Gamla testamentet 2022
17–23 januari. 1 Moseboken 5: Mose 6: Undervisa oförbehållsamt dina barn om detta


”17–23 januari. 1 Moseboken 5; Mose 6: Undervisa oförbehållsamt dina barn om detta”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”17–23 januari. 1 Moseboken 5; Mose 6”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Adam och Eva utanför Edens lustgård

Bättre än paradiset, av Kendal Ray Johnson

17–23 januari

1 Moseboken 5; Mose 6

Undervisa oförbehållsamt dina barn om detta

Din förberedelse för att undervisa börjar när du studerar 1 Moseboken 5 och Mose 6. När du gör det, lyssna då efter intryck från den Helige Anden om vad barnen behöver lära sig.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Skriv några nyckelord på papperslappar som kan hjälpa barnen komma ihåg något de lärt sig hemma den här veckan eller under en tidigare primärlektion. Låt barnen turas om att välja ett ord på måfå. När ett ord har valts kan du be barnen berätta om något de har lärt sig som rör det ordet.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Mose 6:27, 31–34

Gud kan hjälpa mig att göra svåra saker.

När Enok kallades att undervisa om evangeliet oroade han sig för att misslyckas. Men Gud hjälpte honom att utföra stora saker.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta om ett tillfälle då de ombads göra något som var svårt eller skrämmande för dem. Återge berättelsen om när Enok kallades att vara profet, i Mose 6:27; 31–34 (se även ”Enok” i Berättelser ur Gamla testamentet). Betona att fastän Enok inte kände sig redo att vara profet så lovade Gud att hjälpa honom. Hjälp barnen förstå några av de sätt som Gud hjälper oss på när vi ombeds göra svåra saker.

  • Återge några exempel från skrifterna på hur Gud hjälpte människor göra svåra saker; exempelvis när Noa byggde arken, Davids kamp mot Goliat, Ammon som försvarade kungens hjordar eller när lamaniten Samuel predikade. (För bilder och skriftställehänvisningar, se Evangeliebilder, nr 7, 19, 78, 81.) Berätta om ett tillfälle då Herren hjälpte dig göra något svårt.

Mose 6:52

Evangeliet lär mig hur jag kommer tillbaka till min himmelske Fader.

Gud lärde Adam att vi behöver återvända till honom, ha tro, omvända oss, döpas och ta emot den Helige Andens gåva. Hur kan du hjälpa barnen lära sig mer om dessa saker?

Möjliga aktiviteter

  • Hitta eller rita bilder som representerar tro, omvändelse, dop och den Helige Andens gåva (se veckans aktivitetssida). Lägg bilderna på en rad som leder fram till en bild av Jesus Kristus. Läs Mose 6:52 för barnen och be dem ställa sig bredvid rätt bild när de hör orden som bilden representerar.

  • Sjung sånger som undervisar om principerna i Mose 6:52, som ”Tro”, ”Lär oss, o Fader” (v. 2), ”Ibland kan jag se regnbågen”, ”Den Helige Anden” (Barnens sångbok, s. 50–51, 52, 53, 56). Hjälp barnen förstå att om vi gör det som sångerna undervisar oss om så hjälper det oss återvända till vår himmelske Fader.

Mose 6:58

Vår himmelske Fader vill att föräldrar ska undervisa sina barn.

Ända från Adams och Evas tid har föräldrar befallts att undervisa sina barn om evangeliet. Hur kan du uppmuntra barnen att lyssna på och följa sina föräldrars rättfärdiga undervisning?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Mose 6:58 för barnen och visa bilden på Adams och Evas familj i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Hjälp barnen upprepa orden ”undervisa [oförbehållsamt] dina barn om detta”. Förklara att Gud vill att alla föräldrar ska följa Adams och Evas exempel genom att undervisa sina barn om Jesus Kristus och hans evangelium. Fråga barnen vad de kan göra när deras föräldrar eller andra undervisar dem om evangeliet.

  • Hjälp barnen para ihop bilder av sig själva med bilder av deras föräldrar eller bilder av djurungar med vuxna djur. Hur hjälper föräldrar sina barn? Vad lär de dem? Be barnen rita bilder av sina familjer vid tillfällen när föräldrarna undervisar barn; som när de läser skrifterna tillsammans, ber tillsammans eller äter tillsammans.

    Bild
    familj som studerar skrifterna

    Föräldrar ska undervisa sina barn om evangeliet.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Mose 6:26–34

Gud kan hjälpa mig att göra svåra saker.

Trots att Enok kände sig otillräcklig hjälpte Gud honom att uppfylla sin kallelse som profet. Gud kan också hjälpa barnen som du undervisar att göra svåra saker.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Mose 6:26–34 tillsammans med barnen. Varför kände Enok att han inte kunde undervisa om evangeliet? (Se Mose 6:31.) Hur hjälpte Gud Enok? (Se Mose 6:32–34; 7:13.)

  • Be barnen nämna några svåra saker som barn i deras ålder ibland gör (som att göra en uppgift i skolan, vara snäll mot någon som är elak eller berätta sanningen när de har gjort ett misstag). Hjälp barnen hitta uttryck i Mose 6:32–34 som kan hjälpa dem. Be barnen berätta om ett tillfälle när Gud hjälpte dem att göra något svårt. Berätta också om egna upplevelser.

Mose 6:50–62

Tro, omvändelse, dop och att ta emot den Helige Andens gåva förbereder mig för att återvända till Gud.

Adam och Enok undervisade sitt folk om evangeliets första principer och förrättningar: tro, omvändelse, dop och att ta emot den Helige Andens gåva (se även TA 1:4). Vad kan du göra för att hjälpa barnen förstå vikten av dessa principer och förrättningar i sina liv?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Mose 6:52, 57 och leta efter de evangeliets principer och förrättningar som omnämns i den fjärde trosartikeln.

  • Skriv upp den fjärde trosartikeln på tavlan och be barnen läsa den. Sudda sedan ut ett eller två ord och be dem läsa den igen och återge de saknade orden ur minnet. Upprepa det här tills barnen har lärt sig trosartikeln.

  • Be barnen skriva ett kort tal om tro, omvändelse, dop eller att ta emot den Helige Andens gåva – något de kan dela med sig av till sina familjer. Varje tal kan innehålla ett skriftställe, en upplevelse och ett vittnesbörd. Talet kan också förklara hur principen hjälper oss återvända till vår himmelske Fader.

Mose 6:57–58

Föräldrar har ansvaret att undervisa sina barn.

Gud anförtror föräldrarna att vara de huvudsakliga evangelielärarna i sina familjer. Hur kan du uppmuntra barnen att stödja sina föräldrar i den här uppgiften?

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn läsa upp Mose 6:58. Vilken befallning gav vår himmelske Fader till föräldrar i den här versen? Visa en bild av Adam och Eva som undervisar sina barn (se veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer) och låt barnen samtala om vad de ser på bilden. Uppmuntra dem att prata om viktiga evangeliesanningar som de har lärt sig av sina familjer.

  • Hjälp barnen att skriva tackkort till sina föräldrar eller planera enkla sätt för dem att uttrycka tacksamhet till sina föräldrar. Sjung en sång om familjer, som ”Kärleken råder här” (Barnens sångbok, s. 102). Hur kan vi hjälpa våra föräldrar skapa en kärleksfull atmosfär i våra hem?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Hur kan du hjälpa barnen fortsätta att lära sig utanför klassrummet? Du kan uppmuntra dem att komma ihåg berättelsen om Enok när de står inför något svårt den här veckan.

Förbättra vår undervisning

Använd aktivitetssidor. Medan barnen färglägger aktivitetssidor kan du repetera principerna från lektionen. Läs orden på sidan för barnen om det behövs.

Skriv ut