Vanha testamentti 2022
31. lokakuuta – 6. marraskuuta. Daniel 1–6: ”Ei mikään muu jumala olisi pystynyt pelastamaan”


”31. lokakuuta – 6. marraskuuta. Daniel 1–6: ’Ei mikään muu jumala olisi pystynyt pelastamaan’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”31. lokakuuta – 6. marraskuuta. Daniel 1–6”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Daniel tulkitsemassa kuninkaan unta

Daniel tulkitsee Nebukadnessarin unen, Grant Romney Clawson

31. lokakuuta – 6. marraskuuta

Daniel 1–6

”Ei mikään muu jumala olisi pystynyt pelastamaan”

Kun luet lukuja Dan. 1–6, merkitse muistiin totuuksia, joita tunnet innoitusta auttaa lapsia huomaamaan.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Laita näkyviin kuvia lukujen Dan. 1–6 tapahtumista (ks. tämän viikon oppimisehdotus julkaisussa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tai Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 23, 24, 2526). Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät kuvien tapahtumista. Kehota heitä kertomaan tilanteesta, jolloin he päättivät seurata Vapahtajaa, kuten Daniel ja hänen ystävänsä tekivät.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Dan. 1:1–17

Taivaallinen Isä haluaa minun pitävän huolta ruumiistani.

Daniel ja hänen ystävänsä kieltäytyivät kuninkaan heille tarjoamasta lihasta ja viinistä, koska he halusivat noudattaa Jumalan käskyjä ja välttää vahingoittamasta ruumistaan. Nykyään viisauden sana auttaa meitä välttämään aineita, jotka vahingoittaisivat ruumistamme.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille kertomus ”Daniel ja hänen ystävänsä” (julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia) tai esitä lyhyesti Dan. 1:1–17. Pyydä lapsia näyttelemään kertomus. Auta heitä ymmärtämään, kuinka Herra siunasi Danielia ja hänen ystäviään, koska he päättivät totella Häntä (ks. jae 17). Mitä siunauksia me saamme Jumalalta, kun valitsemme oikein?

  • Näytä lapsille kuvia asioista, joita viisauden sana opettaa meitä syömään tai käyttämään, ja asioista, joita se kieltää meitä syömästä tai käyttämästä (ks. OL 89). Kehota lapsia olemaan syövinään hyviä asioita ja sanomaan ei huonoille asioille. Todista, että Herra siunaa meitä, kun me pidämme huolta ruumiistamme. Laulakaa yhdessä jokin laulu, joka kertoo ruumiistamme huolehtimisesta, kuten ”Minä sain Herralta temppelin” (Lasten laulukirja, s. 73). Mitä tämä laulu opettaa meille?

Kuva
neljä poikaa pöydän ääressä kieltäytyvät miehen tarjoamasta ruoasta

Kuva Danielista ja hänen ystävistään kieltäytymässä kuninkaan ruoasta, Brian Call

Dan. 136

Jumala siunaa minua, kun teen valinnan seurata Jeesusta Kristusta.

Danielin kirja sisältää kertomuksia ihmisistä, jotka päättivät noudattaa Jumalan käskyjä silloinkin kun se oli vaikeaa. Kuinka autat lapsia oppimaan näiden esimerkkien pohjalta?

Mahdollisia toimintoja

  • Etsi kuvia lukujen Dan. 13 ja 6 kertomuksista (ks. tämän viikon tehtäväsivu, tämän viikon oppimisehdotus julkaisussa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tai Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 23, 2526). Laita kuvat taululle tai lattialle kuvapuoli alaspäin. Pyydä yhtä lasta kääntämään yksi kuvista ja auta häntä kertomaan kuvan esittämä kertomus. (Nämä voivat olla avuksi: ”Daniel ja hänen ystävänsä”, ”Sadrak, Meesak ja Abednego” sekä ”Daniel ja jalopeurain luola”, julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia.) Keskustelkaa jokaisen kertomuksen jälkeen seuraavanlaisista kysymyksistä: Mitä ihmiset tekivät seuratakseen Herraa? Kuinka Herra siunasi heitä? Kerro, kuinka sinua on siunattu, kun olet päättänyt seurata Jeesusta Kristusta. Pyydä lapsia kertomaan omia kokemuksiaan.

  • Kehota lapsia näyttelemään tilanteita, joissa he voivat osoittaa uskonsa Jumalaan noudattamalla Hänen käskyjään. Näitä voivat olla esimerkiksi ystävällisyys siskoa tai veljeä kohtaan, Vapahtajasta kertominen jollekulle tai rukoileminen joka ilta. Näytä kuvaa Sadrakista, Mesakista ja Abed-Negosta tulisessa uunissa (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 25) ja pyydä lapsia laskemaan uunissa olevat ihmiset. Lue Dan. 3:24–25, niin saatte selville, kuka muu oli uunissa. Lausu todistuksesi siitä, että Herra on kanssamme, kun seuraamme Häntä.

Dan. 6

Taivaallinen Isä haluaa minun rukoilevan usein.

Daniel oli valmis vaarantamaan henkensä, jotta hän voisi rukoilla taivaallista Isää joka päivä. Kuinka voit auttaa lapsia omaksumaan samanlaisen halun rukoilla?

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro luvun Dan. 6 tapahtumista (ks. ”Daniel ja jalopeurain luola”, julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia) ja pyydä lapsia piirtämään kuva tästä kertomuksesta. Pyydä heitä piirtämiensä kuvien avulla esittämään kertomus toisilleen. Miksi taivaallinen Isä haluaa meidän rukoilevan Häntä? Kerro, miksi rukous on tärkeää sinulle.

  • Keskustele lasten kanssa tilanteista, joissa he voivat rukoilla, kuten kun heitä pelottaa, kun he tekevät virheitä tai kun he tarvitsevat apua koulussa. Miksi on hyvä rukoilla näissä tilanteissa? Opeta lapsille, että olivatpa he missä tahansa, he voivat aina rukoilla sydämessään.

  • Laulakaa yhdessä jokin rukouksesta kertova laulu, kuten ”Pään painan” (Lasten laulukirja, s. 18). Puhu lasten kanssa siitä, minkä asioiden puolesta voimme rukoilla.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Dan. 136

Voin tehdä oikein silloinkin, kun se on vaikeaa.

Kertomukset luvuissa Dan. 13 ja 6 voivat antaa opettamillesi lapsille rohkeutta ja uskoa tehdä hyviä valintoja silloinkin, kun he tuntevat olevansa yksin.

Mahdollisia toimintoja

  • Piirrä taululle useita nuolia, jotka osoittavat kaikki samaan suuntaan, ja sitten yksi nuoli, joka osoittaa vastakkaiseen suuntaan. Kuinka Daniel ja hänen ystävänsä ovat kuin tämä yksi nuoli? Pyydä lapsia antamaan esimerkkejä kertomuksista, joita on luvuissa Dan. 13 ja 6 (ks. ”Daniel ja hänen ystävänsä”, ”Sadrak, Meesak ja Abednego” sekä ”Daniel ja jalopeurain luola”, julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia). Kysy lapsilta, miksihän Danielin ja hänen ystäviensä mahtoi olla vaikeaa tehdä hyviä valintoja. Kuinka Herra siunasi heitä, kun he valitsivat oikein?

  • Auta lapsia miettimään tilanteita, joissa heitä saatetaan painostaa valitsemaan väärin. Kehota heitä kertomaan kokemuksista, joissa heitä on siunattu, kun he ovat valinneet oikein silloinkin kun se on ollut vaikeaa. Laulakaa yhdessä jokin tähän aiheeseen liittyvä laulu, kuten ”Oikein tee” (MAP-lauluja, 156).

Dan. 2

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on Jumalan valtakunta maan päällä.

Kun Daniel esitti innoitetun tulkinnan Nebukadnessarin unesta, hän näki, että ”vuoresta lähti vierimään kivi käden koskematta” (Dan. 2:45). Tämä kivi kuvaa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoa, jonka on tarkoitus täyttää maa.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa Dan. 2:31–35, 44–45 ja kehota heitä piirtämään kuva siitä, mitä Nebukadnessar näki unessaan. Kysy lapsilta, mitä he oppivat näiden jakeiden pohjalta unen kivestä. Selitä, että tämä kivi kuvaa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoa. Pyydä lapsia mainitsemaan asioita, joita taivaallinen Isä teki perustaakseen kirkkonsa myöhempinä aikoina. Anna heille ideoita näyttämällä kuvia kirkon palautuksen tapahtumista (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 90–95).

  • Anna jokaiselle lapselle rypistetty paperi, joka kuvaa Nebukadnessarin unen kiveä. Pyydä jokaista lasta kertomaan, kuinka hän tietää, että kirkko on Jumalan palauttama. Kun lapset kertovat, pyydä heitä antamaan ”kivensä” sinulle. Liitä kivet yhteen teipillä tai narulla niin, että muodostuu iso kivi. Todista, että kun vahvistamme todistustamme ja kerromme evankeliumista muille, me yhdistämme uskomme ja autamme Jumalan valtakuntaa ”[täyttämään] koko maailman” (Dan. 2:35).

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia tekemään tällä viikolla jotakin, mikä osoittaa heidän uskonsa Jeesukseen Kristukseen.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta lapsia tunnistamaan Hengen vaikutus. Kun sinulla on hengellisiä kokemuksia lasten kanssa, auta heitä tunnistamaan Pyhän Hengen vaikutus.

Tulosta