Det Gamle Testamente 2022
3.-9. oktober. Esajas 58-66: »En løskøber skal komme til Zion«


»3.-9. oktober. Esajas 58-66: ›En løskøber skal komme til Zion‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»3.-9. oktober. Esajas 58-66«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Jesus underviser i en synagoge

Jesus i synagogen i Nazaret, af Greg K. Olsen

3.-9. oktober

Esajas 58-66

»En løskøber skal komme til Zion«

Hensigten med aktivitetsidéerne i dette oplæg er at anspore din egen kreativitet. Føl dig ikke forpligtet til at følge dem helt nøjagtigt; følg Åndens tilskyndelser før og under undervisningen.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Mange af Frelserens ord vidner om og lærer os om Frelseren. Vis et billede af Jesus Kristus, og bed børnene om at fortælle noget, de har lært om ham denne uge.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Esajas 58:13-14

Sabbatten kan være en velsignelse for mig.

Sabbatsdagen er et tidspunkt, hvor vi kan huske på Herren og hvile fra vores daglige aktiviteter. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, med at gøre sabbatten til noget frydefuldt?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at gentage ordene »Kald sabbatten frydefuld og Herrens hellige dag ærværdig« (Es 58:13) flere gange. Forklar, at »frydefuld« betyder noget, som giver os glæde. Bed børnene om at fortælle om nogle ting, som bringer dem glæde. Bær vidnesbyrd om, at Herren gav os sabbatsdagen, fordi han gerne vil have, at vi skal glæde os. Fortæl børnene, hvorfor sabbatten er en fryd for dig.

  • Læs fra Esajas 58:14 for børnene: »Så skal du glæde dig over lykken hos Herren.« Forklar børnene, at sabbatten er en særlig dag – et tidspunkt, hvor vi kan tænke over de ting, vor himmelske Fader og Jesus gjorde for at hjælpe os med at være glade. Hjælp børnene med at tænke over ting, som de kan gøre på sabbatten for at huske på vor himmelske Fader og Jesus. Bed dem om at tegne deres idéer og dele deres billeder med en anden eller deres familier.

Billede
kvinde, der tænder olielampe, som holdes af en mand

»Herren skal være dit evige lys« (Es 60:19). En lysets gave, af Eva Timothy

Esajas 60:1-3

Jeg kan lade Frelserens lys skinne for andre.

Esajas profeterede, at Herrens folk i de sidste dage ville være som et lys for folk i mørke. Overvej, hvordan du kan hjælpe børnene med at »rejse sig« og »blive til lys«.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene lukke øjnene, mens du læser Esajas 60:1-3. Bed dem om at åbne deres øjne, når de hører ordet »lys«, og lukke dem, når de hører ordet »mørke«. Forklar, at Jesus Kristus og hans evangelium er som lys, der hjælper os med at se vores vej tilbage til vor himmelske Fader.

  • Giv hvert barn et billede af noget lys (for eksempel en sol, et stearinlys eller en lyspære). Hjælp dem med at tænke over, hvordan de kan dele Frelserens lys med andre. Lad dem »rejse sig« og »blive til lys« ved at holde deres billede op, hver gang en ide deles. Fortæl børnene om, hvordan du har set dem dele Frelserens lys.

  • Syng en sang med børnene om at dele lys, for eksempel »Mit lys« (Børnenes sangbog, s. 96). Hjælp børnene med at lægge mærke til ord i sangen, der bekræfter det, de har lært fra Esajas 60:1-3.

Esajas 61:1-3

Jesus Kristus er min Frelser og Forløser.

Esajas 61:1-3 giver en kraftfuld beskrivelse af Frelserens mission med undervisning og helbredelse. Søg efter måder, hvorpå du kan hjælpe børnene til at se, hvordan Jesus Kristus kan lære og helbrede dem personligt.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene vise billeder med Jesus, der underviser, helbreder og hjælper andre, mens du læser Esajas 61:1 (se Evangelisk kunst). Forklar, at Gud sendte Jesus Kristus for at gøre alle de ting for os. Bed børnene om at dele deres følelser om Jesus Kristus. Bær vidnesbyrd om Frelserens kærlighed til hvert eneste af børnene.

  • Esajas 61:3 beskriver dem, der lytter til og adlyder Herren, som »retfærdighedens ege«. Tegn et træ på tavlen, og giv børnene mulighed for at tænke på retfærdige ting, de kan gøre. Lad børnene tegne et blad på træet for hver ide.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Esajas 58:6-11

Faste velsigner mig og andre, der behøver hjælp.

Nogle af børnene, du underviser, kan være gamle nok til at faste. Men selv de, der ikke er, kan have glæde af at lære om Herrens lov om at faste og at forberede sig til at faste, når de er klar.

Mulige aktiviteter

  • Skriv følgende på tavlen: Hvorfor faster vi? og Hvordan faster vi? Bed børnene om at skrive mulige svar på tavlen. Bed dem om at læse »Faste« i Guide til skrifterne (https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures?lang=dan) og Esajas 58:6-11 for at finde flere svar. Hvordan kan Esajas 58:6-11 hjælpe os, når det føles svært at faste?

  • Fortæl børnene en personlig oplevelse med at faste, eller del en historie fra et af Kirkens tidsskrifter om faste. Læg vægt på de velsignelser, som kommer af at faste med et åndeligt formål. Giv børnene mulighed for at dele deres oplevelser, hvis nogen af dem har fastet. Tilskynd børnene til næste fastesøndag at tale med deres forældre om, hvad det vil sige at faste. Hjælp dem til at forstå, hvad det vil sige at faste med et oprigtigt formål og med et bønsomt hjerte.

  • Læs Esajas 58:6-7 sammen, og forklar, at vi for eksempel »deler [vores] brød med den sultne«, når vi faster, hvis vi donerer de penge, vi ville have brugt på mad, som fasteoffer. Vis børnene en donationsseddel til tiende og fasteofre, og forklar, hvordan den udfyldes. Lad børnene læse Esajas 58:8-10, hvor de holder øje med velsignelser, som vi bliver lovet, når vi faster. Hvordan kan faste velsigne os og dem i nød?

Esajas 61:1-3

Jesus Kristus er min Frelser og Forløser.

Tænk over, hvordan du bedst kan gøre brug af Esajas’ ord om at styrke børnenes vidnesbyrd om Jesus Kristus som deres Frelser og Forløser.

Mulige aktiviteter

  • Giv børnene lidt tid til at læse Esajas 61:1-3 på egen hånd. Tilskynd dem til skrive på et stykke papir eller i en studiebog, hvordan disse vers lærer dem om Jesus Kristus. Bed nogle få børn om at fortælle, hvad de mener.

  • Bed børnene om at dele et udtryk fra disse vers, som er særligt betydningsfuldt for dem, og forklare hvorfor. Hvordan hjælper disse vers os med at forstå, hvad Jesus Kristus blev sendt til jorden for at gøre?

Esajas 65:17-25

Tusindårsriget vil være en tid med fred og glæde.

Esajas så en tid, hvor Guds folk vil have fred og glæde. Denne profeti bliver opfyldt, når Jesus Kristus vender tilbage til jorden og hersker i tusind år – hvilket kaldes tusindårsriget.

Mulige aktiviteter

  • Esajas 65:17-25 beskriver, hvordan jorden vil være, når Frelseren vender tilbage. Del børnene op i små grupper, og giv hver gruppe nogle enkelte af disse vers at læse. Lav efter lidt tid en liste sammen på tavlen over de ting, som ville være anderledes på den »ny jord«, som beskrives i disse vers (vers 17). Hvorfor vil man her »fryde [sig] og juble til evig tid«? (vers 18).

  • Forbered før lektionen nogle strimler med ord og udtryk fra den tiende trosartikel. Lad et af børnene læse trosartiklen op, og bed børnene om at lægge ordstrimlerne i rækkefølge. Hjælp børnene med at forstå, hvad denne trosartikel lærer os om tusindårsriget.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at dele noget af det med deres familier, som de i dag har lært om Frelseren. Anspor dem til at læse skrifterne med deres familie den kommende uge.

Gør undervisningen bedre

Stil inspirerede spørgsmål. Stil spørgsmål, der opmuntrer børnene til at gøre mere end at give faktuelle oplysninger. Tænk for eksempel på spørgsmål, der opmuntrer dem til at dele deres vidnesbyrd og oplevelser.

Udskriv