Vanha testamentti 2022
14.–20. marraskuuta. Aamos; Obadja: ”Etsikää Herraa, niin saatte elää!”


”14.–20. marraskuuta. Aamos; Obadja: ’Etsikää Herraa, niin saatte elää!’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”14.–20. marraskuuta. Aamos; Obadja”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Jeesuksen kasvot kynttilöiden valaisemana pimeässä huoneessa

Elämän leipä, Chris Young

14.–20. marraskuuta

Aamos; Obadja

”Etsikää Herraa, niin saatte elää!”

Kun keskityt opettamaan tosi oppia yksinkertaisin tavoin, annat Pyhälle Hengelle tilaisuuksia todistaa lapsille. Käytä tämän oppimisehdotuksen toimintoja – tai keksi omia – jotka auttavat sinua opettamaan evankeliumin periaatteita yksinkertaisin tavoin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä lapsia kertomaan jotakin, mitä he ovat oppineet äskettäin kotona tai kirkossa. Kysy esimerkiksi, ovatko he löytäneet uusia lempikohtia pyhistä kirjoituksista tai kuulleet sanoman, jonka he voisivat kertoa luokalle.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Aam. 3:7; 7:14–15

Profeetat ovat Jeesuksen Kristuksen sanansaattajia.

Yksi tärkeimpiä asioita, mitä lapset voivat tietää profeetoista, on se, että he ovat Jeesuksen Kristuksen sanansaattajia. Seuraavat ideat voivat auttaa sinua opettamaan heille tämän merkittävän totuuden.

Mahdollisia toimintoja

  • Kuiskaa yhdelle lapsista jokin viesti muulle luokalle (esim. pyydä lapsia seisomaan yhdellä jalalla tai kääntymään ympäri) ja pyydä häntä kertomaan viesti muille lapsille. Toista tämä toiminta, niin että muutamat muutkin lapset voivat olla sanansaattajina. Auta heitä ymmärtämään, kuinka tämän toiminnan sanansaattaja on kuin profeetta, joka kertoo meille Jumalan antaman sanoman. Kerro muutamia esimerkkejä elävän profeetan viimeaikaisista sanomista, jotka ovat auttaneet sinua kasvamaan lähemmäksi Jeesusta Kristusta.

  • Kehota yhtä lasta seisomaan huoneen etuosassa ja esittämään profeetta Aamosta. Kun kerrot Aamoksesta jakeiden Aam. 7:14–15 pohjalta, anna lapsen pidellä kuvia tai esineitä, jotka liittyvät kuhunkin seikkaan, kuten kuvia lampaasta, hedelmästä ja Herrasta. Selitä, että Aamos oli paimen, jonka Herra kutsui sanansaattajakseen. Näytä sitten kuvia Herrasta ja elävästä profeetasta ja selitä, että Herra kutsuu sanansaattajia nykyäänkin. Lue ääneen Aam. 3:7 ja pyydä lapsia osoittamaan sopivaa kuvaa, kun he kuulevat sanat ”Herra” ja ”profeetoille”. Lausu todistuksesi siitä, että aivan kuten Aamoksen aikana, Jeesus Kristus puhuu meille profeettojensa välityksellä.

  • Kerro jokin kirkon viimeaikaisessa lehdessä ollut kertomus elävästä profeetasta tai kokemuksista, joita kirkon jäsenillä on ollut, kun he ovat noudattaneet profeetan neuvoja. (Ks. myös ”Meet Today’s Prophets and Apostles” sivustolla churchofjesuschrist.org.)

  • Laulakaa tai kuunnelkaa laulua profeetoista, kuten ”Profeettaa seuraa” (Lasten laulukirja, s. 58–59), kun lapset työskentelevät tämän viikon tehtäväsivun parissa. Tähdennä lapsille laulun ilmauksia, joissa opetetaan, kuinka profeetat näyttävät tietä Jeesuksen Kristuksen luo.

Aam. 5:14

Jos pyrin hyvään, Herra on minun kanssani.

Aamos kehotti israelilaisia: ”Pyrkikää hyvään, älkää pahaan”, ja hän lupasi, että jos he tekevät niin, ”Herra – – on teidän kanssanne”. Kuinka autat lapsia toimimaan tämän kutsun pohjalta ja saamaan tämän lupauksen?

Mahdollisia toimintoja

  • Laita näkyviin muutamia kuvia, joissa lapset tekevät hyviä asioita, kuten auttavat muita tai nauttivat sakramentin. Anna jokaisen lapsen vuorollaan kuvailla yhtä kuvaa samalla kun muut lapset arvaavat, mitä kuvaa hän kuvailee. Lue Aam. 5:14 ja auta lapsia miettimään tapoja, joilla he voivat ”pyrkiä hyvään” joka päivä.

  • Pyydä lapsia piirtämään kuva itsestään tekemässä jotakin hyvää. Lue Aam. 5:14 ja tähdennä Herran lupausta, että Hän on meidän kanssamme, kun pyrimme hyvään. Kehota lapsia lisäämään piirrokseensa kuva Jeesuksesta, joka seisoo heidän kanssaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Kuva
nykyajan apostoleja kättelemässä toisiaan yleiskonferenssissa

Herra ilmoittaa totuuksia profeetoilleen.

Aam. 3:7

Profeetat ovat Jeesuksen Kristuksen sanansaattajia.

Aam. 3:7 on hieno pyhien kirjoitusten kohta, joka auttaa lapsia huomaamaan, että kun kuuntelemme profeettaa, me kuuntelemme Jeesuksen Kristuksen sanansaattajaa.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia opettelemaan ulkoa Aam. 3:7 kokonaan tai osittain. Anna heille esimerkiksi muutama minuutti aikaa lukea jae useaan kertaan samalla kun kirjoitat taululle jakeesta joka toisen sanan. Kehota lapsia sulkemaan pyhät kirjoituksensa ja sanomaan jae yhdessä ääneen käyttäen taululla olevia vihjeitä. Pyyhi sitten pois muutama sana kerrallaan, kunnes lapset osaavat toistaa koko jakeen ilman vihjeitä. Mitä tämä jae opettaa meille profeetoista? Kuinka elävä profeettamme on auttanut meitä tietämään, mitä Vapahtaja haluaa meidän tekevän?

  • Kirjoita paperiliuskoille useita kysymyksiä profeetoista, kuten seuraavat: Miksi meillä on profeettoja? Mitä profeetat tekevät? Miksi sinä seuraat profeettaa? Mitä profeetat opettavat? Pyydä lapsia muodostamaan parit, ja pyydä yhtä lasta kustakin parista valitsemaan kysymys ja pyytämään pariaan vastaamaan siihen. Jos lapset tarvitsevat apua johonkin kysymykseen vastaamisessa, he voivat katsoa Pyhien kirjoitusten oppaan hakusana-artikkelia ”Profeetta” (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Kun pari on vastannut kysymykseen, lapset voivat vaihtaa rooleja ja valita toisen kysymyksen.

  • Kerro lapsille muutamia asioita jostakin Vanhan testamentin profeetasta, josta he ovat oppineet tänä vuonna (kuten Nooa, Mooses tai Jesaja). Pyydä heitä arvaamaan, mitä profeettaa kuvailet. Toista näin muiden profeettojen osalta.

Aam. 5:4–15

Jos pyrin hyvään, Herra on minun kanssani.

Lapsilla on monia tilaisuuksia valita oikean ja väärän välillä. Mieti, kuinka aiot innoittaa heitä noudattamaan kehotusta ”pyrkikää hyvään, älkää pahaan” (jae 14).

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia etsimään jakeista Aam. 5:4–15 sanat ”etsiä” ja ”pyrkiä” eri muodoissaan. Mitä Herra haluaa meidän etsivän ja mihin Hän haluaa meidän pyrkivän? Mitä Hän lupaa niille, jotka tekevät niin? Kuinka etsimme Herraa eli pyrimme kohti Häntä?

  • Auta lapsia opettelemaan ulkoa 13. uskonkappaleen viimeinen virke. Kuinka me ”etsimme” näitä asioita?

Aam. 8:11–12

Evankeliumin palautus lopetti luopumuksen aiheuttaman nälänhädän.

Sen ymmärtäminen, mitä Aamos opetti luopumuksesta, voi auttaa lapsia tuntemaan kiitollisuutta evankeliumin palauttamisesta.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan Aam. 8:11–12 ja puhumaan siitä, mitä tapahtuu, kun ihmisillä ei ole Herran sanaa. Auta lapsia määrittelemään sanat luopumus ja nälänhätä hyödyntäen Pyhien kirjoitusten opasta (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Millä tavoin luopumus on kuin nälänhätä?

  • Auta lapsia ymmärtämään suurta luopumusta kertaamalla heidän kanssaan ”Uuden testamentin ajan jälkeen” (julkaisussa Uuden testamentin kertomuksia, s. 167–170). Keskustelkaa sitten tällaisista kysymyksistä: Miksi tapahtui luopumus? Mitä tapahtui luopumuksen seurauksena? Miksi Herra palautti evankeliuminsa? (Ks. myös ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden palautus – kaksisataavuotisjulistus maailmalle”, churchofjesuschrist.org.) Kannusta lapsia kirjoittamaan nämä kysymykset ja omat vastauksensa sekä kertomaan niistä perheelleen kotona.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Anna lapsille hetki aikaa miettiä jotakin tänään oppimaansa, josta he haluaisivat kertoa jollekulle perheensä jäsenelle. Kannusta heitä päättämään, kenelle he kertovat siitä ja kuinka he aikovat tehdä sen.

Näin kehitymme opettamisessa

Kehota toimimaan siten, että kunnioitat tahdonvapautta. Esitä kysymyksiä, jotka auttavat lapsia miettimään henkilökohtaisia tapoja soveltaa oppimaansa. Voit esimerkiksi kysyä: ”Mikä on yksi asia, joka sinun mielestäsi pitäisi tehdä sen perusteella, mitä olemme tänään puhuneet?”

Tulosta