Det gamle testamente 2022
17.–23. januar. 1 Mosebok 5; Moses 6: “Du skal undervise dine barn åpent om disse ting”


“17.–23. januar. 1 Mosebok 5; Moses 6: ‘Du skal undervise dine barn åpent om disse ting’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“17.–23. januar. 1 Mosebok 5; Moses 6”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Adam og Eva utenfor Edens have

Better than Paradise [Bedre enn paradis], av Kendal Ray Johnson

17.–23. januar

1 Mosebok 5; Moses 6

“Du skal undervise dine barn åpent om disse ting”

Din forberedelse til å undervise begynner når du studerer 1 Mosebok 5 og Moses 6. Når du gjør det, skulle du lytte etter inntrykk fra Den hellige ånd om hva barna trenger å lære.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Skriv noen nøkkelord på papirlapper som kan hjelpe barna å huske noe de har lært hjemme denne uken eller i en tidligere Primær-leksjon. La barna etter tur velge et ord tilfeldig. Når et ord er valgt, ber du noen av barna fortelle noe de har lært i forbindelse med dette ordet.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Moses 6:27, 31–34

Gud kan hjelpe meg å gjøre vanskelige ting.

Da Enok ble kalt til å forkynne evangeliet, var han bekymret for at han ville mislykkes. Men Gud hjalp ham å gjøre store ting.

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle om en gang de ble bedt om å gjøre noe som var vanskelig eller skremmende for dem. Fortell historien om Enoks kall til å være profet, som finnes i Moses 6:27, 31–34 (se også “Profeten Enok”, i Historier fra Det gamle testamente). Understrek at selv om Enok ikke følte seg klar til å bli profet, lovet Gud å hjelpe ham. Hjelp barna å forstå noen måter Gud hjelper oss på når vi blir bedt om å gjøre vanskelige ting.

  • Presenter noen eksempler fra Skriftene på da Gud hjalp folk å gjøre vanskelige ting – for eksempel Noah som bygget arken, David som kjempet mot Goliat, Ammon som forsvarte kongens småfe eller lamanitten Samuel som forkynte. (Bilder og skriftstedhenvisninger finnes i Kunst inspirert av evangeliet, nr. 7, 19, 7881.) Fortell om en gang Herren hjalp deg å gjøre noe vanskelig.

Moses 6:52

Evangeliet lærer meg hvordan jeg kan vende tilbake til vår himmelske Fader.

Gud lærte Adam hva vi må gjøre for å vende tilbake til ham – ha tro, omvende oss, bli døpt og motta Den hellige ånds gave. Hvordan kan du hjelpe barna å lære mer om disse tingene?

Mulige aktiviteter

  • Finn bilder eller tegn noe som forestiller tro, omvendelse, dåp og Den hellige ånds gave (se denne ukens aktivitetsside). Plasser bildene på en rekke som fører til et bilde av Jesus Kristus. Les Moses 6:52 for barna, og be dem stå ved siden av det riktige bildet når de hører ordene bildet representerer.

  • Syng sanger som lærer oss prinsippene i Moses 6:52, for eksempel “Tro”, “Hjelp meg, o Fader” (vers 2), “Når jeg døpes” og “Den hellige ånd” (Barnas sangbok, 50, 52, 53, 56). Hjelp barna å forstå at det å gjøre det som undervises i sangene, vil hjelpe oss å vende tilbake til vår himmelske Fader.

Moses 6:58

Vår himmelske Fader ønsker at foreldre skal undervise sine barn.

Siden Adam og Evas tid har foreldre blitt befalt å undervise sine barn i evangeliet. Hvordan kan du oppmuntre barna til å lytte til og følge sine foreldres rettferdige undervisning?

Mulige aktiviteter

  • Les Moses 6:58 for barna, og vis bildet av Adam og Evas familie i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Hjelp barna å gjenta ordene “du skal undervise dine barn åpent om disse ting”. Forklar at Gud ønsker at alle foreldre skal følge Adam og Evas eksempel ved å undervise sine barn om Jesus Kristus og hans evangelium. Spør barna hva de kan gjøre når deres foreldre eller andre lærer dem evangeliet.

  • Hjelp barna å sette bilder av seg selv sammen med bilder av foreldrene eller bilder av dyreunger sammen med bilder av voksne dyr. Hvordan hjelper foreldre barna sine? Hva lærer de dem? Be barna tegne familien sin når foreldrene underviser barna, for eksempel når de leser i Skriftene sammen, ber sammen eller spiser sammen.

    Bilde
    familie som studerer Skriftene

    Foreldre skulle undervise sine barn i evangeliet.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Moses 6:26–34

Gud kan hjelpe meg å gjøre vanskelige ting.

Selv om Enok følte seg utilstrekkelig, hjalp Gud ham å utføre sitt kall som profet. Gud kan også hjelpe barna du underviser, å gjøre vanskelige ting.

Mulige aktiviteter

  • Les Moses 6:26–34 sammen med barna. Hvorfor følte Enok at han ikke kunne forkynne evangeliet? (Se Moses 6:31). Hvordan hjalp Gud Enok? (Se Moses 6:32–34; 7:13).

  • Be barna nevne noen vanskelige ting som barn på deres alder noen ganger gjør (for eksempel å gjøre lekser til skolen, være snille mot noen som er uvennlige eller si sannheten når de har gjort noe galt). Hjelp barna å finne setninger i Moses 6:32–34 som kan hjelpe dem. Be barna fortelle om en gang Gud hjalp dem å gjøre noe vanskelig. Fortell også om dine egne erfaringer.

Moses 6:50–62

Tro, omvendelse, dåp og å motta Den hellige ånd forbereder meg til å vende tilbake til Gud.

Adam og Enok lærte sitt folk evangeliets første prinsipper og ordinanser: tro, omvendelse, dåp og å motta Den hellige ånds gave (se også 4. trosartikkel). Hva kan du gjøre for å hjelpe barna å forstå viktigheten av disse prinsippene og ordinansene i sitt liv?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Moses 6:52, 57 for å finne evangeliets prinsipper og ordinanser som er nevnt i fjerde trosartikkel.

  • Skriv fjerde trosartikkel på tavlen, og be barna lese den. Visk så ut et ord eller to, og be dem lese det igjen og fylle ut de manglende ordene fra hukommelsen. Gjenta denne prosessen til barna har lært trosartikkelen.

  • Be barna skrive en kort tale om tro, omvendelse, dåp eller å motta Den hellige ånds gave – noe de kan dele med familien. Hver tale kan inneholde et skriftsted, en opplevelse og et vitnesbyrd. Talen kan også forklare hvordan prinsippet hjelper oss å vende tilbake til vår himmelske Fader.

Moses 6:57–58

Foreldre er ansvarlige for å undervise sine barn.

Gud stoler på at foreldre er de viktigste lærerne i evangeliet i sin familie. Hvordan kan du oppmuntre barna til å støtte sine foreldre i denne rollen?

Mulige aktiviteter

  • Be et barn lese Moses 6:58. Hvilket bud ga vår himmelske Fader foreldre i dette verset? Vis et bilde av Adam og Eva som underviser sine barn (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier), og la barna snakke om det de ser på bildet. Oppfordre dem til å snakke om viktige sannheter i evangeliet som de har lært av sin familie.

  • Hjelp barna å skrive takkekort til sine foreldre eller planlegge andre enkle måter å uttrykke sin takknemlighet for foreldrene på. Syng en sang om familier, for eksempel “Her fins kjærlighet” (Barnas sangbok, 102–103). Hvordan kan vi hjelpe våre foreldre å skape en kjærlig atmosfære i hjemmet?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hvordan kan du hjelpe barna å fortsette å lære utenfor klassen? Du kan gjerne oppfordre dem til å huske historien om Enok når de står overfor noe vanskelig denne uken.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk aktivitetssider. Mens barna fargelegger aktivitetssider, kan du repetere prinsippene fra leksjonen. Les om nødvendig teksten på siden for barna.

Skriv ut