Det gamle testamente 2022
30. mai‒5. juni. Dommerne 2–4; 6–8; 13–16: “Herren oppreiste en frelser”


“30. mai‒5. juni. Dommerne 2–4; 6–8; 13–16: ‘Herren oppreiste en frelser’, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“30. mai‒5. juni. Dommerne 2–4; 6–8; 13–16”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Debora med hærstyrke

Illustrasjon av Debora som leder Israels hær, © Lifeway Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

30. mai‒5. juni

Dommerne 2–4; 6–8; 13–16

“Herren oppreiste en frelser”

Det finnes mange inspirerende historier i Dommerne 2–4; 6–8; 13–16. Grunn på hvordan du kan bruke disse historiene til å hjelpe barna å komme nærmere Frelseren og ønske å følge ham.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Be hvert av barna fortelle en historie fra Skriftene som de har lært om nylig. Be dem så fortelle hva de lærer av disse historiene.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Dommerne 3:9

Jesus Kristus er min Frelser.

Da israelittene ba til Herren, oppreiste han en frelser for dem. Hjelp barna å forstå at Jesus Kristus er den Frelser som Gud har oppreist for oss.

Mulige aktiviteter

  • Forklar for barna at da israelittene sluttet å holde Guds bud, mistet de hans beskyttelse og ble beseiret av sine fiender. Les fra Dommerne 3:9 ordene “da ropte Israels barn til Herren”. Hva gjorde israelittene da de trengte hjelp? Fortell om en gang du ba om hjelp og Gud besvarte din bønn.

  • Les setningen “Herren oppreiste en frelser” i Dommerne 3:9, og be barna gjenta den sammen med deg noen ganger. Forklar at en frelser er en som redder oss. Vis barna noen bilder av mennesker, blant annet et bilde av Jesus Kristus, og legg bildene med forsiden ned på gulvet. La barna etter tur snu bildene, finne bildet av Jesus og holde det opp. Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus er den Frelser som Gud har oppreist for å redde oss fra synd og død.

Bilde
Gideon og hærstyrke

Gideon stolte på Herren. © Lifeway Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

Dommerne 6:11–16; 7:1–8

Herren kan bruke små ting til å utrette et stort verk.

Gideon anså seg selv som fattig og ubetydelig, men Gud kalte ham “du djerve kjempe” (Dommerne 6:12). Hjelp barna å forstå at selv om de føler seg små, kan Gud virke gjennom dem for å utrette viktige ting (se Alma 37:6–7).

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna at Herren trengte noen til å hjelpe ham å redde Israel fra sine fiender, midianittene, og han valgte Gideon. Les Dommerne 6:15 for barna, og spør dem hvorfor Gideon ikke følte at han kunne gjøre det Herren ønsket. Les vers 16, og spør dem hvem Herren sa ville hjelpe Gideon. Fortell barna om en gang Herren ba deg om å gjøre noe vanskelig for å tjene ham, og du følte at han var med deg.

  • Vis bilder av barn eller ungdommer som utretter store ting i Guds tjeneste (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 19, 23, 90, 102), eller fortell om eksempler du har sett. Hjelp barna å tenke over hvordan de kan delta i Guds verk, og be dem lage tegninger av seg selv som gjør disse tingene.

  • Bruk denne ukens aktivitetsside til å undervise barna om hvordan Herren gjorde Israels hær mindre slik at israelittene skulle vite at hans kraft hadde reddet dem fra deres fiender. Gi eksempler på små ting som utfører et stort arbeid, for eksempel bier som samler nektar for å lage honning. Bær vitnesbyrd om at Gud kan hjelpe oss å utføre et stort arbeid, selv om vi føler oss små.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Dommerne 3:7–9, 12–15

Jesus Kristus er min Befrier.

Dommerne 3 beskriver en syklus du kan bruke til å undervise barna om at Gud befrir oss fra synd ved hjelp av Frelseren Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Skriv følgende på tavlen: “gjorde det som var ondt”, “ropte … til Herren” og “oppreiste en frelser”. Be noen av barna finne disse setningene i Dommerne 3:7–9, og be andre finne dem i Dommerne 3:12–15. Forklar for barna at israelittene om og om igjen i Dommernes bok “gjorde det som var ondt”. Så, da deres fiender angrep, “ropte [de] til Herren”, og Herren “oppreiste en frelser” for å hjelpe dem. Hva lærer denne syklusen oss om Herren?

  • Syng en sang sammen som hjelper barna å forstå at Jesus Kristus er deres Frelser og Forløser, for eksempel “Han sendte Sønnen” (Barnas sangbok, 20–21). Be barna uttrykke sine følelser med hensyn til hva Frelseren har gjort for å befri oss fra synd, prøvelser, sorg og død.

Dommerne 4:1–15

Jeg kan være trofast mot Herren selv om andre ikke er det.

Selv om mange av israelittene falt fra Herren, holdt noen seg trofaste mot ham og kunne hjelpe mange andre å vende tilbake til rettferdighet. Hvordan kan du oppmuntre barna til å være trofaste mot Herren uansett hva andre gjør?

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna at i en tid da israelittene hadde vært ugudelige, befridde en rettferdig kvinne ved navn Debora og lederen for israelittenes hær, Barak, Israel fra sine fiender (se Dommerne 4:1–15). Les Dommerne 4:14 sammen, og be barna finne noe Debora sa som viste at hennes tro på Herren var sterk. Be dem så lese Lære og pakter 84:88 for å finne et prinsipp som også finnes i Dommerne 4:14. Be dem fortelle hva Herrens løfte “Jeg vil gå foran dere” betyr for dem.

  • Syng en sang om å adlyde budene, for eksempel “Velg det rette” (Salmer, nr. 131) eller “Jeg må alltid velge rett” (Barnas sangbok, 82–83). Hvordan kan vi stå for rettferdighet og adlyde budene selv om andre rundt oss ikke gjør det?

Dommerne 7

Guds veier er forskjellige fra verdens veier.

Herren ba Gideon gjøre ting som han trolig ikke forsto der og da. Hva inspirerer deg ved historien hans? Hvordan tror du den kan være til velsignelse for barna du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Be barna forestille seg at de trenger å samle en hærstyrke for å dra i strid. Hvor mange ville de ønske å ha i hærstyrken sin? Bruk Dommerne 7:4–7, og be barna rollespille hvordan Herren hjalp Gideon å velge hærstyrken som skulle befri Israel fra midianittene. Hvorfor ønsket Herren at Gideons hærstyrke skulle være så liten? (se Dommerne 7:2). Hvorfor kan det ha vært vanskelig for Gideon og hærstyrken hans å følge Herrens befaling? Be barna fortelle om erfaringer da de lærte å stole på Herren selv om det var vanskelig å gjøre det.

  • Be barna tegne et sverd, et skjold, en basun, en fakkel og en krukke. Spør barna hvilke av disse gjenstandene de ville hatt med seg i krigen. Be dem lese Dommerne 7:16 for å finne ut hva Gideons hærstyrke tok med seg. Hvorfor må det ha krevd mot å gjøre dette? Les Dommerne 7:19–21 sammen for å finne ut hvordan hærstyrken brukte basunene og krukkene for å beseire midianittene. Hva lærer denne historien oss om Herren?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å dele med et familiemedlem noe de har lært i dag, som får dem til å ønske å holde budene.

Vi kan forbedre vår undervisning

Tilpass aktiviteter for å dekke behov. Ikke se på disse oversiktene som instruksjoner du må følge. Bruk dem heller som en kilde til ideer som kan utløse din egen inspirasjon når du overveier behovene til barna du underviser. I noen tilfeller kan du for eksempel føle deg inspirert til å tilpasse en aktivitet for yngre barn for å undervise eldre barn, eller omvendt.

Skriv ut