Oude Testament 2022
15–21 augustus. Psalmen 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ‘Ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft’


‘15–21 augustus. Psalmen 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: “Ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘15–21 augustus. Psalmen 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Jezus met lantaarn

Behouden wat verloren is, Michael T. Malm

15–21 augustus

Psalmen 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86

‘Ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft’

Uw voorbeeld als evangelieleerling kan van grote invloed op de kinderen zijn. Vertel ze over uw geestelijke leerervaringen met het evangelie.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Haal een vers uit een psalm, een lofzang of een kinderliedje aan waardoor u de liefde van de Heiland voelt. Geef ieder kind ook die gelegenheid.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Psalmen 51:12

Als ik een verkeerde keuze maak, kan Jezus Christus me helpen veranderen.

Maak de kinderen duidelijk dat fouten maken bij het aardse leven hoort, en dat we die fouten met de hulp van Jezus Christus achter ons kunnen laten.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel een eenvoudig verhaal, uit eigen ervaring of uit de Vriend of Liahona, over een kind dat een verkeerde keuze maakte, maar hulp van de Heiland kreeg om het recht te zetten (zie bijvoorbeeld de video ‘The Shiny Bicycle’ op ChurchofJesusChrist.org). Lees Psalmen 51:12 voor. Vertel over de vreugde die u voelt als de Heiland u aan ‘een rein hart’ en ‘een standvastige geest’ helpt.

  • Laat de kinderen de doe-pagina van deze week zien. Wijs elke afbeelding aan en vraag wat ze zien. Lees de onderschriften voor om de kinderen bekering en vergeving uit te leggen.

Psalmen 71:8

Ik kan anderen over Jezus Christus vertellen.

De gelovige woorden van een kind zijn bij uitstek in staat om harten te raken. Geef de kinderen het vertrouwen dat hun getuigenis van Jezus Christus anderen kan helpen.

Afbeelding
twee jongens zitten samen in een stoel

We kunnen anderen vertellen wat Jezus voor ons heeft gedaan.

Mogelijke activiteiten

  • Lees Psalmen 71:8 voor en teken een grote mond op het bord. Vraag ze de mond te ‘vullen’ met dingen die we anderen over Jezus Christus kunnen vertellen.

  • Laat een afbeelding van Jezus rondgaan. Laat de kinderen de afbeelding om de beurt vasthouden en één ding zeggen wat ze over Hem weten. Wat heeft Hij voor ons gedaan? (Het Evangelieplatenboek kan ideeën aanreiken.)

Psalmen 86:7

Mijn hemelse Vader hoort en verhoort mijn gebeden.

Veel psalmen zijn als gebeden tot God om hulp, leiding of bescherming. Bedenk hoe u het geloof van de kinderen kunt aanwakkeren dat onze hemelse Vader hun gebeden hoort en verhoort.

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen hoe ze met mensen praten die ver weg wonen. Laat dingen zien waardoor we kunnen communiceren, zoals een telefoon of een brief. Lees Psalmen 86:7 voor. Hoe ‘roepen’ we onze hemelse Vader ‘aan’? Hoe geeft Hij ons antwoord?

  • Laat de kinderen uitbeelden wat ze elke dag doen, zoals opstaan, ontbijten, naar school gaan of naar bed gaan. Help ze om gedurende de dag momenten te vinden waarop ze tot hun hemelse Vader kunnen bidden. Getuig dat we altijd tot Hem kunnen bidden en dat Hij ons altijd hoort.

  • Zing met de klas een liedje over het gebed, zoals ‘Gebed van een kind’ (Kinderliedjes, p. 6–7). Vertel over een keer dat God uw gebeden verhoorde.

Psalmen 77:12

‘Ik zal de daden van de Heere gedenken.’

De Schriften kunnen ons geloof in Jezus Christus versterken door ons aan zijn ‘wonderen van oudsher’ te herinneren.

Mogelijke activiteiten

  • Lees Psalmen 77:12 voor. Vertel de kinderen hoe u probeert ‘de daden van de Heere [te] gedenken’, ook die Hij voor u heeft gedaan. Laat de kinderen een tekening maken als herinnering aan de geweldige dingen die Hij heeft gedaan.

  • Toon afbeeldingen uit dit boek of uit Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen om de kinderen te herinneren aan verhalen uit het Oude Testament over geweldige dingen die de Heer voor zijn volk heeft gedaan. Vraag welke verhalen ze het meeste aanspreken, en waarom.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Psalmen 51

Bekering is een verandering van hart.

Psalmen 51 bevat diverse leringen over bekering. Hoe gaat u de kinderen helpen om die leringen te ontdekken?

Mogelijke activiteiten

  • Laat ieder kind een van de tekstverwijzingen op de doe-pagina van deze week lezen. Laat ze letten op woorden die over bekering gaan. Laat ze die woorden op het bord schrijven. Vraag de kinderen daarna wat ze zouden antwoorden als iemand vraagt wat bekering inhoudt.

  • Teken een hart op het bord. Laat ze enkele zonden noemen waartoe Satan ons verleidt. Schrijf die zonden in het hart. Laat de kinderen het woord hart in Psalmen 51:12, 19 opzoeken. Wat komen we in deze verzen over bekering te weten? (Zie ook vers 8.) Maak de kinderen duidelijk dat we om ons te bekeren niet alleen moeten stoppen met zondigen, maar dat ook ons hart moet veranderen. Laat de kinderen de zonden in het hart op het bord wissen, en nieuwe woorden opschrijven die de verandering in ons hart beschrijven wanneer we ons bekeren. Getuig dat God ons ‘een rein hart’ kan scheppen als we ons bekeren (vers 12).

Psalmen 66:16; 77:12; 78:7

‘Ik zal de daden van de Heere gedenken.’

De Israëlieten vertelden hun kinderen over de wonderen die God voor hen had gedaan, om ervoor te zorgen dat die kinderen ‘hun hoop op God stellen’ (Psalmen 78:7).

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen u enkele van hun lievelingsverhalen uit de Schriften vertellen (afbeeldingen uit het Evangelieplatenboek kunnen ze op ideeën brengen). Waarom houden ze van die verhalen? Wat komen we in die verhalen over de Heer te weten? Lees samen Psalmen 77:12; 78:7. Waarom is het belangrijk om ‘de daden van de Heere [te] gedenken’?

  • Laat de kinderen Psalmen 66:16 lezen en nadenken over de vraag: ‘Wat heeft de Heer aan mijn ziel gedaan?’ Laat ze hun antwoorden eventueel opschrijven. Laat ze die antwoorden met de klas delen, als ze dat willen. Wat kunnen we doen om ‘altijd indachtig te zijn’ (zie Moroni 4:3; 5:2) wat de Heer voor ons heeft gedaan?

Psalmen 86:5, 13, 15

De Heer wil vergeven.

Als we zondigen, wil Satan ons laten geloven dat de Heer ons nooit zal vergeven. Wakker het geloof van de kinderen aan dat de Heer ‘mild om te vergeven en rijk aan goedertierenheid’ is (Psalmen 86:5).

Mogelijke activiteiten

  • Toon een afbeelding van de Heiland (zoals die in Kom dan en volg mij – voor personen en gezinnen). Vraag de kinderen met welke woorden ze Hem zouden beschrijven. Laat ze in Psalmen 86:5, 13, 15 zoeken naar woorden die Hem beschrijven. Formuleer zo nodig samen een definitie van deze woorden. Wat kunnen we tegen een vriend(in) zeggen die het gevoel heeft dat God boos is wanneer hij of zij zondigt?

  • Zing met de kinderen een lied dat volgens u de vergevensgezindheid van de Heiland aan ze duidelijk maakt, zoals ‘’k Sta spraak’loos’, (Lofzangen, nr. 129). Getuig dat Jezus Christus ons wil vergeven.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen om de beurt een reden noemen waarom ze van onze hemelse Vader en Jezus Christus houden. Moedig ze aan om die reden thuis aan iemand te vertellen. Getuig dat hun woorden die persoon ten goede zullen komen.

Ons onderwijs verbeteren

Uit uw vertrouwen. ‘Als de [kinderen] aanvoelen dat u ze vertrouwt, zal hun vertrouwen in hun goddelijk potentieel groeien. […] Vertel ze liefdevol dat u weet dat ze de verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces aankunnen.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland28.)

Afdrukken