesus Kristus ind i mit liv.

Metaforen om Jesus, der står ved døren og banker på, kan hjælpe børnene til at forstå, at han ønsker at være dem nær.

Mulige aktiviteter

  • Mens I læser Johannes’ Åbenbaring 3:20, kan du vise et billedet af Frelseren ved døren i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier. Bed børnene om at forestille sig, at Jesus bankede på deres dør derhjemme. Bed dem tale om, hvad de ville gøre.

  • Lad dem fortælle om engang, hvor de ventede på, at nogen, som de glædede sig til at se, skulle besøge dem. Hvordan var det at vente på, at den person bankede på? Hvad nu, hvis vi slet ikke lukkede personen ind? Læs Johannes’ Åbenbaring 3:20, og lad børnene skiftes til at holde et billede af Jesus, der forestiller at banke på en dør. De andre i klassen kan lade som om, at de åbner døren. Hvad kan vi gøre for at lade Jesus være os nær, selv om vi ikke kan se ham?

Johannes’ Åbenbaring 5:1-10

Jesus Kristus er den eneste, der er værdig til at være min Frelser.

Johannes lærte af sit syn, at kun Jesus Kristus (der repræsenteres ved et lam) kunne være vor Frelser og opfylde Faderens plan (repræsenteret ved den forseglede bog).

Mulige aktiviteter

  • Bind inden undervisningen et eksemplar af Evangelisk kunst ind i papir eller snor. Beskriv det syn, Johannes fik, ved at bruge nogle få nøgleudtryk fra Johannes’ Åbenbaring 5:1-10. Vis børnene bogen, og fortæl dem, at den eneste måde at åbne bogen på er ved at finde det billede af Jesus, som du har gemt i lokalet. Når de finder billedet, åbner du bogen og viser børnene nogle af billederne i den, som repræsenterer de velsignelser, vi kan få på grund af Jesu forsoning (eksempelvis et tempel, dåb og familier). Bær vidnesbyrd om, at Frelseren er den eneste, der kunne gøre disse ting mulige.

  • Sammenfat det syn, der er beskrevet i Johannes’ Åbenbaring 5:1-10, og lad børnene agere, hvordan Johannes og andre havde det under forskellige dele af synet. De kan eksempelvis foregive at græde, da ingen kunne åbne bogen, eller de kan være glade, da Frelseren åbnede den.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Johannes’ Åbenbaring 3:5, 12-21

Hvis jeg bygger mit liv på Frelserens evangelium, vil jeg modtage store velsignelser i himlen.

Hvad betyder det for dig at være »lunken og hverken varm eller kold«? Overvej, hvordan man kan hjælpe børnene til at være det modsatte af lunken – til at være entusiastiske for deres forpligtelser over for Frelseren og hans evangelium.

Mulige aktiviteter

  • Læs Johannes’ Åbenbaring 3:5, 12, 21 sammen og forklar børnene ord, de måske ikke kender. Hvad vil det sige at »sejre«? Lad børnene tage en af de velsignelser, som bliver lovet i disse vers, og fortælle klassen om den.

  • Læs Johannes’ Åbenbaring 3:15-16 sammen. Bed børnene om at tale om de ting, der er mest brugbare eller anvendelige, når de er varme (eksempelvis suppe) eller kolde (eksempelvis flødeis). Hvordan kan det at være lunken i forhold til Frelseren hindre os i at få de velsignelser, som er blevet lovet i vers 5, 12, og 21?

  • Skriv lunken på tavlen sammen med synonymer som halvhjertet, ligeglad eller overfladisk. Brug disse ord til at hjælpe børnene med at forstå, hvorfor Herren ikke ønsker, at vi skal være lunkne. Hvilke ord kan vi komme i tanke om, som beskriver, hvordan Herren ønsker, at vi skal være? Fortæl, hvorfor du ønsker at være fuldt forpligtet til Frelseren, og bed børnene om også at dele deres tanker.

Johannes’ Åbenbaring 3:20

Jeg kan vælge at lade Jesus Kristus være en del af mit liv.

Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at åbne deres hjerte og liv for Jesu Kristi kraft og indflydelse?

Mulige aktiviteter

  • Mens I læser Johannes’ Åbenbaring 3:20, kan du vise billedet af Frelseren ved døren i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier. Hjælp med at få billedet til at give mening for børnene ved at opfordre dem til at arbejde sammen parvist om at besvare spørgsmål som disse: Hvorfor tror I, Jesus banker på døren? Hvorfor er der ikke et dørhåndtag på ydersiden af døren? Hvad betyder det at lukke Jesus ind i vores liv?

  • Bed dem om på tavlen at skrive forskellige måder at »[åbne] døren« for Jesus på. Nogle eksempler kan være at tjene andre, læse i skrifterne, holde de pagter, vi indgår ved dåben, og deltage i nadveren.

Johannes’ Åbenbaring 5:1-10

Jesus Kristus er den eneste, der er værdig til at være min Frelser.

Synet i Johannes’ Åbenbaring 5 lærer os, at kun Jesus Kristus var værdig og i stand til at udføre forsoningen og frelse os fra synd.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle om engang, hvor de havde brug for nogen til at gøre noget, de ikke selv kunne. Lad dem læse Johannes’ Åbenbaring 5:1-10 og finde ud af, hvad der skulle gøres, som kun én person kunne gøre (forklar, at Lammet er Jesus Kristus, og bogen symboliserer Guds plan). Hvad gjorde Jesus for os, som ingen andre kunne gøre?

  • Bed børnene om at finde en salme eller børnesang, der vidner om Jesus Kristus. Hvad lærer ordene i sangen os om Jesus Kristus? Hvordan kan denne sang sammenlignes med lovsangen om Jesus Kristus i Johannes’ Åbenbaring 5:9-10?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Anspor børnene til at fortælle deres familie om, hvordan de kan indbyde til Frelserens indflydelse i deres hjem.

Gør undervisningen bedre

Tilskynd til ærbødighed. Et væsentligt aspekt ved ærbødighed er at tænke på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Mind eventuelt børnene om at være ærbødige ved stille at synge eller nynne en sang eller vise et billede af Jesus.

Udskriv