Det gamle testamente 2022
20.–26. juni. 2 Samuelsbok 5–7; 11–12; 1 Kongebok 3; 8; 11: “Ditt kongedømme skal stå fast til evig tid”


“20.–26. juni. 2 Samuelsbok 5–7; 11–12; 1 Kongebok 3; 8; 11: ‘Ditt kongedømme skal stå fast til evig tid’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“20.–26. juni 2 Samuelsbok 5–7; 11–12; 1 Kongebok 3; 8; 11”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Kong David sitter på tronen

King David Enthroned [Kong David på sin trone], av Jerry Miles Harston

20.–26. juni

2 Samuelsbok 5–7; 11–12; 1 Kongebok 3; 8; 11

“Ditt kongedømme skal stå fast til evig tid”

Mens du leser i Skriftene, kan Den hellige ånd gi deg inntrykk og inspirere deg til å vite hva som vil være mest meningsfylt for barna du underviser.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Be noen barn snakke om det de opplever når de leser i Skriftene (hver for seg, sammen med sin familie eller i kirken). Når og hvor leser de i Skriftene? Hva føler de når de leser i Skriftene? Hvilke velsignelser mottar de for å adlyde dette budet?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

2 Samuelsbok 5:19, 23

Hvis jeg trenger veiledning, kan jeg spørre min himmelske Fader.

Disse versene beskriver hvordan David ba om veiledning og rettledning som Israels konge. Hvordan kan du inspirere barna til å vende seg til Gud i bønn når de trenger det?

Mulige aktiviteter

  • Forklar for barna at da David trengte hjelp, “spurte” eller ba han om svar. Mens du leser 2 Samuelsbok 5:19, 23, kan du be barna lytte etter ordet “spurte”, og folde armene når de hører det. Bær vitnesbyrd om at vi alltid kan be til vår himmelske Fader når vi trenger hjelp.

  • For å hjelpe barna å tenke over hva de kan si når de ber, kan du spørre dem hvordan de vil fullføre setninger som disse: “Vi takker deg for …” og “Vi ber deg om …” La barna tegne ting de kan takke for eller be om i en bønn.

    Bilde
    jente som ber

    Vi kan be til vår himmelske Fader om hjelp og veiledning.

  • Fortell barna om en gang da du ba vår himmelske Fader om hjelp. Hvordan besvarte han din bønn? Hvilken betydning hadde det for deg at han hjalp deg? Be barna fortelle om sine erfaringer.

2 Samuelsbok 7:16

Jesus Kristus er vår konge.

Da David var Israels konge, sa Herren til ham at hans “trone skal være grunnfestet til evig tid” (2 Samuelsbok 7:16). Dette løftet henviste til Jesus Kristus, vår evige konge, som ble født gjennom Davids etterkommere.

Mulige aktiviteter

  • Be et av barna late som om de er konge eller dronning. Gi om mulig barnet enkle rekvisitter å holde. Hva er en konge eller dronning? Hva gjør de? Fortell barna at David var konge, og at han var en av forfedrene til Jesus Kristus, som vi kaller “kongers konge” (Johannes’ åpenbaring 19:16). Hjelp barna å tenke over hvordan vi kan vise at vi tror at Jesus Kristus er vår evige konge.

  • Mens barna gjør denne ukens aktivitetsside, kan du synge eller spille innspillinger av sanger som omtaler Kristus som vår konge, for eksempel “Han døde for å gi oss liv”, “Vi er kalt”, “Se, Herren konge er” eller “Kristus er meg kjær” (Liahona, april 2005; Salmer, nr. 164, 43, 65). Be barna lytte etter ordet “konge” og holde opp et bilde av Jesus når de hører det. Hva føler vi når vi synger om Jesus?

1 Kongebok 8:57–58

Jeg kan vandre på Guds veier.

For israelittene var det å bygge og innvie tempelet en anledning til å vende sitt hjerte til Herren og på nytt forplikte seg til å “[vandre] på alle hans veier” (1 Kongebok 8:58). Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å “[vandre] på alle hans veier”?

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av et tempel i vår tid og tempelet som Salomo bygget (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Forklar at da Salomo bygget et tempel for israelittene, oppfordret han dem til å “[vandre] på alle [Herrens] veier” (1 Kongebok 8:58). Fortell barna hvordan tempelet hjelper deg å vandre på Herrens veier. Be barna fortelle hva de føler for tempelet. Syng en sang om tempelet sammen med barna, for eksempel “Jeg ser vår Herres tempel” (Barnas sangbok, 99).

  • Gi noen av barna papirhjerter og andre papirfotavtrykk. Les 1 Kongebok 8:58, og be barna holde opp hjertene når du sier ordet “hjerte” og fotavtrykkene når du sier uttrykket “[vandre] på alle hans veier”. Hjelp barna å forstå at vi vandrer på Herrens veier når vi følger Jesus og prøver å bli som ham. Spør barna hva de gjør for å vandre på Frelserens veier. Dere kan gjerne synge en sang om å følge Jesus, for eksempel “Jeg prøver å ligne Jesus” (Barnas sangbok, 40).

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

2 Samuelsbok 7:16–17

Jesus Kristus er vår konge.

Kongene vi leser om i Det gamle testamente, hadde alle svakheter og gjorde feil – også de gode. Men kongen som ble profetert at skulle komme fra Davids ætt, Jesus Kristus, er fullkommen og vil regjere for evig.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese det profeten Natan fortalte kong David i 2 Samuelsbok 7:16–17, og spør dem hva de tror denne profetien kan bety. Hvordan kunne Davids kongedømme være uten ende? Hjelp barna å finne og lese skriftsteder som lærer dem at Jesus Kristus, en etterkommer av David, er konge, for eksempel Lukas 1:32–33; Johannes 18:33–37 og Johannes’ åpenbaring 19:16. Hvordan kan Jesus Kristus sammenlignes med en konge? Hvordan kan vi vise at Jesus Kristus er vår evige konge?

  • Syng noen salmer sammen med barna som omtaler Kristus som vår konge, for eksempel “Du kongers konge, kom”, “Se, Herren konge er” eller “Kom nå alle, store, små” (Salmer, nr. 22, 43, 134). Hva lærer disse salmene oss om hva det vil si å ha Jesus Kristus som vår konge?

2 Samuelsbok 11

Jeg kan overvinne fristelser.

Barna du underviser, tar små, men viktige beslutninger hver dag. Hvordan kan du hjelpe dem å forstå hvor viktig det er å velge det rette selv om det er vanskelig?

Mulige aktiviteter

  • Gjennomgå 2 Samuelsbok 11 sammen med barna, og påpek valgene David tok. Spør barna hvilke gode valg David skulle ha tatt. Hva kan vi gjøre når vi blir fristet, som kan hjelpe oss å velge det rette?

  • For å gi et eksempel på en som i motsetning til David motsto fristelse, kan du spørre barna om de husker historien om Josef og Potifars hustru (se 1 Mosebok 39:7–12). Du kan gjerne gjennomgå denne historien sammen med barna og hjelpe dem å sammenligne den med historien om David. Hva kan historiene om David og Josef lære oss om hvordan vi kan motstå fristelser?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hjelp barna å komme på noe de kan gjøre for å anvende det de har lært i dag. Oppfordre dem så til å handle ifølge planene sine.

Vi kan forbedre vår undervisning

Følg opp oppfordringer til å handle. Når du oppfordrer barna til å handle ifølge det de lærer, kan du følge opp oppfordringen din i løpet av neste klasseperiode. Dette viser barna at du bryr deg om hvordan evangeliet er til velsignelse for dem. Når de forteller om erfaringene sine, vil de bli styrket, og vil hjelpe hverandre å etterleve evangeliet.

Skriv ut