Gamla testamentet 2022
17–23 oktober. Jeremia 30–33; 36; Klagovisorna 1; 3: ”Jag ska förvandla deras sorg till glädje”


”17–23 oktober. Jeremia 30–33; 36; Klagovisorna 1; 3: ’Jag ska förvandla deras sorg till glädje’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”17–23 oktober. Jeremia 30–33; 36; Klagovisorna 1; 3”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
gravyr av profeten Jeremia

Profeten Jeremias rop, från en gravyr av Nasarenerna

17–23 oktober

Jeremia 30–33; 36; Klagovisorna 1; 3

”Jag ska förvandla deras sorg till glädje”

Jeremia och Klagovisorna kan vara svåra för barnen att förstå, men din klass kan ändå lära sig av de principer som undervisas i dessa böcker. Vad manas du till att säga?

Skriv ner dina intryck

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Skicka runt ett exemplar av Bibeln. När barnen håller i boken ber du dem berätta något de älskar med Gamla testamentet – kanske en princip eller en favoritberättelse som de har lärt sig hemma eller i kyrkan.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Jeremia 31:3

Min himmelske Fader och Jesus älskar mig.

Att känna vår himmelske Faders och Jesu Kristi ”eviga kärlek” kommer att hjälpa barnen du undervisar att komma närmare honom.

Möjliga aktiviteter

  • Visa några föremål för barnen (eller bilder på föremål) som håller länge och andra som inte gör det, som ett mynt och en frukt. Fråga barnen vilket som håller längst och prata om varför vissa saker håller längre än andra. Läs Jeremia 31:3 och hjälp barnen förstå att den kärlek som deras himmelske Fader och Jesus Kristus har för dem är ”evig”.

  • Be barnen berätta hur deras himmelske Fader och Jesus Kristus visar sin ”nåd” för dem (Jer. 31:3). För att ge barnen förslag kan ni sjunga en sång om deras kärlek till oss, till exempel ”Jag vet han älskar mig” eller ”Min himmelske Fader älskar mig” (Barnens sångbok, s. 42–43 och 16). Om det är möjligt kan du visa bilder av saker som nämns i sången. Hur känner vi när vi tänker på vår himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek?

Bild
flicka som studerar skrifterna

Skrifterna kan inspirera oss till omvändelse och att vända oss till Herren.

Jeremia 36:1–4

Skrifterna är Guds ord.

Herren sa till Jeremia att skriva ner hans ord, och Jeremias skrifter har bevarats för oss i Jeremias bok. Hjälp barnen fördjupa sin kärlek till skrifterna där vi finner Guds ord.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett av barnen låtsas vara Jeremia och be de andra barnen låtsas vara Baruk. Hjälp barnet som spelar Jeremia säga några ord från Jeremia 36:3 medan de andra barnen låtsas skriva ner dem som Baruk gjorde. Bär vittne om att vår tids skrifter är ”de ord som HERREN hade talat” (Jer. 36:4) och som han bad profeterna skriva ner.

  • Visa en barnbok och ett exemplar av skrifterna och be barnen prata om vilka skillnader de lägger märke till mellan böckerna. Vad gör skrifterna speciella? Hjälp barnen förstå att skrifterna är Guds ord skrivna av profeter, och Jeremias bok är det som Gud bad Jeremia att skriva.

Jeremia 36:4–10

Jag kan berätta om det jag lär mig i skrifterna.

Barn kan ha ett stort inflytande över människor omkring dem. Liksom Baruk kan de berätta om det de lär sig i skrifterna för andra.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen utföra handlingar som överensstämmer med orden medan du läser (eller summerar) Jeremia 36:4–10, som att låtsas skriva i en bok (se v. 4), hålla i fängelsegaller (se v. 5), och läsa skrifterna för människor (se v. 8, 10). Betona att Baruk hade modet att läsa Jeremias ord för folket trots att ledarna i Jerusalem inte ville att han skulle göra det. Hjälp barnen komma ihåg något de har lärt sig i Gamla testamentet och komma på sätt att berätta om det för andra.

  • Sjung en sång om skrifterna, såsom ”Sök, klappa och be” (Barnens sångbok, s. 66). Bär ditt vittnesbörd om skrifterna och be barnen att också bära sina vittnesbörd.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Jeremia 31:31–34; 32:38–41

Jag kan hålla mina förbund med Gud.

Jeremias lärdomar om Herrens nya och eviga förbund kan hjälpa barnen du undervisar att stärka sin önskan att hålla sina förbund.

Möjliga aktiviteter

  • Rita ett hjärta på tavlan och be hälften av barnen läsa Jeremia 31:31–34 och den andra hälften att läsa Jeremia 32:38–41. Be grupperna skriva saker inuti hjärtat som de lär sig i verserna om våra förbund med Gud. Hur är det annorlunda att ha Guds lag skriven i våra hjärtan (se Jer. 31:33) mot att bara läsa den i skrifterna? Varför vill vi ingå förbund med Herren? Varför vill han ingå förbund med oss?

  • För att granska de förbund vi ingår när vi döps kan du be barnen rita upp två kolumner på ett papper med överskrifterna Mina löften och Guds löften. Be dem fylla i kolumnerna genom att använda Mosiah 18:10, 13 och Läran och förbunden 20:37. Be barnen sätta upp papperet hemma som påminnelse för dem om att hålla sina förbund.

Jeremia 36

Skrifterna är Guds ord.

Redogörelsen i Jeremia 36 kan hjälpa barnen lära sig av de människor som tog emot Herrens ord i skrifterna.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv följande frågor på tavlan: Varför? Vilka värdesatte skrifterna? Vilka gjorde inte det? Läs Jeremia 36:1–3 tillsammans och fråga barnen varför Herren ville att Jeremia skulle skriva ner hans ord. Be sedan barnen samarbeta i par och läsa Jeremia 36:5–8, 20–25 och hitta vilka som visade att de värdesatte skrifterna och vilka som inte gjorde det. Prata om varför du värdesätter skrifterna. Dela med dig av ett skriftställe eller en berättelse som är särskilt betydelsefull för dig. Uppmuntra barnen att också dela med sig.

  • Uppmuntra barnen att använda veckans aktivitetssida för att öva sig på att återge berättelsen i Jeremia 36 för varandra. Be dem att bära sina vittnesbörd om skrifterna.

Klagovisorna 1:1–2,16; 3:22–26

Frälsaren gjorde det möjligt för mig att få förlåtelse för mina synder.

Som Klagovisorna så poetiskt beskriver det känner vi oss ofta sorgsna när vi syndar. Dessa känslor kan inspirera oss till förändring och till att be vår himmelske Fader om förlåtelse.

Möjliga aktiviteter

  • Förklara för barnen att eftersom israeliterna inte hade omvänt sig hade Jerusalem och templet där förstörts. Be barnen prata om hur de skulle ha känt sig om de hade levt i Jerusalem på den tiden. Läs Klagovisorna 1:1–2, 16 tillsammans. Vilka ord och uttryck i de här verserna hjälper oss förstå hur israeliterna kan ha känt sig? Hur kan budskapet i Klagovisorna 3:22–26 ha gett dem hopp?

  • Be barnen tänka på ett tillfälle då de kände sig ledsna på grund av ett dåligt beslut. Vad hittar de i Klagovisorna 3:22–26 som hjälper dem veta att Herren är villig att förlåta dem?

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att be familjemedlemmar berätta om upplevelser som rör principerna ni studerade under lektionen. Om ni exempelvis pratade om skrifterna så kan barnen be en familjemedlem berätta om hur han eller hon vet att skrifterna är sanna.

Förbättra vår undervisning

Behålla barns uppmärksamhet. Du kan behöva komma på kreativa sätt att engagera yngre barn. Du kan till exempel använda dig av bilder, sånger, lekar och andra aktiviteter.

Skriv ut