Det gamle testamente 2022
27. juni–3. juli. 1 Kongebok 17–19: “Dersom Herren er Gud, så følg ham”


“27.juni–3. juli. 1 Kongebok 17–19: ‘Dersom Herren er Gud, så følg ham’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“27. juni–3. juli. 1 Kongebok 17–19”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Elias står ved siden av et brennende alter

Elijah Contends against the Priests of Baal [Elias kjemper mot Ba’als prester] by Jerry Harston

27. juni‒3. juli

1 Kongebok 17–19

“Dersom Herren er Gud, så følg ham”

De fleste barn elsker historier. Hjelp barna å finne sannheter i historiene i 1 Kongebok 17–19 som vil styrke deres tro på Jesus Kristus.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis barna bildene i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be dem fortelle hva de vet om historiene som er fremstilt på bildene. Hva kan vi lære av disse historiene?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

1 Kongebok 17

Herren velsigner dem som har tro.

1 Kongebok 17 inneholder flere eksempler på stor tro. Som et resultat av stor tro fikk Elias mat av ravner under en hungersnød, en enke og hennes sønn fikk sin mat mangedoblet, og Elias oppreiste enkens sønn fra de døde.

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder eller gjenstander som passer til historiene i 1 Kongebok 17, for eksempel fugler, brød eller en gutt. Fortell barna disse historiene (“Profeten Elias” i Historier fra Det gamle testamente kan hjelpe), og be dem finne bildet eller gjenstanden som passer til hver historie. Understrek at Elias og enken hadde tro på Jesus Kristus og mottok store velsignelser.

  • Hjelp barna å tenke over hvordan de kan vise at de har tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus, noe som innebærer både at de tror at de finnes og at de har tillit til dem. Syng en sang om tro sammen med dem, for eksempel “Jeg har en Fader god” (Barnas sangbok, 8).

1 Kongebok 18:17–39

Jeg kan velge å følge Jesus Kristus.

Elias oppfordret Israels folk til å bestemme seg for å følge Jesus Kristus. Hjelp barna å forstå at de kan ta dette samme valget.

Mulige aktiviteter

  • Forklar for barna at folk på Elias’ tid ikke var sikre på om de ønsket å følge Herren. Fortell historien om hvordan Elias oppfordret dem til å velge å følge Herren, som finnes i 1 Kongebok 18:17–39 (se også “Elias og Ba’als prester” i Historier fra Det gamle testamente). Fortell barna hvorfor du velger å følge Jesus Kristus, og spør dem hvorfor de velger å følge ham.

  • Les for barna det Elias sa til folket: “Dersom Herren er Gud, så følg ham” (1 Kongebok 18:21). Hva vil det si å følge Jesus Kristus? Hjelp barna å komme på konkrete ting de vil gjøre for å følge Jesus Kristus, og be dem lage tegninger av at de gjør disse tingene.

    Bilde
    ung gutt

    Vi kan velge å følge Jesus Kristus.

1 Kongebok 19:9–12

Den hellige ånd taler til meg med en mild, lav røst.

Med litt veiledning kan små barn gjenkjenne Den hellige ånds innflytelse i sitt liv. Grunn på hvordan du kan hjelpe dem.

Mulige aktiviteter

  • Gi barna et sammendrag av historien som finnes i 1 Kongebok 19:9–12, og les vers 11–12. Oppfordre dem til å gjøre bevegelser som symboliserer den sterke vinden, jordskjelvet og ilden. Be dem så sitte musestille mens du leser slutten av vers 12 med dempet stemme: “Etter ilden kom lyden av en stille susen.” Be dem prøve å snakke med en mild, lav røst. Fortell dem om tilfeller hvor du har opplevd en tilskyndelse fra Den hellige ånd.

  • Hjelp barna å forstå når de kan ha følt Den hellige ånds innflytelse. Spill eller syng for eksempel en ærbødig sang om Jesus, og spør dem hva de føler når de tenker på ham. Spør dem hva de føler under andre ærbødige aktiviteter, for eksempel når de ber sammen med familien eller tar del i nadverden. Forklar at disse følelsene kommer fra Den hellige ånd. Fortell barna hvordan Den hellige ånds kraft har velsignet deg.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

1 Kongebok 17:8–16

Når Herren ber meg ofre, kan jeg adlyde i tro.

Enken i Sarepta stolte på Herren og hans profet, selv om hun ble bedt om å gjøre et stort offer. Denne historien kan hjelpe barna når Herren ber dem om å ofre.

Mulige aktiviteter

  • Les 1 Kongebok 17:8–16 for barna. Be dem rollespille historien mens du leser den en gang til. Stopp på forskjellige steder og spør dem hva de ville følt hvis de var Elias eller enken. Be dem fortelle hva de lærer av denne historien.

  • Be et barn lage en tegning på tavlen av det Herren ba enken gi Elias (se 1 Kongebok 17:12–13). Be et annet barn tegne det enken fikk til gjengjeld (se 1 Kongebok 17:15–16). Hva ber Herren oss om å ofre? Be barna fortelle hvordan de har blitt velsignet ved å ofre.

1 Kongebok 18:17–39

Jeg kan velge å følge Jesus Kristus.

Israelittene var ubesluttsomme med hensyn til å følge Herren. Grunn på hvordan du kan inspirere barna til å være forpliktet i sitt disippelskap.

Mulige aktiviteter

  • Gi hvert barn i oppdrag å lese noen vers fra 1 Kongebok 18:17–39 og lage en tegning av det hans eller hennes vers beskriver. Hjelp om nødvendig barna å forstå versene. La dem så bruke tegningene til å fortelle historien. Hva lærer denne historien oss om Herren?

  • Be barna snakke om tilfeller da de måtte velge mellom to forskjellige ting. Hva hjalp dem å bestemme seg? Hjelp dem å komme på situasjoner hvor de kan trenge å bestemme seg for om de vil følge Jesus Kristus eller ikke. Hvilke sannheter fra historien i 1 Kongebok 18:17–39 kan hjelpe dem å bestemme seg?

1 Kongebok 19:9–12

Den hellige ånd taler til meg med en mild, lav røst.

Verden er full av distraherende støy som gjør det vanskelig å høre Åndens milde, lave røst. Hvordan vil du hjelpe barna å høre den?

Mulige aktiviteter

  • Be barna høre godt etter mens du leser 1 Kongebok 19:11–12 for dem svært lavmælt. Be dem granske 1 Kongebok 19 for å finne versene du leste og finne ut hva Elias gjorde. Snakk om hva de måtte gjøre for å høre det du sa, og hjelp dem å sammenligne dette med det vi må gjøre for å høre Åndens “stille susen” [eller milde, lave røst]. La barna etter tur lavmælt lese andre vers fra 1 Kongebok 19 mens andre barn finner disse versene i Skriftene.

  • Del noen flere skriftsteder med barna som beskriver hvordan Ånden kommuniserer med oss (se Veiledning til Skriftene, “Inspirasjon, inspirere”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Be barna snakke om tilfeller da de har følt Den hellige ånd veilede dem eller vitne for dem. Hva gjorde de? Hva kan avlede oss fra å gjenkjenne Ånden? Les Moroni 4:3 sammen, og oppmuntre barna til å velge én ting de vil gjøre “så hans Ånd alltid kan være hos dem”.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna tenke på noe de ønsker å gjøre på grunn av det de har lært i dag. De kan for eksempel sette seg et åndelig, intellektuelt, fysisk eller sosialt mål for å bli mer lik Jesus Kristus.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å gjenkjenne Ånden. “Noe av det viktigste du kan gjøre som lærer, er å hjelpe dem du underviser, å oppfatte Den hellige ånds innflytelse … Hjelp [barna] å knytte sine åndelige følelser til Den hellige ånds innflytelse.” (Undervisning på Frelserens måte, 11).

Skriv ut