Vanha testamentti 2022
29. elokuuta – 4. syyskuuta: Sananlaskut 1–4; 15–16; 22; 31; Saarnaaja 1–3; 11–12: ”Herran pelko on tiedon perusta”


”29. elokuuta – 4. syyskuuta: Sananlaskut 1–4; 15–16; 22; 31; Saarnaaja 1–3; 11–12: ’Herran pelko on tiedon perusta’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”29. elokuuta – 4. syyskuuta: Sananlaskut 1–4; 15–16; 22; 31; Saarnaaja 1–3; 11–12”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
mies tutkimassa pyhiä kirjoituksia

29. elokuuta – 4. syyskuuta

Sananlaskut 1–4; 15–16; 22; 31; Saarnaaja 1–3; 11–12

”Herran pelko on tiedon perusta”

Kun tutkit Sananlaskuja ja Saarnaajan kirjaa, ajattele opettamiasi lapsia. Mitkä näiden pyhien kirjoitusten sanomat voivat auttaa heitä tuntemaan olevansa lähempänä taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Piirrä taululle kuvia asioista, joita mainitaan Sananlaskujen kirjassa, kuten sydän, auringonnousu tai polku. Auta lapsia lukemaan Sananl. 3:5; 4:18, 26 ja pyydä heitä kertomaan, mitä he ovat oppineet näistä asioista pyhien kirjoitusten kohtien pohjalta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Sananl. 3:5

Voin turvata Herraan koko sydämestäni.

Kun turvaamme Herraan koko sydämestämme, me uskomme Häneen ja tiedämme, että Hän auttaa meitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna yhden lapsista pidellä kuvaa Vapahtajasta samalla kun luet Sananl. 3:5. Kerro lapsille, mitä Herraan turvaaminen merkitsee sinulle. Kehota lapsia muodostamaan sydän käsillään tai pitämään käsiään sydämensä päällä samalla kun he toistavat muutaman kerran lauseen ”turvaa koko sydämestäsi Herraan”.

  • Piirrä taululle iso sydän ja auta lapsia miettimään, mitä he voivat tehdä osoittaakseen, että he turvaavat Herraan. Kehota heitä piirtämään ideoitaan sydämen sisälle tai paperille. Kannusta heitä kertomaan ideoistaan perheelleen.

Kuva
kaksi lasta juttelemassa

Lapset voivat antaa ”sävyisän vastauksen” käyttämällä ystävällisiä sanoja (ks. Sananl. 15:1).

Sananl. 15:1, 18

Minä voin käyttää ystävällisiä sanoja.

Kireissä tai turhauttavissa tilanteissa saatamme tuntea kiusausta vastata vihaisesti. Sananl. 15:1, 18 opettaa meille, kuinka voimme taltuttaa suuttumuksen.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille Sananl. 15:1 ja selitä heille mahdollisesti outoja sanoja tai ilmauksia. Kerro muutamia esimerkkejä tilanteista, joissa lapsi saattaa tuntea suuttuvansa (kuten riita veljen tai siskon kanssa). Auta heitä keksimään ”sävyisiä vastauksia” eli ystävällisiä sanoja, joita he voisivat käyttää vihaisten sanojen sijaan. Auta heitä harjoittelemaan näiden sanojen lausumista lempeällä tai tyynellä äänellä.

  • Laulakaa jokin ystävällisyydestä kertova laulu, kuten ”Jos jokaista voisin rakastaa” (Lasten laulukirja, s. 83). Mitä tämä laulu opettaa meille ystävällisyydestä?

  • Voisit auttaa lapsia ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että on ”pitkämielinen” (Sananl. 15:18), kertomalla omakohtaisesta tilanteesta, jolloin sinä (tai joku tuntemasi henkilö) tunsit suuttuvasi mutta päätit olla ystävällinen. Anna lastenkin kertoa omista kokemuksistaan. Auta lapsia miettimään, mitä he voivat tehdä suuttumisen sijaan. He voisivat esimerkiksi ajatella Jeesusta, pyytää taivaallista Isää auttamaan heitä, laulaa mielessään jonkin Alkeisyhdistyksen laulun tai – mikäli mahdollista – vain kävellä pois tilanteesta.

Sananl. 22:9

Minä voin antaa omastani muille.

Pienet lapset voivat oppia auttamaan ympärillään ihmisiä, jotka tarvitsevat apua. Kuinka voit innoittaa heitä antamaan omastaan muille?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille muutamia kuvia, joissa muut palvelevat tai auttavat apua tarvitsevia. Ota mukaan myös kuvia Vapahtajasta (esim. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 424446). Pyydä lapsia kertomaan sinulle, mitä kussakin kuvassa tapahtuu. Lue lapsille Sananl. 22:9. Selitä, että yksi tapa, jolla voimme palvella, on ”antaa leivästään tarvitsevalle”, mutta on monia muitakin tapoja auttaa apua tarvitsevia. Kehota lapsia piirtämään kuva itsestään auttamassa jotakuta.

  • Tuo luokkaan muutamia esineitä, joita voit jakaa lasten kanssa, kuten kuvia tai väriliituja. Kun annat yhden kullekin lapselle, sano: ”Minä jaan tämän [lapsen nimi] kanssa.” Pyydä lapsia vuorotellen jakamaan tavaroita muiden kanssa. Mitä muuta voimme tehdä antaaksemme omastamme muille?

  • Laulakaa yhdessä jokin palvelemisesta kertova laulu, kuten ”Näin lausuu virta pien” (Lasten laulukirja, s. 116–117). Tai näytä video ”Gordon Hinckley: Lessons I Learned as a Boy” [Gordon Hinckley: Asioita, joita opin pienenä] (churchofjesuschrist.org). Kysy lapsilta, miltä heistä tuntuu, kun he auttavat muita.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Sananl. 1:7; 2:5; 15:33; 16:6; Saarn. 12:13

”Pelkää Jumalaa” tarkoittaa sitä, että rakastaa Häntä ja on kuuliainen Hänelle.

Yksi tärkeimmistä sanomista Sananlaskuissa ja Saarnaajan kirjassa on tämä: ”Pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä” (Saarn. 12:13). Pohdi, kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, mitä Jumalan pelkääminen tarkoittaa.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia mainitsemaan asioita, joita ihmiset saattavat pelätä. Pyydä heitä sitten lukemaan Sananl. 1:7 ja Saarn. 12:13. Mitä tarkoittaa se, että pelkää Jumalaa? Auta oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen pyytämällä yhtä lasta lukemaan jakeet uudelleen ja korvaamaan sana ”pelko/pelkää” sanalla ”kunnioitus/kunnioita”. Toista tämä toiminta sanoilla kuten ”rakastaminen/rakasta”, ”kuuliaisuus / ole kuuliainen”. Kuinka tämä muuttaa meidän ymmärrystämme siitä, mitä Jumalan pelkääminen tarkoittaa?

  • Pyydä jokaista lasta valitsemaan luettavaksi yksi seuraavista jakeista ja panemaan merkille sana ”pelko”: Sananl. 1:7; 2:5; 15:33; 16:6. Pyydä lapsia kertomaan, mitä heidän jakeessaan opetetaan siunauksista, joita tulee, kun pelkäämme Herraa eli osoitamme kunnioitusta Häntä kohtaan (ks. myös Sananl. 14:26–27). Kuinka voimme osoittaa Herralle, että me rakastamme ja kunnioitamme Häntä?

Sananl. 3:5–7

”Turvaa koko sydämestäsi Herraan.”

  • Lukekaa yhdessä Sananl. 3:5–7, ja pyydä lapsia luettelemaan asioita, joita näiden jakeiden mukaan meidän pitäisi tehdä ja joita meidän ei pitäisi tehdä. Kysy heiltä, mitä kukin näistä asioista mahtaa heidän mielestään tarkoittaa. Mitä ominaisuuksia huomaamme ihmisissä, joihin luotamme? Mitä sellaisia ominaisuuksia Herralla on, jotka auttavat meitä luottamaan Häneen?

  • Näyttääksesi, mitä tarkoittaa ”älä jätä elämääsi oman ymmärryksesi varaan”, anna lasten kokeilla laittaa tikku tai kynä nojaamaan erilaisia esineitä, kuten kirjaa tai paperia, vasten. Mitkä esineet toimivat parhaiten? Miksi on tärkeää turvata Herraan eikä jättää elämäänsä oman ymmärryksensä varaan?

Sananl. 15:1, 18; 16:32

”Sävyisä vastaus taltuttaa kiukun.”

Vihaisena puhuminen saa kireän tilanteen usein vain pahenemaan. Näissä jakeissa opetetaan, että sanamme ja asenteemme voivat taltuttaa kiukun eli suuttumuksen.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle sanat kiukku ja riita ja kerro esimerkki riidasta, joka lapsilla saattaa olla. Pyydä lapsia sitten lukemaan Sananl. 15:1, 18; 16:32 ja etsimään, minkä neuvon he voisivat antaa riiteleville lapsille. Aina kun lapset mainitsevat jonkin idean, pyydä heitä pyyhkimään osa taululla olevista sanoista pois. Kehota heitä korvaamaan ne sanat muilla sanoilla, jotka kuvaavat Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia, jotka tuovat rauhaa.

  • Auta lapsia miettimään pyhien kirjoitusten kertomuksia, joissa Vapahtaja näytti esimerkkiä siitä, mitä opetetaan kohdissa Sananl. 15:1, 18; 16:32. He voisivat katsoa ideoita jakeista Joh. 8:1–11; 18:1–11. Laulakaa yhdessä jokin Vapahtajan esimerkistä kertova laulu, kuten ”Kuin Jeesus mä olla tahdon” (Lasten laulukirja, s. 40–41). Kuinka voimme noudattaa Jeesuksen esimerkkiä, kun olemme tekemisissä perheenjäsenten, ystävien ja muiden kanssa?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Auta lapsia valitsemaan jokin luokassa luettu jae, josta he pitivät. Kannusta heitä kertomaan jakeesta perheelleen ja kertomaan heille, mitä he ovat oppineet siitä.

Näin kehitymme opettamisessa

Kehity Kristuksen kaltaisena opettajana. Pohdi tapoja, joilla voit lisätä kykyäsi auttaa lapsia kasvattamaan uskoaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. Henkilökohtaisen arvioinnin kysymykset julkaisun Opettaminen Vapahtajan tavalla sivulla 37 voivat olla avuksi.

Tulosta