Det gamle testamente 2022
31. januar–6. februar. 1 Mosebok 6–11; Moses 8: “Noah fant nåde for Herrens øyne”


“31. januar–6. februar. 1 Mosebok 6–11; Moses 8: ‘Noah fant nåde for Herrens øyne’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“31. januar–6. februar. 1 Mosebok 6–11”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Noah, familien hans, dyr, arken og en regnbue

Illustrasjon av Noah som forlater arken, av Sam Lawlor

31. januar–6. februar

1 Mosebok 6–11; Moses 8

“Noah fant nåde for Herrens øyne”

Å lære om dyrene i Noahs ark og Babels høye tårn kan være morsomt for barn. Men husk at disse historiene er ment å undervise i evige sannheter. Overvei med bønnens hjelp hvilke sannheter Gud ønsker at barna skal lære.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Før du begynner å undervise barna i historiene i 1 Mosebok 6–11 og Moses 8, kan du gi dem anledning til å undervise hverandre i det de vet om Noah og arken eller Babels tårn.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

1 Mosebok 6:14–22; 7–8; Moses 8:16–30

Å følge profeten vil velsigne meg og familien min.

Når barn lærer å følge profeten, vil de bli velsignet og åndelig beskyttet, akkurat slik Noahs familie ble beskyttet mot flommen.

Mulige aktiviteter

  • Fortell med egne ord historien om Noah og arken (se “Noah og hans familie”, i Historier fra Det gamle testamente; se også “Følg profeten”, Barnas sangbok, 58–59, vers 3). Hjelp barna å rollespille deler av historien – for eksempel ved å late som om de bruker et verktøy til å bygge arken eller går som dyr på vei inn i arken.

  • Les Moses 8:19–20 for barna, og legg vekt på det Herren befalte Noah å gjøre. Hjelp barna å forstå at Noah var en profet, og at familien hans ble reddet fra flommen fordi de fulgte ham. Spør barna om de vet hvem som er vår profet i dag. Vis et bilde av ham, og hjelp barna å gjenta navnet hans.

  • Ta med bilder eller gjenstander til klassen som symboliserer den nåværende profetens læresetninger, for eksempel Skriftene eller et bilde av et tempel. La barna etter tur velge en gjenstand og fortelle hva de vet om den. Forklar dem hva gjenstanden symboliserer. Oppfordre dem til å lage en tegning av at de selv adlyder det profeten har sagt. Bær vitnesbyrd om velsignelsene ved å følge profeten.

1 Mosebok 9:15–16

Gud vil holde sine løfter til oss.

Det er viktig for barn å vite at Gud holder sine løfter, spesielt når de forbereder seg til å inngå pakter med ham når de blir døpt.

Mulige aktiviteter

  • Be barna tegne regnbuer. Les 1 Mosebok 9:15–16 for dem, og be dem lytte etter ordene komme i hu og minnes. Be dem holde opp regnbuene når de hører ordene Forklar at regnbuer er påminnelser om løftene Gud har gitt oss.

  • Snakk med barna om noen av Guds løfter – for eksempel at vi kan vende tilbake til vår himmelske Fader hvis vi følger Jesus Kristus, eller at Gud vil sende Den hellige ånd for å trøste oss. Bær vitnesbyrd om at Gud alltid holder sine løfter.

  • Bruk bilder til å fortelle barna om pakter vi inngår med Gud, for eksempel bilder av et barn som blir døpt, nadverden og et tempel (se Kunst inspirert av evangeliet, nr. 104, 108120).

1 Mosebok 11:1–9

Den eneste måten å nå himmelen på er ved å følge Jesus Kristus.

Babels folk trodde de kunne nå himmelen ved å bygge et tårn istedenfor ved å etterleve Jesu Kristi evangelium. Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at det å følge Frelseren er den eneste veien tilbake til vår himmelske Fader?

Mulige aktiviteter

  • Fortell historien om Babels tårn med egne ord, eller les historien som finnes i “Babels tårn” (i Historier fra Det gamle testamente). Oppfordre barna til å hjelpe deg ved å fortelle hva de vet om historien.

    Bilde
    illustrasjon av Babels tårn

    Illustrasjon av Babels tårn: David Green

  • La barna bygge et tårn av klosser eller andre gjenstander. Vis så barna et bilde av Frelseren, og spør dem hvordan de kan vende tilbake til vår himmelske Fader – ved å bygge et tårn eller ved å følge Jesus Kristus? Be barna fortelle hva de kan gjøre for å følge Frelseren.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

1 Mosebok 6:14–22; 7–8; Moses 8:16–30

Å følge profeten vil velsigne meg og familien min.

Barn vokser opp i en ugudelig verden, som på noen måter ligner på verden på Noahs tid. Noahs erfaring kan gi dem tillit til at de kan finne åndelig trygghet når de følger profeten.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å velge vers fra 1 Mosebok 6:14–22; 7–8 som de kan skildre i en tegning. Bruk tegningene deres til å lære dem historien om Noah. Be barna fortelle hva de lærer av historien.

  • Vis et bilde av Noah (se Kunst inspirert av evangeliet, nr. 7–8) og den nåværende profeten. Hjelp barna å granske Moses 8:16, 19–20, 23–24 for å finne ting Noah forkynte som våre ledere i Kirken fremdeles underviser om i dag. Hvordan blir vi velsignet når vi adlyder disse læresetningene?

  • Fortell om noe som den nåværende profeten nylig har undervist om. Be barna skrive noe profeten har sagt, på papirstrimler, og hjelp dem å ordne strimlene så de får form som en ark. Hvordan ligner disse læresetningene arken Noah bygget?

1 Mosebok 9:15–17

Vi må huske våre pakter.

Når vi blir døpt, inngår vi pakter med Gud om å adlyde hans bud. I 1 Mosebok 9:15–17 blir regnbuen utpekt som et minne om Guds pakt. Disse versene kan inspirere barna til å søke måter å huske sine pakter med Gud på.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna noe du har som minner deg om noe viktig i livet ditt, for eksempel en giftering, et bilde eller en dagbok. La barna gi egne eksempler. Les 1 Mosebok 9:15–17 sammen (se også Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 9:21–25 [i Veiledning til Skriftene]). Hva ønsker vår himmelske Fader at vi skal tenke på når vi ser en regnbue?

  • Minn barna på paktene de inngikk da de ble døpt, og som de fornyer hver gang de tar nadverden (se Mosiah 18:8–10; Lære og pakter 20:77, 79). La barna tegne eller lage noe som minner dem om sine pakter.

1 Mosebok 11:1–9

Den eneste måten å nå himmelen på er ved å følge Jesus Kristus.

Selv om folk i dag kanskje ikke prøver å bygge tårn for å nå himmelen, prøver mange å finne fred og lykke ved å følge andre stier enn den Jesus Kristus har fastsatt. Hvordan kan du bruke historien om Babels tårn til å undervise om dette prinsippet?

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle hva de vet om historien om Babels tårn (se 1 Mosebok 11:1–9). Hva sier Helaman 6:28 om hvorfor Babels folk bygget tårnet? Hvorfor var det feil måte å nå himmelen på å bygge dette tårnet? Hvilket råd ville vi gi Babels folk?

  • Be barna granske 2 Nephi 31:20–21 og Helaman 3:28 for å finne den rette måten å nå himmelen på. Bær vitnesbyrd om Frelseren Jesus Kristus.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna tenke på hvordan de vil undervise sin familie om historiene de har lært i Primær. De kan for eksempel bruke noe de har tegnet eller denne ukens aktivitetsside.

Vi kan forbedre vår undervisning

Prøv å forstå barna du underviser. Når du underviser barna, skulle du være spesielt oppmerksom på spørsmålene deres, kommentarene deres og historiene eller prinsippene som virker spesielt meningsfylte for dem. Å vite disse tingene vil hjelpe deg å fokusere på behovene deres.

Skriv ut