Det gamle testamente 2022
19.‒25. september. Jesaja 40–49: “Trøst mitt folk”


“19.–25. september. Jesaja 40–49: ‘Trøst mitt folk’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“19.–25. september. Jesaja 40–49”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Jesus helbreder en blind mann

Healing the Blind Man [Den blinde mannen blir helbredet], av Carl Heinrich Bloch

19.‒25. september

Jesaja 40–49

“Trøst mitt folk”

Mange skriftsteder i Jesaja 40–49 kan hjelpe barna å øke sin kjærlighet til Herren og sin tro på ham. Søk Åndens veiledning for å finne disse skriftstedene mens du studerer.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Les Jesaja 40:9 sammen med barna, og be dem late som de klatrer opp på “et høyt fjell”, og etter tur hever stemmen for å fortelle om noe de har lært av Skriftene nylig – enten hjemme eller i kirken.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Jesaja 43:10

Jeg kan være et vitne for Herren.

Herren minnet israelittene om at de hadde vært vitne til mange store ting som han hadde gjort for dem. Han ønsket at de (og vi alle) skulle være hans vitner og hjelpe andre å kjenne hans kraft og godhet.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna om noe du har vært vitne til. Hjelp dem å komme på ting de har opplevd som de kan fortelle hverandre om eller være et “vitne” om – for eksempel en deilig matrett de har smakt, et sted de har besøkt eller en person de kjenner. Les Jesaja 43:10 for barna: “Dere er mine vitner, sier Herren, og min tjener, som jeg har utvalgt.” Fortell barna at når vi blir døpt, lover vi å være et vitne om Jesus Kristus (se Mosiah 18:9). Hva vil det si å være Herrens vitne?

  • Be barna fortelle hva de vet om Jesus Kristus og hans evangelium. Vis dem bilder for å gi dem ideer (for eksempel bilder av Frelserens oppstandelse, Mormons bok, tempelet og den levende profeten). Be dem snakke om hva de kan dele med andre som Herrens vitner.

Jesaja 43:11

“Foruten meg er det ingen frelser.”

Jesus Kristus er den eneste som kan frelse oss fra synd og død. Grunn på hvordan du vil inspirere barna til å sette sin lit til ham.

Mulige aktiviteter

  • Be barna forestille seg en situasjon hvor de kan trenge hjelp (for eksempel når de er syke eller kommer ut for uvær). Vis noen gjenstander (eller bilder av gjenstander), noen som ville hjelpe dem i den situasjonen og andre som ikke ville det. En paraply ville for eksempel hjelpe når det er uvær, men ikke et glass vann og en blyant. Be barna velge gjenstanden som ville hjelpe i den situasjonen. Vis bilder av Frelseren for å hjelpe barna å snakke om hvordan han hjelper oss.

  • Les Jesaja 43:11 for barna, og be dem peke på et bilde av Jesus når de hører ordet “frelser”. Bær vitnesbyrd om at fordi Jesus Kristus led og døde for oss og oppsto, er han den eneste som kan frelse oss fra våre synder og fra døden.

Bilde
havbølger

Vi kan ha “rettferdighet som havets bølger” (Jesaja 48:18).

Jesaja 48:18

Å holde Guds bud gir fred.

Herren lover fred “som floden” og rettferdighet som “havets bølger” til dem som holder hans bud.

Mulige aktiviteter

  • Les Jesaja 48:18 for barna. Be dem bevege hender og armer som en elv og bølger. Snakk om hvordan det å holde Guds bud har hjulpet deg å føle deg fredelig som en elv eller sterk som en bølge.

  • Tegn en elv på tavlen. Hjelp barna å komme på bud Gud har gitt oss. Skriv disse budene på papirlapper (eller lag enkle tegninger av dem), og la barna etter tur feste budene til elven på tavlen. Hjelp barna å lære hvordan det å holde budene gir fred.

  • Syng en sang om budene sammen, for eksempel “Hold alle budene” (Barnas sangbok, 68). Hva lærer denne sangen oss om hvorfor vi skulle holde Guds bud?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Jesaja 40:3–5

Jeg kan hjelpe til med å berede “en vei for Herren”.

Vi bidrar til å oppfylle profetien i Jesaja 40:3–5 ved å hjelpe andre å motta Herren i sitt liv.

Mulige aktiviteter

  • Be ett barn lese Jesaja 40:3 mens de andre barna leser et av følgende skriftsteder og ser etter lignende ord og uttrykk: Markus 1:3–4 (døperen Johannes); Alma 7:9 (Alma); Lære og pakter 33:10–11 (misjonærer i de siste dager). Hjelp dem å finne ut hvem som bereder “en vei for Herren” i hvert skriftsted. Hvordan beredte disse menneskene veien for Herren? Hva kan vi gjøre for å hjelpe?

  • Tegn en sti på tavlen, og les Jesaja 40:3–5 sammen med barna. Be barna nevne ting som kan hindre noen i å følge Frelseren, og be dem tegne hindringer på stien. La dem viske ut hindringene mens du snakker om hvordan vi kan hjelpe folk å overvinne dem.

Jesaja 41:10; 43:1–5; 48:10

Herren er med meg i mine prøvelser.

Når vi inngår pakter med Herren, lover han å være med oss – også under våre prøvelser. Hjelp barna å se seg selv som en del av Herrens paktsfolk og som mottagere av hans løfter.

Mulige aktiviteter

  • Skriv på tavlen Jeg er … og Jeg vil … Be barna lese Jesaja 41:10 og Jesaja 43:1–5 for å finne ut hvem Herren sier han er og hva han sier han vil gjøre. Hvilke andre utsagn gjentas i disse versene? Hvordan kan disse budskapene gi oss trøst og håp i vanskelige tider?

  • Les Jesaja 48:10 sammen, og snakk om hva en ovn er og forskjellige måter den brukes på. Forklar at metaller blir renset i en ovn. Hvorfor er en ovn en god måte å beskrive lidelse på? Hvordan kan våre lidelser rense oss? (se Alma 62:41).

Jesaja 49:14–16

Herren vil aldri glemme meg.

Når vi føler oss langt borte fra Herren på grunn av synd, prøvelser eller en hvilken som helst annen grunn, kan budskapet i Jesaja 49:14–16 gi trøst.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Jesaja 49:14. Hva kan få noen til å føle seg glemt eller forlatt? Hvordan kan vi hjelpe andre å vite at Herren ikke har glemt dem? Hvordan kan vi vite at han ikke har glemt oss?

  • Be barna snakke om en de kjenner som de aldri vil glemme, som et familiemedlem eller en venn. Snakk om hva en kjærlig mor føler for sine barn og hva Herren føler for oss. Be barna lese Jesaja 49:15–16. Hva sier disse versene om hvorfor Herren aldri vil glemme oss? Be barna uttrykke sine følelser for Jesus Kristus.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna tenke på noe de har lært i dag, som de ønsker å lære mer om. Hjelp dem å skrive et spørsmål om det som de kan stille mor eller far eller et annet familiemedlem.

Vi kan forbedre vår undervisning

Tilpass deg barnas behov. Hvis du underviser yngre barn, men føler deg inspirert til å undervise dem om ett av prinsippene i denne oversikten under “Eldre barn” eller omvendt, kan du tilpasse en av de foreslåtte aktivitetene for dette prinsippet for å dekke behovene og evnene til barna du underviser.

Skriv ut