Vanha testamentti 2022
15.–21. elokuuta. Psalmit 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ”Minä kerron, mitä Jumala on minulle tehnyt”


”15.–21. elokuuta. Psalmit 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ’Minä kerron, mitä Jumala on minulle tehnyt’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”15.–21. elokuuta. Psalmit 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Jeesus pitelee lyhtyä

Pelastamassa sitä, mikä on kadonnut, Michael T. Malm

15.–21. elokuuta

Psalmit 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86

”Minä kerron, mitä Jumala on minulle tehnyt”

Esimerkilläsi evankeliumin oppijana voi olla voimallinen vaikutus lapsiin. Kerro heille hengellisistä kokemuksistasi evankeliumin oppimisessa.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Lue lapsille jokin jae psalmista tai säkeistö kirkon laulusta tai Alkeisyhdistyksen laulusta, joka auttaa sinua tuntemaan Vapahtajan rakkautta. Anna jokaiselle lapselle mahdollisuus tehdä samoin.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Ps. 51:12

Kun teen väärän valinnan, Jeesus Kristus voi auttaa minua muuttumaan.

Auta lapsia ymmärtämään, että virheet ovat osa elämää kuolevaisuudessa ja että me voimme saada apua niiden voittamiseen Jeesukselta Kristukselta.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro jokin yksinkertainen kertomus joko omasta elämästäsi tai Ystävä- tai Liahona-lehden kertomus lapsesta, joka teki väärän valinnan mutta joka sai apua Vapahtajalta olla parempi (ks. esim. video ”The Shiny Bicycle” [Kiiltävä polkupyörä] sivustolla churchofjesuschrist.org). Lue Ps. 51:12 ja kerro ilosta, jota tunnet, kun Vapahtaja auttaa sinua saamaan ”puhtaan sydämen” ja ”vahvan hengen”.

  • Näytä lapsille tämän viikon tehtäväsivua. Näytä kutakin kuvaa ja pyydä lapsia kuvailemaan, mitä he näkevät. Lue kuvatekstit ja auta lapsia oppimaan parannuksesta ja anteeksiannosta.

Ps. 71:8

Voin kertoa muille Jeesuksesta Kristuksesta.

Lapsen uskon täyttämillä sanoilla on ainutlaatuinen voima koskettaa ihmisten sydäntä. Anna lapsille luottamusta siihen, että heidän todistuksensa Jeesuksesta Kristuksesta voi auttaa muita.

Kuva
kaksi poikaa istumassa samassa tuolissa

Voimme puhua muiden kanssa siitä, mitä Jeesus on tehnyt meidän hyväksemme.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille Ps. 71:8 ja piirrä taululle iso suu. Pyydä heitä auttamaan sinua täyttämään suu asioilla, joita voimme kertoa muille Jeesuksesta Kristuksesta.

  • Laita kiertämään kuva Jeesuksesta Kristuksesta. Pyydä lapsia vuorotellen pitelemään kuvaa ja sanomaan yksi asia, jonka he tietävät Hänestä. Mitä Hän on tehnyt meidän hyväksemme? (Julkaisun Evankeliumiaiheinen kuvakirja kuvista voi saada ideoita.)

Ps. 86:7

Taivaallinen Isä kuulee rukoukseni ja vastaa niihin.

Monet psalmeista ovat kuin Jumalalle esitettyjä rukouksia, joissa pyydetään apua, johdatusta tai varjelusta. Mieti, kuinka voit auttaa lapsia vahvistamaan uskoaan siihen, että taivaallinen Isä kuulee heitä ja vastaa, kun he rukoilevat.

Mahdollisia toimintoja

  • Kysy lapsilta, kuinka he puhuvat niiden ihmisten kanssa, jotka asuvat kaukana. Näytä heille esineitä, joilla voimme pitää yhteyttä, kuten puhelin tai kirje. Lue heille Ps. 86:7. Kuinka me ”puhumme” taivaalliselle Isälle? Kuinka Hän vastaa meille?

  • Kehota lapsia esittämään asioita, joita he tekevät joka päivä, kuten herääminen, aamupalan syöminen, kouluun lähteminen tai nukkumaan meneminen. Auta heitä huomaamaan, minä hetkinä päivän aikana he voivat rukoilla taivaallista Isää. Todista, että me voimme rukoilla Häntä milloin tahansa, ja Hän kuulee meitä aina.

  • Laulakaa yhdessä jokin rukouksesta kertova laulu, kuten ”Lapsen rukous” (Lasten laulukirja, s. 6–7). Kerro tilanteesta, jolloin Jumala on vastannut sinun rukouksiisi.

Ps. 77:12

”Minä muistelen tekojasi, Herra.”

Pyhät kirjoitukset voivat vahvistaa uskoamme Jeesukseen Kristukseen auttamalla meitä muistamaan, mitä ihmeitä Hän on tehnyt muinoin.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille Ps. 77:12 ja kerro heille, kuinka sinä yrität muistaa Herran tekoja, kuten mitä Hän on tehnyt sinun elämässäsi. Kehota lapsia piirtämään kuvia, jotka auttavat heitä muistamaan, miten suurenmoisia asioita Hän on tehnyt.

  • Näytä tämän kirjan kuvia tai kuvia aineistossa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi muistuttaaksesi lapsille kertomuksista, joita he ovat oppineet Vanhan testamentin pohjalta niistä suurenmoisista asioista, joita Herra on tehnyt kansalleen. Kysy heiltä, mistä näistä kertomuksista he pitävät eniten ja miksi.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Ps. 51

Parannus on sydämenmuutos.

Psalmi 51 sisältää useita totuuksia parannuksesta. Kuinka autat lapsia huomaamaan nämä totuudet?

Mahdollisia toimintoja

  • Anna kullekin lapselle luettavaksi yksi tämän viikon tehtäväsivun pyhien kirjoitusten viitteistä. Pyydä heitä etsimään sanoja, jotka opettavat heille jotakin parannuksesta. Anna heidän kirjoittaa sanat taululle. Kun jokainen on kirjoittanut, kysy lapsilta, mitä he vastaisivat ystävälle, joka kysyy: ”Mitä parannuksen tekeminen tarkoittaa?”

  • Piirrä taululle sydän. Pyydä lapsia mainitsemaan syntejä, joita Saatana houkuttelee meitä tekemään. Kirjoita nuo synnit sydämen sisään. Pyydä lapsia etsimään sana sydän jakeista Ps. 51:12, 19. Mitä nämä jakeet opettavat meille parannuksesta? (Ks. myös jae 8.) Auta lapsia ymmärtämään, että vaikka lakkaammekin tekemästä syntiä, niin jotta tekisimme parannuksen, meidän sydämemme täytyy muuttua. Pyydä lapsia pyyhkimään pois synnit taululla olevasta sydämestä ja kirjoittamaan uusia sanoja, jotka kuvailevat sydämemme muutosta, kun teemme parannuksen. Lausu todistuksesi siitä, että Jumala voi luoda meihin puhtaan sydämen, kun teemme parannuksen (ks. jae 12).

Ps. 66:16; 77:12; 78:7

”Minä muistelen tekojasi, Herra.”

Israelilaiset opettivat lapsilleen, mitä ihmeitä Jumala oli tehnyt heidän hyväkseen, jotta lapset turvautuisivat Jumalaan (ks. Ps. 78:7).

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kertomaan sinulle heille mieluisia kertomuksia pyhistä kirjoituksista (julkaisun Evankeliumiaiheinen kuvakirja kuvat voisivat auttaa heitä muistamaan kertomuksia). Miksi he pitävät näistä kertomuksista? Mitä näissä kertomuksissa opetetaan Herrasta? Lukekaa yhdessä Ps. 77:12; 78:7. Miksi on tärkeää muistella Herran tekoja?

  • Pyydä lapsia lukemaan Ps. 66:16 sekä miettimään tai kirjoittamaan muistiin vastaus kysymykseen ”Mitä Herra on tehnyt minun hyväkseni?” Anna heidän sitten halutessaan kertoa vastauksensa. Mitä me voimme tehdä, jotta muistamme aina (ks. Moroni 4:3; 5:2), mitä Herra on tehnyt meidän hyväksemme?

Ps. 86:5, 13, 15

Herra haluaa antaa anteeksi.

Kun teemme syntiä, Saatana haluaa meidän ajattelevan, ettei Herra koskaan anna meille anteeksi. Auta lapsia vahvistamaan uskoaan siihen, että Herra antaa anteeksi ja runsain mitoin jakaa armoaan kaikille (ks. Ps. 86:5).

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Vapahtajasta (esim. aineistossa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi) ja kysy lapsilta, mitä sanoja he käyttäisivät kuvatakseen Häntä. Kehota heitä etsimään jakeista Ps. 86:5, 13, 15 sanoja, jotka kuvailevat Häntä. Auta heitä tarpeen mukaan ymmärtämään outoja sanoja. Mitä voisimme sanoa ystävälle, josta tuntuu, että Jumala on vihainen hänelle, kun hän on tehnyt syntiä?

  • Laula lasten kanssa jokin laulu, joka mielestäsi auttaa heitä ymmärtämään Vapahtajan anteeksiantavaista luonnetta, kuten ”Oi Jeesuksen laupeus” (MAP-lauluja, 116). Lausu todistuksesi siitä, että Jeesus Kristus haluaa antaa meille anteeksi.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä jokaista lasta mainitsemaan yksi syy, jonka vuoksi hän rakastaa taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta. Kannusta heitä kertomaan tästä jollekulle kotona. Todista, että heidän sanansa siunaavat tuota henkilöä.

Näin kehitymme opettamisessa

Ilmaise luottamusta. ”Jos [lapset] huomaavat, että luotat heihin, heidän luottamuksensa omiin jumalallisiin mahdollisuuksiinsa kasvaa. – – Kerro rakastavasti, että tiedät heidän voivan olla vastuussa omasta oppimisestaan.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 28.)

Tulosta