Det gamle testamente 2022
24.–30. januar. Moses 7: “Herren kalte sitt folk Sion”


“24.–30. januar. Moses 7: ‘Herren kalte sitt folk Sion’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“24.–30. januar. Moses 7”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
mange mennesker som omgås på kjærlige måter

Love One Another [Elsk du din neste], av Emma Donaldson Taylor

24.–30. januar

Moses 7

“Herren kalte sitt folk Sion”

Begynn din forberedelse ved å lese Moses 7. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå dette kapittelet, og forslagene nedenfor kan gi deg ideer om hvordan du kan undervise barna i det.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Bruk noen minutter på å la barna repetere sammen med deg det de vet om profeten Enok – herunder alt de lærte i forrige ukes leksjon. Hvis det hjelper, kan du vise et bilde fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Moses 7:18

Gud ønsker at vi skal være glad i hverandre.

Disse versene beskriver kjennetegn på Sions folk. Hvordan kan du hjelpe barna å begynne å utvikle disse karaktertrekkene?

Mulige aktiviteter

  • Fortell historien om Enoks folk fra “Profeten Enok” (i Historier fra Det gamle testamente), eller la barna fortelle historien med egne ord ved hjelp av bildet av Enok i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Du kan også synge sammen med barna det andre verset av “Følg profeten” (Barnas sangbok, 58–59) for å repetere historien.

  • Hjelp barna å finne på bevegelser knyttet til uttrykket “ett hjerte og ett sinn” (Moses 7:18). Forklar at dette uttrykket betyr at Enoks folk var glad i og var gode mot hverandre. Be dem bruke denne ukens aktivitetsside til å tegne en måte de kan vise kjærlighet på.

  • Syng en sang om å elske hverandre, for eksempel “Det er skjønnhet her på jord” (Salmer, nr. 153). Ta med bilder som illustrerer viktige ord eller uttrykk i sangen, for å hjelpe barna å lære teksten. Be barna fortelle hvordan de kan vise kjærlighet til hverandre i Primær og hjemme. La dem så rollespille forslagene sine.

Bilde
jente som deler frukt med en eldre kvinne

Vi skulle gjøre vårt beste for å være “av ett hjerte og ett sinn” (Moses 7:18).

Moses 7:28–33

Gud bryr seg om sine barn.

Du kan hjelpe barna å lære at vår himmelske Fader og Jesus Kristus virkelig bryr seg om oss og våre handlinger.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å komme på ting som gjør vår himmelske Fader glad. Les Moses 7:28 sammen med barna, og forklar at vår himmelske Fader var bedrøvet fordi folket var svært ugudelig (se vers 32–33).

  • La barna tegne et smilefjes på den ene siden av et ark og et trist fjes på den andre siden. Nevn noen gode handlinger, som å holde en bønn, og noen dårlige, som å lyve, og be barna holde opp smilefjeset eller det triste fjeset for å vise hva vår himmelske Fader og Jesus Kristus ville synes om hvert valg.

  • Be barna leke en lek hvor de rollespiller ting de kan gjøre som gjør vår himmelske Fader glad. Be de andre barna gjette hva de gjør. Fortell hvert av barna om noe du har sett dem gjøre som gjør vår himmelske Fader glad.

Moses 7:59–67

Jesus vil komme tilbake til jorden.

I sitt syn så Enok de siste dager, herunder Frelserens annet komme. Hvordan kan du hjelpe barna å se frem til Det annet komme?

Mulige aktiviteter

  • Be barna forestille seg at en spesiell gjest kommer på besøk til dem. Hva ville de gjøre for å forberede seg til besøket? Presenter Herrens ord til Enok i Moses 7:60: “Jeg [vil] komme i de siste dager”. Kan du nevne noen måter vi kan forberede oss til at Jesus skal komme igjen på?

  • Vis bilder av tilfeller da Frelseren viste seg for folk (se Kunst inspirert av evangeliet, nr. 60, 82, 83 og 84). Hva gjør menneskene på bildene? Hva kan de ha følt da de møtte Jesus? La barna fortelle hva de føler med tanke på å se Jesus når han kommer igjen.

  • Syng en sang om Frelserens annet komme, for eksempel “Når Han kommer igjen” (Barnas sangbok, 46–47), og spør barna hvordan de tror det vil være når Jesus kommer igjen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Moses 7:18–21, 62–63, 68–69

Vi kan stå sammen slik Sions folk gjorde.

Når du leser om Sion, kan du reflektere over eksempler du har sett på samhold. Hvordan kan du hjelpe barna å lære å bli ett slik Enoks folk var?

Mulige aktiviteter

  • Be barna se etter ord som beskriver Enoks folk, også kjent som Sion, mens de leser Moses 7:18. Skriv disse ordene som overskrifter øverst på tavlen, og be barna skrive, under hver overskrift, ting de kan gjøre for å bli mer lik Enoks folk. Når de har delt, spør du barna hvordan de kan gjøre hjemmet mer likt Sion. De kan finne noen ideer i 4 Nephi 1:15–18.

  • Be barna telle hvor mange ganger ordet “Sion” forekommer i Moses 7:18–21, 62–63, 68–69. Hver gang ordet forekommer, hjelper du barna å finne ut hva verset sier om Sion (se også Veiledning til Skriftene, “Sion”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvordan kan vi bli mer som folket som er beskrevet i disse versene?

  • Bruk denne ukens aktivitetsside til å hjelpe barna å tenke på hvordan de kan være “av ett hjerte og ett sinn” (se Moses 7:18).

Moses 7:28–37

Gud gråter for sine barn.

Hvordan kan du hjelpe barna å oppdage at Gud bryr seg om oss og våre handlinger?

Mulige aktiviteter

  • Spør barna hva som kan få Gud til å gråte (se Moses 7:28–31). Be barna granske Moses 7:32–33, 37 for å finne svar. Hva lærer disse versene oss om hva Gud føler for sine barn? Hvordan kan vi vite at Gud elsker oss? Bær vitnesbyrd om Guds kjærlighet til oss.

  • Kast en ertepose eller en ball til et barn. Be ham eller henne fullføre setningen “Jeg kan gjøre Gud glad ved å …” og deretter kaste gjenstanden til et annet barn. Gjenta til hvert barn har prøvd.

Moses 7:60–67

Jesus Kristus vil komme igjen i de siste dager.

Når du leser om Det annet komme i Moses 7:60–67, kan du tenke på hvordan du kan undervise barna om det på en gledelig måte.

Mulige aktiviteter

  • Les Moses 7:60–67 sammen, og hjelp barna å finne ut hva Herren sier vil skje i de siste dager. Spør dem hvilke av disse hendelsene de gleder seg til og hvorfor.

  • Be barna snakke om en gang de ventet på at noen skulle besøke dem eller komme hjem. Hva følte barna? Hva gjorde de for å forberede seg? Hvordan kan vi forberede oss til å se Jesus igjen?

  • Vis et bilde av Frelserens annet komme (se for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, nr. 66). La barna lage egne tegninger av det annet komme, basert på det de leser i Moses 7:60–67.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hvordan kan du oppmuntre barna og familien deres til å fortsette å lære av Det gamle testamente hjemme? Barna kan for eksempel dele noe de har tegnet eller farget i Primær som en del av en hjemmeaften-leksjon.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å være aktive. “Når du underviser barna, kan du hjelpe dem å bygge, tegne, fargelegge, skrive og skape. Dette er mer enn morsomme aktiviteter – de er viktige for å lære” (Undervisning på Frelserens måte, 25).

Skriv ut