Det Gamle Testamente 2022
10.-16. oktober. Jeremias 1-3; 7; 16-18; 20: »Før jeg dannede dig i moders liv, kendte jeg dig«


»10.-16. oktober. Jeremias 1-3; 7; 16-18; 20: ›Før jeg dannede dig i moders liv, kendte jeg dig‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»10.-16. oktober. Jeremias 1-3; 7; 16-18; 20«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
profet, der taler til mænd

Jeremias, af Walter Rane

10.-16. oktober

Jeremias 1-3; 7; 16-18; 20

»Før jeg dannede dig i moders liv, kendte jeg dig«

»Målet for hver eneste lærer … er at undervise i evangeliets rene lære, ved Ånden, for at hjælpe Guds børn med at opbygge deres tro på Frelseren og blive mere som ham« (Undervisning på Frelserens måde, forside).

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Skriv sedler med nøgleord fra denne uges studie af Jeremias, for eksempel profet, levende vand, samling og ler. Læg sedlerne i en beholder, og giv børnene opmuntring til at vælge en og dele de tanker, de har om den. Hjælp dem med at se, hvordan ordet relaterer sig til noget, som Jeremias underviste i.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Jeremias 1:5

Vor himmelske Fader kendte mig, før jeg blev født.

Da vi har boet med Gud, før vi kom til jorden, kender han os, selv om vi ikke kan huske ham. Hvordan vil du hjælpe de børn, du underviser, til at forstå denne vigtige sandhed?

Mulige aktiviteter

  • Læs Jeremias 1:5 for børnene, og forklar, at Gud kendte profeten Jeremias, før han blev født. Fortæl hvert barn hver for sig, at vor himmelske Fader også kendte ham eller hende, før han eller hun blev født, og at han har sendt hver eneste af os hertil med et formål.

  • Vis børnene et billede af et spædbarn. Spørg dem så, om de ved, hvor spædbarnet var, før han eller hun blev født. Syng en sang sammen, som lærer os om forudtilværelsen med Gud, for eksempel »Jeg er Guds kære barn« (Børnenes sangbog, s. 2-3). Tal om de åndelige følelser, som sangen vækker i os. Bær dit vidnesbyrd om, at vi alle engang levede med vor himmelske Fader, og at han har sendt os her til jorden.

Jeremias 1:7

Profeter kaldes for at tale Herrens ord.

Jeremias’ kaldelse viser, hvad Herren beder profeter om at gøre. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, med at styrke deres ønske om at følge den levende profet?

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene et billede af den levende profet, og bed dem om at fortælle, hvad de ved om ham. Hvad laver profeter? Læs for børnene, hvad Herren sagde til en anden profet, Jeremias, i Jeremias 1:7. Lad børnene gå på stedet, mens du læser »overalt, hvor jeg sender dig, skal du gå«, og lade som om de taler, når du læser »alt, hvad jeg befaler dig, skal du tale«. Del dit vidnesbyrd om, at profeterne gør og siger, hvad Herren befaler.

  • Vis børnene billeder af profeterne fra skrifterne (se Evangelisk kunst, Kirkens tidsskrifter og Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Lad børnene fortælle dig, hvad de ved om disse profeter. Fortæl kort børnene om noget, hver af dem gjorde for at hjælpe med Guds værk. Bær dit vidnesbyrd om, at profeterne er kaldet af Gud til at tale hans ord og tjene hans folk.

Jeremias 16:16

Jeg kan hjælpe vor himmelske Faders børn med at komme tilbage til ham.

Med citat af Jeremias 16:16 har præsident Russell M. Nelson sagt: »I mange lande har medlemmer og missionærer søgt efter det spredte Israel, de har jaget efter i ›klippespalterne‹ og fisket efter dem, som i tidligere tider« (»Indsamlingen af det spredte Israel«, Liahona, nov. 2006, s. 81).

Mulige aktiviteter

  • Mens du læser Jeremias 16:16 så bed børnene om at lade som om, de fisker eller går på jagt. Forklar, at fiskerne og jægerne i disse vers kan repræsentere missionærer. Bed børnene om at lade som om, de er missionærer. Hvad gør missionærer? Hvordan kan vi hjælpe dem?

  • Lav et spil, hvor brikkerne skal passe sammen, med denne uges aktivitetsside. Når et barn finder billeder, der passer sammen, kan I tale om, hvad billedet viser, vi kan gøre for at hjælpe vor himmelske Fader børn vende tilbage til ham.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Jeremias 1:4-19

Profeter kaldes til at tale Herrens ord.

Hvordan kan du hjælpe børnene med at styrke deres tro på og forståelse af profeternes rolle i Guds rige?

Mulige aktiviteter

  • Vælg nogle vigtige vers fra Jeremias 1, som lærer os vigtige sandheder om profeterne, eksempelvis vers 5, 7, 10 og 19. Lad hvert barn vælge et af disse vers, læse det og dele noget, som han eller hun lærer af verset om profeterne. Bed nogle enkelte børn om at dele deres vidnesbyrd om at følge profeten.

  • Vis et billede af den levende profet, og syng sammen en sang om profeter, for eksempel »Vi lytter til profetens røst« (Salmer og sange, nr. 205). Hjælp børnene med at lave en liste over ting, som den levende profet har bedt os om at gøre. Vælg et nyere konferencebudskab fra profeten, og hjælp børnene med at finde råd i hans budskab. Hvordan følger vi profeten? Drøft, hvordan rådene fra profeterne hjælper os til bedre at følge vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • Vis videoen »Hvorfor har vi profeter?« (jesukristikirke.org), og spørg børnene, hvordan de ville forklare en ven, hvorfor det er en velsignelse at have en levende profet (se TA 1:6, 9). Bed børnene om at dele deres følelser om den levende profet.

Jeremias 16:14-15

Jeg kan være del af Israels indsamling.

Budskabet om Israels indsamling kan findes i Jeremias 16:14-15 og giver en god mulighed for at tale med børnene om missionering og slægtshistorie. Det er en måde, hvorpå vi kan »stå som Guds vidner« (Mosi 18:9).

Mulige aktiviteter

  • Læs Jeremias 16:14 sammen, og bed børnene om at sige, hvilke ting de husker om, hvordan »Herren … førte israelitterne op fra Egypten« (se 2 Mos 14). Giv dem mulighed for at læse Jeremias 16:15 for at finde ud af, hvilken begivenhed Jeremias sagde, ville være endnu mere uforglemmelig end den. Forklar, at Israel var blevet spredt ud over jorden, men at Gud lovede at samle dem igen om ham og hans kirke. Det kaldes Israels indsamling. Hvordan kan dette sammenlignes med at udfri folk fra fangenskab?

  • Del dette budskab fra præsident Russell M. Nelson: »Hver gang I gør noget, der hjælper nogen – på begge sider af sløret – til at tage et skridt mod at indgå pagter med Gud og modtage deres nødvendige dåbs- og tempelordinancer, bidrager I til Israels indsamling« (Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, »Zions ungdom«, verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018, tillæg til Liahona, aug. 2018, s. 15, ChurchofJesusChrist.org). Hvordan kan vi hjælpe med at indsamle Israel?

  • Syng en sang sammen om missionering, for eksempel »Jeg håber at blive missionær« eller »Kaldet til at tjene« (Børnenes sangbog, s. 91, 94-95), eller vis videoen »Jeres tid til en mission« (ChurchofJesusChrist.org). Spørg børnene, hvad de har lært af sangen eller videoen om grunden til, at man vælger at tjene som missionær.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at tage denne uges aktivitetsside med hjem og spille spillet sammen med deres familie. Tilskynd dem til at tale med deres familie om, hvordan missionering har velsignet dem.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene til at genkende Ånden. Hellig musik indbyder ofte til Helligåndens indflydelse. Når du synger med børnene, skal du tage dig tid til at hjælpe dem med at mærke de åndelige følelser, som bekræfter sandheden af det, de lærer.

Udskriv