Vanha testamentti 2022
12.–18. syyskuuta. Jesaja 13–14; 24–30; 35: ”Ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja”


”12.–18. syyskuuta. Jesaja 13–14; 24–30; 35: ’Ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”12.–18. syyskuuta. Jesaja 13–14; 24–30; 35”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Joseph Smith näkee taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen pyhässä lehdossa

Pyhä lehto, Brent Borup

12.–18. syyskuuta

Jesaja 13–14; 24–3035

”Ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja”

Tutkittuasi rukoillen lukuja Jes. 13–14; 24–3035 suunnittele toimintoja, jotka auttavat lapsia oppimaan. Alla olevia toimintaideoita voi mukauttaa mille tahansa ikäryhmälle.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä lapsia nousemaan seisomaan, jos he haluavat kertoa jotakin, mitä he ovat hiljattain oppineet evankeliumista kotona tai kirkossa. Anna jokaiselle lapselle mahdollisuus kertoa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Jes. 14:12–14

Taivaassa syttyi sota.

Ennen kuin maailma luotiin, taivaallinen Isä valitsi Jeesuksen Kristuksen meidän Vapahtajaksemme. Jakeissa Jes. 14:12–14 kuvaillaan ylpeyttä, jota Saatana osoitti kuolevaisuutta edeltävässä taivaan neuvostossa.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille sodasta taivaassa ennen syntymäämme hyödyntämällä kertomusta ”Johdanto: Taivaallisen Isämme suunnitelma” (julkaisussa Uuden testamentin kertomuksia, s. 1–3) tai laulua ”Elin taivaassa” (Lasten laulukirja, s. 140). (Kun teet niin, ota jakeista Jes. 14:12–14 mukaan ilmauksia, jotka kuvailevat Saatanaa.) Pyydä sitten lapsia vuorotellen kertomaan sama kertomus vuorostaan sinulle. Tähdennä, että Jeesus Kristus noudatti taivaallisen Isän suunnitelmaa ja Hänestä tuli meidän Vapahtajamme.

  • Piirrä taululle sydän, jonka sisällä on sana Saatana ja surulliset kasvot. Selitä, että Saatana sanoi sydämessään: ”Minä pystytän valtaistuimeni Jumalan tähtiä korkeammalle” (Jes. 14:13), mikä tarkoittaa sitä, että hän halusi olla parempi kuin taivaallinen Isä. Pyydä yhtä lasta piirtämään toinen sydän ja laittamaan sen sisään sana Jeesus ja iloiset kasvot. Auta lapsia ymmärtämään, että Jeesus halusi tehdä sen, mitä taivaallinen Isä pyysi Häntä tekemään (ks. Moos. 4:1–2). Kuinka me voimme noudattaa Jeesuksen esimerkkiä?

Kuva
ylösnoussut Jeesus ilmestyy naiselle haudalla

”Kuolema on nielty ainiaaksi” (Jes. 25:8).

Jes. 25:8

Jeesus Kristus nousi kuolleista.

Jeesus Kristus voi lohduttaa meitä, kun tunnemme murhetta kuolemasta. Koska Hän voitti kuoleman, mekin kaikki nousemme kuolleista.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta ja pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät kuvasta. Tarvittaessa kerro heille siitä, kun Jeesus nousi kuolleista (ks. ”Jeesus nousee kuolleista”, julkaisussa Uuden testamentin kertomuksia, s. 139–144). Soita tai laula ylösnousemuksesta kertova laulu, kuten ”Jeesus on noussut” (Lasten laulukirja, s. 44), ja pyydä lapsia kertomaan, miltä heistä tuntuu, kun he tietävät, että Jeesus on noussut kuolleista.

  • Kerro lapsille jostakusta tuntemastasi henkilöstä, joka on kuollut. Miltä meistä tuntuu, kun joku meille rakas henkilö kuolee? Kehota lapsia piirtämään itkevän ihmisen kasvot. Lue sitten heille Jes. 25:8. Mitä Jeesus tekee kyynelillemme, kun kaipaamme jotakuta, joka on kuollut? Kehota lapsia piirtämään onnelliset kasvot. Lausu todistuksesi siitä, että koska Jeesus Kristus on noussut kuolleista, me voimme tuntea lohtua, kun joku kuolee, ja tietää, että jonakin päivänä me kaikki nousemme ylös kuolleista.

Jes. 29:12, 14

Herra palautti kirkkonsa Joseph Smithin kautta.

Evankeliumin palautus on ”ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja” (Jes. 29:14). Kerro lapsille ihmeellisistä asioista, joita Herra on tehnyt – ja tekee edelleen – palauttaakseen evankeliuminsa meidän aikanamme.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät Joseph Smithistä. Kerro heille tarvittaessa kertomus ”Joseph Smithin ensimmäinen näky” (julkaisussa Opin ja Liittojen Kirjan kertomuksia, s. 9–12). Lue Jes. 29:12 ja selitä, että vaikka monet ihmiset pitivät Joseph Smithiä ”lukutaidottomana”, Jeesus Kristus palautti evankeliumin hänen kauttaan.

  • Lue lapsille Jes. 29:14 ja kerro, mitkä muut sanat tarkoittavat samaa kuin ”ihmeellisiä” ja ”hämmästyttäviä”. Laita näkyville esineitä, jotka kuvaavat Herran ihmeellisiä tekoja viimeisinä aikoina, kuten kuva ensimmäisestä näystä tai Joseph Smithistä saamassa pappeuden (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 909394) tai Mormonin kirja. Kehota lapsia valitsemaan yksi esine tai kuva ja kertomaan, miksi se on heidän mielestään ihmeellinen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Jes. 24:3–5; 29:7–10; 30:8–14

Luopumus tarkoittaa kääntymistä pois Herrasta ja Hänen profeetoistaan.

Lukeminen siitä, kun Jesaja varoitti luopumuksen vaaroista, voi auttaa lapsia päättämään pysyä uskollisina Herralle ja seurata Hänen profeettojaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle sana luopumus. Kehota lapsia etsimään Pyhien kirjoitusten oppaan määritelmä sanalle ”Luopumus” (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Kehota heitä lukemaan Jes. 24:5; 30:9–11 ja laatimaan luettelo asioista, joita ihmiset tekivät Jesajan aikaan ja jotka johtivat heidät luopumukseen. Kehota sitten lapsia muuttamaan luettelon asiat sellaisiksi, mitä voimme tehdä pysyäksemme uskollisina Herralle.

  • Jaa luokka pareiksi ja anna kullekin parille luettavaksi yksi seuraavista kohdista: Jes. 24:3–5; Jes. 29:7–10 tai Jes. 30:8–14. Kehota heitä piirtämään kuvia, jotka kuvaavat sitä, mitä he lukivat. Kun he kertovat piirustuksistaan, auta heitä keskustelemaan siitä, miksi meidän tulee Jesajan opetuksen mukaan pysyä uskollisina Herralle.

Jes. 29:13–15, 18, 24

Evankeliumin palautus on ”ihmeellistä työtä”.

Miten voit auttaa lapsia ymmärtämään, että he ovat osa Herran ”ihmeellistä työtä” (ks. Jes. 29:14) myöhempinä aikoina?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvia joistakin ihmeellisistä tapahtumista, joita tapahtui evankeliumin palauttamisen yhteydessä (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 90–95 tai tämän viikon tehtäväsivu). Lukekaa yhdessä Jes. 29:14, 18, 24, ja kehota lapsia etsimään sanoja ja ilmauksia, jotka liittyvät kuvien tapahtumiin. Kysy lapsilta, miten he voivat auttaa Herran ”ihmeellisessä työssä” (ks. jae 14).

  • Kerro lyhyt kokemus, joka auttaa lapsia ymmärtämään, mitä palautus tarkoittaa. Kerro esimerkiksi, miten jokin esine katosi ja kuinka löysit sen. Auta lapsia vertaamaan tätä evankeliumin palautukseen. Miksi me jakeiden Jes. 29:13–15 mukaan tarvitsemme palautusta? Mitä ihmeellisiä tekoja Herra on tehnyt palauttaakseen evankeliuminsa?

Jes. 14:3; 25:8; 28:16

Jesajan opetukset suuntaavat minua kohti Jeesusta Kristusta.

Jesajan opetukset voivat suunnata opettamiasi lapsia kohti Vapahtajaa ja auttaa heitä muistamaan, mitä Hän on tehnyt heidän hyväkseen.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet erillisille paperilapuille: Jes. 14:3; Jes. 25:8; Jes. 28:16; Matt. 11:28–30; 1. Kor. 15:53–57; Hel. 5:12. Anna paperilaput lapsille ja kehota heitä kirjoittamaan niihin totuuksia, joita he oppivat jakeista, ja yhdistämään yhdessä jakeet, joissa opetetaan samanlaisia totuuksia. Mitä suuria asioita Herra on näiden jakeiden mukaan tehnyt meidän hyväksemme?

  • Pyydä lapsia valitsemaan jakeista Jes. 14:3; 25:8 tai 28:16 jokin lause, joka muistuttaa heitä Jeesuksesta Kristuksesta. Kehota heitä kirjoittamaan lause paperille ja piirtämään Vapahtajasta kuva, jonka he voivat laittaa näkyville kotona.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kirjoittamaan muistilappu tai piirtämään kuva jostakin, mitä he ovat oppineet luokassa tänään. Kannusta heitä kertomaan siitä perheelleen tai luokan jäsenelle, joka ei ollut tänään Alkeisyhdistyksessä.

Näin kehitymme opettamisessa

Mukauta toimintoja, jotta voit huomioida vammaiset lapset. Pienet mukautukset toimintoihin voivat varmistaa, että kaikki lapset voivat oppia. Jos toiminnassa esimerkiksi ehdotetaan kuvan näyttämistä, voisitte sen sijaan laulaa jonkin laulun, jotta näkövammaisetkin lapset voivat osallistua siihen.

Tulosta