Gamla testamentet 2022
10–16 januari. 1 Moseboken 3–4; Mose 4–5: Adams och Evas fall


”10–16 januari. 1 Moseboken 3–4; Mose 4–5: Adams och Evas fall”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”10–16 januari. 1 Moseboken 3–4; Mose 4–5”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Adam och Eva går tillsammans

Adam och Eva, av Douglas M. Fryer

10–16 januari

1 Moseboken 3–4; Mose 4–5

Adams och Evas fall

Tänk på barnen du undervisar medan du läser 1 Moseboken 3–4 och Mose 4–5. Var uppmärksam på de intryck och maningar du får. De kan leda till nya undervisningsuppslag.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa en bild av Adam och Eva (se veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer) och be barnen ställa sig upp och nämna något de ser på bilden eller minns om berättelsen.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

1 Moseboken 3; Mose 4

Adam och Eva följde vår himmelske Faders plan.

Hjälp barnen förstå vad som hände i Edens lustgård och hur det bidrog till genomförandet av Guds frälsningsplan. Vilka välsignelser har vi tack vare de val som Adam och Eva gjorde?

Möjliga aktiviteter

  • För att summera berättelsen om Adams och Evas fall kan du använda ”Adam och Eva” (i Berättelser ur Gamla testamentet). Hjälp barnen förstå att Adams och Evas val att äta av frukten var en del av vår himmelske Faders plan.

  • Ge varje barn en bild som representerar något från berättelsen om Adam och Eva (det kan vara ett träd, en orm, en trädgård eller Jesus Kristus). Be dem hålla upp sina bilder vid rätt tillfälle när du återger berättelsen och läser delar ur Mose 4. Den här veckans aktivitetssida kan också vara till hjälp.

    Bild
    Eva håller en frukt

    Lämnar Eden, av Annie Henrie Nader

Mose 4:1–4

Jag kan välja det rätta.

I Mose 4:3 lär vi oss att Satan ”försökte omintetgöra människans handlingsfrihet som jag, Herren Gud, hade gett henne”. Hur kan du hjälpa barnen uppskatta förmågan att välja mellan rätt och fel?

Möjliga aktiviteter

  • Prata med barnen om några av de val du har gjort i dag och hjälp dem komma på val de har gjort. Läs för dem ur Mose 4:3: ”Människans handlingsfrihet som jag, Herren Gud, hade gett henne.” Förklara att den här versen lär oss att Gud har gett oss förmågan att välja. Uttryck din tacksamhet för att du kan välja det rätta och vittna om att barnen också kan välja att göra det som är rätt.

  • Ge några enkla exempel på ett barn som gör rätt val eller fel val och be barnen visa om valet är rätt eller fel (de kan exempelvis stå upp, hålla upp skyltar eller räcka upp handen). Bär ditt vittnesbörd om att vår himmelske Fader hjälper oss välja det rätta och uppmuntra barnen att berätta om sina känslor också.

  • Hjälp barnen tänka på goda val som de kan göra för att följa Jesus Kristus. Sjung en sång om att göra rätt val tillsammans, till exempel ”Välj det rätta” (Barnens sångbok, s. 82–83). Berätta för barnen om ett tillfälle då du gjorde ett bra val och beskriv hur du kände dig på grund av det valet.

Mose 5:4, 8

Jag kan be till min himmelske Fader.

Vad behöver de barn du undervisar veta om bön? Vad hittar du i de här verserna som kan hjälpa dem?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Mose 5:4 för barnen. Hjälp dem förstå att när Adam och Eva lämnade Edens lustgård så kunde de inte vara tillsammans med vår himmelske Fader längre, men de kunde be till honom. Förklara att vi ber till vår himmelske Fader i hans Son Jesu Kristi namn (se Mose 5:8). Vad kan vi till exempel säga till vår himmelske Fader i våra böner?

  • Be barnen visa dig vad de gör när de ber. Du kan också visa en bild av någon som ber (se Evangeliebilder, nr 111–112) för att lära barnen att om vi böjer huvudet, knäpper händerna och blundar så hjälper det oss vara vördnadsfulla när vi ber.

  • Berätta om en personlig upplevelse av bön eller bär ditt vittnesbörd om bönen. Sjung en sång om bön tillsammans, till exempel ”Barnets bön” (Barnens sångbok, s. 6–7).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

1 Moseboken 3; Mose 4; 5:10–11

Adams och Evas fall var en del av Guds plan.

Om Adam och Eva hade stannat kvar i Edens lustgård skulle de inte ha fått några barn och skulle inte ha utvecklats mot att bli som vår himmelske Fader. Vi är tacksamma för deras val att ta del av frukten, för det valet gjorde vårt jordiska och eviga liv möjligt.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen arbeta tillsammans med att återge berättelsen om Adams och Evas fall med egna ord. Läs verser ur 1 Moseboken 3 för att hjälpa dem.

  • Hjälp barnen hitta konsekvenserna av att Adam och Eva åt frukten i Mose 4:22–25, 29; 5:10–11 (se även 2 Ne. 2:19–25). Varför är deras val till välsignelse för oss? Hur hjälpte Frälsaren oss övervinna synd och död?

Mose 4:1–4

Jag har makten att välja.

Förstår barnen som du undervisar vilken dyrbar gåva det är att kunna välja mellan rätt och fel? Hur kan berättelsen om Adam och Eva hjälpa dem uppskatta den här gåvan?

Möjliga aktiviteter

  • Du kan ha en enkel åskådningslektion enligt följande för att betona vikten av att göra egna val: Be barnen färglägga veckans aktivitetssida, men låt dem bara använda en färg. Varför skulle det vara bättre att ha valmöjlighet i den här situationen? Läs Mose 4:1–4 tillsammans och prata om varför val är viktiga i Guds plan.

  • Be barnen berätta om en personlig upplevelse då de var tvungna att välja mellan rätt och fel. Låt dem samtala om möjliga konsekvenser av varje val.

Mose 5:4–15

Tack vare Jesus Kristus kan jag omvända mig och bo hos Gud igen.

Vår himmelske Fader sände Jesus Kristus att frälsa oss från fallets följder. Genom sitt försoningsoffer gjorde Jesus det möjligt för oss att uppstå efter döden och få förlåtelse för våra synder när vi omvänder oss.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv två rubriker på tavlan: Tack vare Adam och Eva och Tack vare Jesus Kristus. Hjälp barnen förstå konsekvenserna av fallet när ni tillsammans läser Mose 4:25; 6:48; Romarbrevet 5:12; 2 Nephi 2:22–23. Låt dem skriva vad de lär sig under den första rubriken. Hjälp dem sedan förstå hur Jesus Kristus övervann synd och död när ni läser Mose 5:8–11, 14–15; 6:59 och Alma 11:42 tillsammans. Låt dem skriva vad de lär sig under den andra rubriken. Varför är vi tacksamma för Jesus Kristus?

  • Visa en video om Frälsarens försoning, som ”Tack vare honom” (JesuKristiKyrka.org). Be barnen berätta hur de känner för Jesus Kristus.

  • Be flera barn att några dagar i förväg välja ett skriftställe eller en sång om Frälsarens försoning som de kan berätta om under lektionen. Uppmuntra dem att berätta varför de tycker om det. Sjung en eller flera av sångerna tillsammans.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen visa veckans aktivitetssida för sina familjer och prata om de välsignelser vi har tack vare Adams och Evas fall.

Förbättra vår undervisning

Sök egen inspiration. Se inte de här lektionsförslagen som instruktioner som du måste följa när du undervisar. Se dem hellre som förslag som kan ge dig inspiration när du funderar över behoven hos barnen du undervisar. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 7.)

Skriv ut