Gamla testamentet 2022
19–25 september. Jesaja 40–49: ”Trösta mitt folk!”


”19–25 september. Jesaja 40–49: ’Trösta mitt folk!’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”19–25 september. Jesaja 40–49”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Jesus botar en blind man

Jesus botar den blinde mannen, av Carl Heinrich Bloch

19–25 september

Jesaja 40–49

”Trösta mitt folk!”

Flera skriftställen i Jesaja 40–49 kan hjälpa barnen öka sin kärlek till Herren och sin tro på honom. Sök Andens vägledning för att kunna hitta dessa skriftställen medan du studerar.

Skriv ner dina intryck

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Läs Jesaja 40:9 med barnen och be dem låtsas att de klättrar upp på ”ett högt berg” och sedan turas om att höja sina röster för att berätta något de lärde sig i skrifterna nyligen – antingen hemma eller i kyrkan.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Jesaja 43:10

Jag kan vara ett vittne om Herren.

Herren påminde israeliterna om att de hade bevittnat många storslagna saker som han hade gjort för dem. Han ville att de (och vi alla) skulle vara hans vittnen och hjälpa andra känna till hans makt och godhet.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen om något som du har bevittnat. Hjälp dem tänka på saker som de har upplevt och kan berätta för varandra om eller vara ett vittne om – till exempel en utsökt maträtt som de har ätit, en plats de har besökt eller en person de känner. Läs för barnen ur Jesaja 43:10: ”Ni är mina vittnen, säger HERREN, och min tjänare som jag utvalt.” Berätta för barnen att när vi döps så lovar vi att vara ett vittne om Jesus Kristus (se Mosiah 18:9). Vad innebär det att vara Herrens vittne?

  • Be barnen berätta vad de vet om Jesus Kristus och hans evangelium. Visa bilder som kan ge dem uppslag (till exempel bilder av Frälsarens uppståndelse, Mormons bok, templet och vår tids profet). Be dem prata om saker de kan berätta för andra som vittnen om Herren.

Jesaja 43:11

”Förutom mig finns ingen frälsare.”

Jesus Kristus är den ende som kan rädda oss från synd och död. Fundera på hur du ska inspirera barnen att lita på honom.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen föreställa sig en situation då de kan behöva hjälp (som att vara sjuk eller hamna i en storm). Visa flera föremål (eller bilder av föremål), några som kan hjälpa dem i situationen och några som inte kan det. Ett paraply kan till exempel vara till hjälp i en storm, men ett glas vatten och en penna är inte det. Be barnen att plocka upp föremålet som kan vara till hjälp i situationen. Visa bilder av Frälsaren för att hjälpa barnen prata om hur han hjälper oss.

  • Läs Jesaja 43:11 för barnen och be dem peka på en bild av Jesus när de hör ordet ”frälsare”. Bär vittne om att eftersom Jesus Kristus led och dog för oss och sedan uppstod så är han den ende som kan rädda oss från våra synder och från döden.

Bild
havsvågor

Vi kan ha ”rätt som havets vågor” (Jes. 48:18).

Jesaja 48:18

När vi håller Guds bud får vi frid.

Herren utlovar frid liksom ”en flod” och rättfärdighet liksom ”havets vågor” till dem som håller hans bud.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Jesaja 48:18 för barnen. Be dem röra sina händer och armar som en flod och vågor. Prata om hur det har hjälpt dig känna dig fridfull liksom en flod eller stark som vågorna när du håller Guds bud.

  • Rita en flod på tavlan. Hjälp barnen tänka på bud som Gud har gett oss. Skriv dessa bud på papperslappar (eller rita enkla teckningar av dem) och låt barnen turas om att sätta fast buden på floden på tavlan. Hjälp barnen lära sig hur man får frid genom att hålla buden.

  • Sjung en sång om buden tillsammans, till exempel ”Håll alla buden” (Barnens sångbok, s. 68–69). Vad lär den här sången oss om varför vi ska hålla Guds bud?

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Jesaja 40:3–5

Jag kan hjälpa till att ”bana väg för HERREN”.

Vi hjälper till att uppfylla profetian i Jesaja 40:3–5 genom att hjälpa andra ta emot Herren i sina liv.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn läsa Jesaja 40:3 medan de andra barnen läser ett av följande skriftställen och söker efter liknande ord och uttryck: Markus 1:3–4 (Johannes Döparen); Alma 7:9 (Alma); Läran och förbunden 33:10–11 (sista dagars heliga missionärer). Hjälp dem förstå vem som banar ”väg för HERREN” i varje skriftställe. Hur banade dessa människor väg för Herren? Hur kan vi hjälpa till?

  • Rita en stig på tavlan och läs Jesaja 40:3–5 tillsammans med barnen. Be barnen komma på hinder som kan hindra människor från att följa Frälsaren och be dem rita hinder på stigen. Låt dem sudda ut hindren medan du pratar om olika sätt för oss att hjälpa människor komma över dem.

Jesaja 41:10; 43:1–5; 48:10

Herren är med mig i mina prövningar.

När vi ingår förbund med Herren lovar han att vara med oss – även i våra prövningar. Hjälp barnen se sig själva som en del av Herrens förbundsfolk och som mottagare av hans löften.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv Jag är… och Jag ska… på tavlan. Uppmana barnen att läsa Jesaja 41:10 och Jesaja 43:1–5 för att se vem Herren säger att han är och vad han säger att han ska göra. Vilka andra uttryck upprepas i de här verserna? Hur kan de här budskapen ge oss tröst och hopp i svåra tider?

  • Läs Jesaja 48:10 tillsammans och prata om vad en ugn är och olika sätt att använda den på. Förklara att en smältugn renar metaller. Varför är en ugn ett bra sätt att beskriva lidanden? Hur kan våra lidanden rena oss (se Alma 62:41)?

Jesaja 49:14–16

Herren kommer aldrig att glömma mig.

När vi känner oss långt borta från Herren på grund av synd, prövningar eller andra orsaker kan budskapet i Jesaja 49:14–16 ge tröst.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Jesaja 49:14. Vad kan få människor att känna sig glömda eller övergivna? Hur kan vi hjälpa andra veta att Herren inte har glömt dem? Hur vet vi att han inte har glömt oss?

  • Be barnen prata om någon de känner som de vet att de aldrig kommer att glömma, som en familjemedlem eller vän. Diskutera hur en kärleksfull mamma känner för sina barn och hur Herren känner för oss. Be sedan barnen läsa Jesaja 49:15–16. Varför kommer Herren aldrig att glömma oss, enligt de här verserna? Be barnen berätta om vad de känner för Jesus Kristus.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen tänka på något de lärde sig i dag som de vill lära sig mer om. Hjälp dem skriva en fråga om det som de kan ställa till en förälder eller annan familjemedlem.

Förbättra vår undervisning

Anpassa efter barnens behov. Om du undervisar yngre barn men känner dig inspirerad att undervisa dem om en av principerna i det här lektionsförslaget under ”äldre barn”, eller tvärtom, kan du anpassa en av de föreslagna aktiviteterna för den principen enligt behoven och förmågorna hos de barn du undervisar.

Skriv ut