Det gamle testamente 2022
5.‒11. september. Jesaja 1–12: “Gud er min frelse”


“5.–11. september. Jesaja 1–12: ‘Gud er min frelse’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“5.–11. september. Jesaja 1–12”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
oldtidsprofet som skriver

The Prophet Isaiah Foretells Christ’s Birth [Profeten Jesaja forutsier Kristi fødsel], av Harry Anderson

5.‒11. september

Jesaja 1–12

“Gud er min frelse”

Jesajas ord kan være vanskelige å forstå. Mens du overveier hvordan du kan undervise barna om Jesaja, kan du fokusere på enkle sannheter som kan styrke deres tro på Jesus Kristus.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle om noe de har gjort nylig for å etterleve evangeliet, for eksempel å be, vise vennlighet mot noen eller adlyde andre bud.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Jesaja 2:2–3

I tempelet lærer vi om Jesus Kristus.

Jesaja forutså en tid da tempelet, “fjellet der Herrens hus står”, ville tiltrekke seg folk fra “alle hedningefolk”. Du kan bruke denne profetien til å hjelpe barna å se frem til tiden da de kan dra til tempelet.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lage en tegning av hjemmet sitt. Les så Jesaja 2:2 sammen, og be dem lage en tegning av “Herrens hus”, som er et tempel. Les vers 3 sammen, og be dem legge til mange mennesker som kommer til tempelet, herunder deres egen familie, på tegningene sine. Hvorfor ønsker vi å dra til Herrens hus? Bær vitnesbyrd om velsignelsene som kommer når vi lærer om Herren i hans hus.

  • La et barn holde et bilde av et tempel, og be barna snakke om det de ser på bildet. Spør dem hva de liker ved tempelet. Les Jesaja 2:2–3 sammen, og be dem lytte etter flere grunner til at vi kan elske tempelet. Fortell barna hvorfor du er glad i tempelet.

  • Syng en sang om tempelet sammen med barna, for eksempel “Jeg ser vår Herres tempel” (Barnas sangbok, 99). Hjelp dem å finne ord eller uttrykk i sangen som underviser om hva tempelet er og hva vi gjør der.

  • Tegn en sti på tavlen, og heng et bilde av tempelet eller Frelseren i den ene enden (se Personlig utvikling – veiledningsbok for barn, 2–3). La barna etter tur tegne seg selv som går på stien. Når de gjør det, kan du be dem gjenta denne setningen fra Jesaja 2:3: “Vi ferdes på hans stier!” Hva kan vi gjøre for å vandre på Herrens stier?

Bilde
kvinne som holder et spedbarn

“For et barn er oss født, en sønn er oss gitt” (Jesaja 9:6).

Jesaja 9:6

Jesaja profeterte om Jesus Kristus.

Alle profeter vitner om Jesus Kristus, også de som levde lenge før han ble født, som Jesaja. Overvei hva barna kan lære om Jesus av Jesajas profeti i Jesaja 9:6.

Mulige aktiviteter

  • Del med barna “Profeten Jesaja” (i Historier fra Det gamle testamente). Stopp opp med jevne mellomrom slik at barna kan snakke om hva Jesaja visste om Jesus Kristus mange år før han ble født. Les Jesaja 9:6 for barna, og be dem gjenta sammen med deg hvert “navn” som Jesaja sa at Jesus Kristus “skal kalles” ved.

  • Skriv på papirlapper noen av Jesu Kristi titler som finnes i Jesaja 9:6 (se denne ukens aktivitetsside). Be hvert barn velge en, og hjelp barnet å lese tittelen for klassen. Snakk med barna om hva hver tittel betyr for deg. Gi et bilde av Kristus til et av barna, og be ham eller henne fortelle noe om Jesus og deretter gi bildet til et annet barn. Gjenta denne aktiviteten til alle barna har fått anledning til å fortelle.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Jesaja 1:2–4, 16–19

På grunn av Jesus Kristus kan jeg omvende meg og bli ren.

Jesaja levde i en tid da mange av hans folk hadde vendt seg bort fra Herren. Men Herren lovet dem at deres synder kunne bli tilgitt hvis de omvendte seg. Han gir også dette løftet til oss.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Jesaja 1:2–4 og snakke om noen grunner til at Herren ikke var fornøyd med Judas innbyggere. Les så Jesaja 1:16–19 sammen for å finne ut hva Herren oppfordret folket til å gjøre. Hjelp etter behov barna å forstå vanskelige ord og uttrykk. For å hjelpe dem å visualisere vers 18 kan du vise noe knallrødt og noe som er helt hvitt. Hva lærer disse versene oss om Jesu Kristi barmhjertighet? Be barna fortelle hva de føler for den gaven Jesu Kristi tilgivelse er, og fortell også hva du føler.

  • Hjelp barna å lære Jesaja 1:18 utenat. Skriv verset på tavlen, og be barna fremsi det flere ganger, og visk ut ett ord hver gang helt til de kan fremsi det utenat. Du kan også bruke papirstrimler med ord fra verset påskrevet. Hvorfor er det viktig å alltid huske hva dette verset lærer oss? Snakk om hvordan det å bli døpt og ta del i nadverden gjør dette løftet tilgjengelig for oss.

Jesaja 2:2–5

I tempelet lærer vi om Jesus Kristus.

Jesajas profeti om “fjellet der Herrens hus står” åpenbarer noen av velsignelsene som kommer av å tilbe i tempelet, sammen med andre velsignelser som skal komme i de siste dager. Grunn på hvordan du vil inspirere barna til å søke disse velsignelsene.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese om det Jesaja så i Jesaja 2:2–3, og lage en tegning av hvordan de tror det kan ha sett ut. Forklar at Jesaja kalte tempelet “fjellet der Herrens hus står”. Hvorfor er et fjell et godt symbol på tempelet?

  • Be barna lese Jesaja 2:2–3, 5 og merke seg noe i hvert av disse versene som inspirerer dem til å dra til tempelet en dag. Les så vers 4 sammen, og snakk om hvordan tempelet bidrar til å skape den fred som er beskrevet i dette verset. Hjelp dem å tenke over hvordan de kan forberede seg nå til å dra til tempelet en dag.

Jesaja 7:14; 9:6–7

Jesaja profeterte om Jesus Kristus.

Jesaja profeterte at et barn skulle bli født, som ville sitte på Davids trone og opprette et rike som ikke har noen ende. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser å forstå disse profetiene om Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Be barna gi eksempler på titler en person kan ha, for eksempel titler knyttet til en jobb, et kall, et lag eller en familie. Hva sier disse titlene om personen som har dem? Hjelp barna å finne Jesu Kristi titler i Jesaja 7:14 og 9:6–7. Hva lærer hver av disse titlene oss om ham? Hva annet lærer disse versene oss om Jesus Kristus?

  • Les Matteus 1:21–23 og Lukas 1:31–33 sammen, og snakk om hvordan Jesajas profetier i Jesaja 7:14; 9:6–7 ble oppfylt da Jesus Kristus ble født.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna tenke på noe de har lært om Frelseren som de kan dele med familien hjemme, for eksempel et av navnene hans.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å utvikle selvtillit. Noen barn føler seg kanskje ikke i stand til å lære evangeliet på egenhånd. Én måte å hjelpe dem å utvikle selvtillit på er å rose dem når de deltar i klassen. Lov barna at Den hellige ånd vil hjelpe dem når de lærer.

Skriv ut