Vanha testamentti 2022
8.–14. elokuuta. Psalmit 1–2; 8; 19–33; 40; 46: ”Herra on minun paimeneni”


”8.–14. elokuuta. Psalmit 1–2; 8; 19–33; 40; 46: ’Herra on minun paimeneni’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”8.–14. elokuuta. Psalmit 1–2; 8; 19–33; 40; 46”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Jeesus kävelemässä lampaiden kanssa

Herra on minun paimeneni, Yongsung Kim, havenlight.com

8.–14. elokuuta

Psalmit 1–2; 8; 19–33; 4046

”Herra on minun paimeneni”

Tässä opetusehdotuksessa ehdotetaan muutamia kauniita psalmien kohtia, jotka siunaavat lapsia, mutta älä koe, että sinun pitää rajoittaa käsittely vain niihin. Noudata Hengen johdatusta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä muutama päivä etukäteen muutamia lapsia tuomaan oppitunnille piirustuksia, jotka esittävät asioita, joita he ja heidän perheensä ovat lukeneet psalmeista tällä viikolla, kuten paimen (ks. Ps 23:1), malja (ks. Ps. 23:5) tai sydän (Ps. 24:4). Pyydä heitä kertomaan piirustuksestaan sekä psalmin jakeesta, jossa se mainitaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Ps. 19:2; 33:5

”Taivaat julistavat Jumalan kunniaa.”

Psalmissa 19 ja psalmissa 33 opetetaan, että me voimme löytää todisteita Jumalan kunniasta ja hyvyydestä kaikkialla ympärillämme Hänen kauniissa luomistöissään. Auta lapsia oppimaan näkemään Jumalan käden vaikutus ympärillään olevassa maailmassa.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille kuvia kauniista asioista, joita Jumala on luonut, tai katsokaa yhdessä näitä asioita ikkunasta. Kysy lapsilta, mistä taivaallisen Isän luomistyöstä he pitävät erityisesti. Lue joko Ps. 19:2 tai 33:5 ja kysy lapsilta, mitä he tuntevat taivaallista Isää kohtaan, kun he näkevät Hänen luomistöitään.

  • Laulakaa yhdessä jokin Jumalan luomistöistä kertova laulu, kuten ”On maailma kaunis” (Lasten laulukirja, s. 123). Pyydä lapsia valitsemaan jokin Jumalan luomistyö (kuten jokin, mikä mainitaan laulussa) ja piirtämään siitä kuva sekä näyttämään sitä perheelleen.

Ps. 23

”Herra on minun paimeneni.”

Jos lapset voivat oppia nuorena, että Herra on heidän paimenensa, niin he todennäköisemmin seuraavat Häntä ”oikeaa tietä” eli vanhurskauden tietä.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna kullekin lapselle kopio tämän viikon tehtäväsivusta tai anna kullekin heistä yksi tehtäväsivun kuva. Pyydä heitä kuuntelemaan, kun luet psalmin 23. Pyydä heitä osoittamaan tai näyttämään kuvaa, kun he kuulevat sen mainittavan psalmissa. Lausu todistuksesi siitä, että Jeesus huolehtii meistä, aivan kuten paimen pitää huolta lampaistaan.

  • Kerro lapsille muutamia asioita, joiden ansiosta tiedät, että Vapahtaja rakastaa sinua. Pyydä lapsia nousemaan ylös yksi kerrallaan ja kertomaan muutamia asioita, joiden ansiosta he tietävät Jeesuksen rakastavan heitä. Laulakaa yhdessä jokin laulu, josta he saavat ideoita, kuten ”Mua Jeesus rakastaa” (Lasten laulukirja, s. 42–43).

Ps. 30:6

Jeesus Kristus voi muuttaa surun iloksi.

Pohdi, kuinka autat lapsia saamaan oman todistuksen siitä ilosta, jota Jeesus Kristus tarjoaa meille ollessamme surullisia.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia olemaan itkevinään, kun luet jakeesta Ps. 30:6: ”Illalla on vieraana itku”. Pyydä heitä sitten olemaan iloisia, kun luet: ”Mutta aamulla ilo.” Toista tämä lause muutamaan kertaan ja todista lapsille, että Jeesuksen Kristuksen ansiosta murhe, jota tunnemme tässä elämässä, voi korvautua ilolla.

  • Näytä kuvaa Vapahtajasta ja kerro lapsille muutamia asioita, joita Hän on tehnyt sinun hyväksesi ja jotka tuovat sinulle iloa. Anna jokaisen lapsen vuorollaan pitää kuvaa ja kertoa, mitä sellaista Jeesus on tehnyt, mikä tuo hänelle iloa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Ps. 23; 27–28; 3246

Herra antaa minulle rauhaa, voimaa ja johdatusta.

Monet psalmeista todistavat Herran siunauksista elämässämme. Voit hyödyntää psalmeja auttaaksesi lapsia oppimaan luottamaan Häneen ja kääntymään Hänen puoleensa.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle Herra on . Anna lasten valita luettavaksi yksi tai useampia seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista: Ps. 23:1; 27:1; 28:1; 28:7; 32:7; 46:2. Pyydä heitä täydentämään taululla oleva virke sen pohjalta, mitä he oppivat lukemastaan kohdasta. Auta lapsia keskustelemaan siitä, mitä nämä vertauskuvat opettavat meille Herrasta.

  • Näytä lapsille kuvaa karitsasta. Pyydä heitä mainitsemaan asioita, joita karitsa tarvitsee pysyäkseen turvassa ja terveenä, ja kannusta heitä etsimään ideoita jakeista Ps. 23:1–4. Näytä sitten kuvaa lapsesta. Mitä me tarvitsemme pysyäksemme hengellisesti turvassa ja terveinä? Lukekaa yhdessä psalmi 23, ja kysy lapsilta, kuinka niitä asioita, joita paimen tekee tässä psalmissa, voisi verrata siihen, mitä Jeesus Kristus tekee meidän hyväksemme.

Kuva
Concepciónin temppeli Chilessä

Meidän täytyy olla hengellisesti puhtaita saapuessamme Herran eteen.

Ps. 24:3–4

Jotta pääsemme temppeliin, meillä pitää olla ”viattomat kädet ja puhdas sydän”.

Koska lapset odottavat innolla pääsevänsä jonakin päivänä temppeliin, auta heitä ymmärtämään, että he voivat valmistautua tulemalla hengellisesti puhtaiksi Vapahtajan sovituksen avulla.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille temppelin kuvaa. Kehota heitä lukemaan Ps. 24:3 ja etsimään sanoja, jotka muistuttavat heitä temppelistä. Lukekaa sitten yhdessä jae 4, niin saatte tietää, ketkä voivat päästä temppeliin (selitä mahdollisesti outoja ilmauksia). Kuinka meidän kätemme likaantuvat fyysisesti? Kuinka meidän kätemme ja sydämemme likaantuvat hengellisesti? Kuinka me puhdistamme kätemme fyysisesti? Kuinka Vapahtaja auttaa meitä puhdistamaan kätemme ja sydämemme hengellisesti? (Mikäli on hyödyllistä, selitä, että tässä jakeessa ”kädet” voivat kuvastaa meidän tekojamme ja ”sydän” voi kuvastaa meidän halujamme.)

  • Käy lasten kanssa läpi vaatimukset temppelisuosituksen saamiseksi (ks. Russell M. Nelson, ”Päätössanat”, Liahona, marraskuu 2019, s. 120–122; tai pyydä piispakunnan jäsentä kertomaan näistä vaatimuksista luokalle). Kannusta lapsia valitsemaan yksi asia, jota he tuntevat innoitusta tehdä valmistautuakseen olemaan kelvollisia pääsemään temppeliin.

Ps. 46:11

”Olkaa levollisia ja tietäkää, että minä olen Jumala!”

Se, että ympärillämme olevasta kiireestä huolimatta varaamme aikaa ollaksemme kunnioittavia ja hiljaa, voi auttaa meitä vahvistamaan todistustamme siitä, että Jumala elää.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia opettelemaan ulkoa jakeen Ps. 46:11 (ks. englanninkielinen kuningas Jaakon raamatunkäännös) alkuosa: ”Olkaa levollisia ja tietäkää, että minä olen Jumala!” Puhu heidän kanssaan siitä, mitä mahtaa tarkoittaa se, että ”on levollinen” sekä fyysisesti että henkisesti. Kerro lapsille kokemuksesta, jossa levollisena oleminen vahvisti todistustasi taivaallisesta Isästä. Pyydä lapsia kertomaan mahdollisista omista kokemuksistaan. Miksi levollisena oleminen on tärkeä tapa tietää, että Jumala elää?

  • Pyydä lapsia käymään kanssasi läpi, mitä he tekevät tavanomaisena päivänä. Auta heitä ajattelemaan hetkiä oman päivänsä aikana, jolloin he voisivat yrittää ”olla levollisia” ja tuntea läheisyyttä taivaallisen Isän kanssa. Kannusta heitä asettamaan tavoitteeksi hyödyntää sellaisia hetkiä tulevalla viikolla, jotta he voivat vahvistaa todistustaan taivaallisesta Isästä.

  • Pyydä lapsia luettelemaan asioita, joita voimme tehdä, jotta tietäisimme itse, että taivaallinen Isä on todellinen ja että Hän rakastaa meitä. Kehota heitä valitsemaan luettelosta jokin asia, jonka he haluavat tehdä.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä lapsia valitsemaan jokin psalmin jae, josta he ovat puhuneet tänään. Kannusta heitä lukemaan se jae perheenjäsenelle tai ystävälle.

Näin kehitymme opettamisessa

Keskity lasten tarpeisiin. Opettajana sinulla on ainutlaatuinen mahdollisuus ymmärtää oppilaidesi tarpeita. Kokemuksesi, lasten tunteminen ja Hengen johdatus auttavat sinua tietämään, mitkä oppimistoiminnat todennäköisimmin vahvistavat heidän uskoaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Tulosta