Det gamle testamente 2022
4.–10. juli. 2 Kongebok 2–7: “Det er … en profet i Israel”


“4.–10. juli. 2 Kongebok 2–7: ‘Det er … en profet i Israel’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“4.–10. juli. 2 Kongebok 2–7”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Elisa viser en tjener vogner av ild

Illustrasjon av Elisa som viser sin tjener vogner av ild, © Review & Herald Publishing/med tillatelse fra goodsalt.com

4.–10. juli

2 Kongebok 2–7

“Det er … en profet i Israel”

Aktivitetene i denne oversikten er ment å utløse dine egne kreative ideer. Ved ydmykt studium kan du motta inspirasjon for å dekke behovene til barna du underviser.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

For å oppfordre barna til å fortelle hva de vet om profeten Elisa, kan du be dem lage en tegning av noe han gjorde.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

2 Kongebok 4–5

Gud kan utføre mirakler i livet mitt.

Gjennom profeten Elisa velsignet Herren mange mennesker på mirakuløst vis. Hjelp barna å gjenkjenne Herrens mirakler i sitt liv.

Mulige aktiviteter

  • Fortell om ett eller flere av miraklene som er nedtegnet i 2 Kongebok 4–5 (se “Profeten Elisa” og “Elisa helbreder Na’aman” i Historier fra Det gamle testamente). La barna fortelle hva de liker ved disse historiene. Be dem om å gjenfortelle historiene til hverandre.

  • Bær vitnesbyrd om at Herren kan bruke sin kraft til å gjøre store ting for å hjelpe oss. Vi kaller disse tingene mirakler. Fortell hvordan Herren har vist sin kjærlighet til deg på måter som er store eller små. Syng en sang om Guds kjærlighet sammen, for eksempel “Min himmelske Fader elsker meg” (Barnas sangbok, 16‒17). Be barna fortelle hvordan de vet at vår himmelske Fader er glad i dem.

2 Kongebok 5:1–15

Jeg kan velge å gjøre det Gud befaler gjennom sin profet.

Na’aman hadde vanskelig for å adlyde da profeten Elisa fortalte ham hvordan han kunne bli helbredet for spedalskhet. Grunn på hvordan du kan hjelpe barna å forstå velsignelsene som kommer av å være lydig.

Mulige aktiviteter

  • Fortell historien om Na’aman (se 2 Kongebok 5:9–14; “Elisa helbreder Na’aman” i Historier fra Det gamle testamente; se også bildet av Na’aman i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Understrek at Na’aman først ikke ønsket å vaske seg i elven Jordan, selv om Elisa fortalte ham at dette ville helbrede sykdommen hans. Fortell om en gang da du ikke var sikker på om du ønsket å gjøre det rette, og hjelp barna å komme på sine egne eksempler. Fortell så hvordan Na’aman ble velsignet da han tok det rette valget.

  • Les 2 Kongebok 5:13 for barna, og forklar at Na’amans tjenere hjalp ham å bestemme seg for å adlyde profeten Elisa. Hjelp barna å tenke over hvordan de kan hjelpe sine venner eller familiemedlemmer å lytte til og adlyde profeten.

2 Kongebok 6:8–17

Herren våker over meg.

Da Elisas tjener så den syriske hæren som omringet dem, ble han svært redd. Men Elisa sa: “Frykt ikke”, for Herren var med dem (2 Kongebok 6:16).

Mulige aktiviteter

  • Les 2 Kongebok 6:15 for barna, eller gjenfortell det slik at de kan forstå. Be barna forestille seg at de er omgitt av en stor hærstyrke med hester og vogner, slik Elisas tjener var. Hvordan ville de føle seg? Hva ville de gjøre? Be dem lukke øynene mens du leser 2 Kongebok 6:16–17 for dem. Når du kommer til ordene “åpne øynene hans”, ber du barna åpne øynene. Beskriv for dem hva tjeneren så beskytte ham og Elisa. Fortell hvordan du vet at Herren våker over oss.

  • Syng en sang sammen om Guds omsorg for oss, for eksempel første vers av “Kjære barn, din Gud er nær deg” (Salmer, nr. 49). Erstatt ord i sangen med navn på barna for å understreke at Gud våker over dem.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

2 Kongebok 4–5

Gud kan utføre mirakler i livet mitt.

Under sin tjenestegjerning helbredet og velsignet Elisa mange. Hvordan kan miraklene i 2 Kongebok 4–5 hjelpe barna å gjenkjenne vår himmelske Faders hånd i sitt liv?

Mulige aktiviteter

  • Be barna skrive på tavlen så mange mirakler de kan huske fra Skriftene. Gi dem så tid til å gjennomgå 2 Kongebok 4–5 og legge flere til på listen (se 2 Kongebok 4:1–7, 14–17, 32–35, 38–41, 42–44; 5:10–14). Hva lærer disse miraklene oss om hva vår himmelske Fader føler for oss?

  • Be barna snakke om hva et mirakel er. Hvis de trenger hjelp, kan de gjennomgå “Mirakel” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Be dem fortelle om noen mirakler Jesus utførte. Snakk om hvordan du har sett Guds kraft i ditt liv. Du kan inkludere daglige mirakler som å føle fred, livets gave eller hjelp til daglige oppgaver. Be barna snakke om mirakler i sitt liv, både store og små.

2 Kongebok 5:1–15

Jeg kan velge å være trofast, ydmyk og lydig.

Na’aman ønsket å bli helbredet for spedalskhet, men han forventet ikke den enkle instruksjonen Elisa ga ham: “Gå og bad deg sju ganger i Jordan!” (2 Kongebok 5:10). Overvei hvordan du kan bruke denne historien til å undervise barna om tro på Jesus Kristus, ydmykhet og lydighet.

Mulige aktiviteter

  • Skriv tro, ydmykhet og lydighet på tavlen, og spør barna hva disse ordene betyr (se Tro mot pakten, 160–62, 173, 96–97). Be barna lese 2 Kongebok 5:9–14. Du kan også vise deler av videoen “Naaman and Elisha” [Na’aman og Elisa] (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan viste Na’aman tro på Herren, ydmykhet og lydighet? Hvorfor er det viktig for oss å ha disse egenskapene?

  • Be barna fortelle om en gang en venn hjalp dem å velge det rette. Du kan også fortelle om noe du selv har opplevd. Les 2 Kongebok 5:10–13 sammen for å finne ut hvordan Na’amans tjenere hjalp ham å velge å adlyde profeten. Hva kan vi gjøre for å hjelpe hverandre å følge vår profet i dag?

  • Be barna gjøre ferdig aktivitetssiden og dele noe de har lært av historien om Na’aman i 2 Kongebok 5:1–15, med et familiemedlem eller en venn.

2 Kongebok 6:8–17

Jeg er ikke alene.

Barna du underviser kan noen ganger føle seg som Elisas tjener – usikre på hvordan de skal takle utfordringene som ligger foran dem. Du kan bruke beretningen i 2 Kongebok 6:8–17 til å lære dem å ikke frykte, for Herren har ikke overlatt dem til seg selv.

Mulige aktiviteter

  • Les 2 Kongebok 6:15–17 sammen. Be et av barna late som om han eller hun er Elisas tjener, mens de andre barna stiller spørsmål om det han opplevde, for eksempel hva han følte da den syriske hæren omringet byen, eller hvordan det var å se Guds hær. Snakk med barna om tilfeller da de føler seg alene om å forsøke å etterleve evangeliet. Hvordan hjelper Herren oss å vite at vi ikke er alene?

  • Syng en sang om å stole på Herren, for eksempel “Min tro består” (Salmer, nr. 89). Hva lærer denne sangen oss om å stole på Herren?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna fortelle familien om erfaringer da de gjenkjente Guds hånd i sitt liv. Oppmuntre dem til å spørre familiemedlemmene om å dele lignende opplevelser.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn lærer på mange måter. “Din innsats for å undervise barn vil være mest effektiv når du bruker mange forskjellige undervisningsmetoder”, herunder historier, visuelle hjelpemidler og musikk (Undervisning på Frelserens måte, 25).

Skriv ut