Det gamle testamente 2022
5.–11. desember. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14: “Helliget til Herren”


“5.–11. desember. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14: ‘Helliget til Herren’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“5.–11. desember. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Laie Hawaii tempel

5.–11. desember

Haggai; Sakarja 1–3; 7–14

“Helliget til Herren”

Les Haggai og Sakarja med bønnens hjelp, og grunn på inntrykkene du mottar. Hvordan kan sannhetene i disse bøkene bidra til å dekke barnas behov?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Tegn et smilefjes på et ark, og la barna bytte på å holde det. Be dem fortelle om noe de lærer om vår himmelske Fader og Jesus Kristus, som gjør dem lykkelige.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Haggai 1:6–8

Jeg kan sette Gud først i livet.

Å lære om Herrens råd om å “[legge] merke til hvordan det går [oss]” er en anledning for barna til å forvisse seg om at de gjør de viktige tingene Gud har bedt oss om.

Mulige aktiviteter

  • Forklar for barna at Herren ønsket at israelittene skulle bygge tempelet, men de gjorde andre ting i stedet. Les Haggai 1:7 høyt, og forklar at “legg merke til hvordan det går dere” betyr at Herren ønsket at israelittene skulle tenke over om de gjorde de viktigste tingene. Les vers 8 for barna, og be dem late som de “[går] opp i fjellet”, “[henter] tømmer” og “[bygger] huset”. Hvilke viktige ting ønsker Gud at vi skal gjøre?

  • Legg bilder på et bord med forsiden ned, som symboliserer noe av det som er viktig for Gud, for eksempel Skriftene, bønn og tempelet. La barna etter tur velge et bilde og vise det til klassen. Hjelp dem å forstå hvorfor det er viktig å sørge for at vi setter av tid til hver av tingene på bildene.

Sakarja 3:1–7

Jesus Kristus kan gjøre ånden min ren.

Høypresten Josvas skitne klær, som beskrives i Sakarja 3:1–7, symboliserer hva som skjer når vi synder. På grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi bli rene, slik Josva ble ren da han fikk nye klær.

Mulige aktiviteter

  • La barna sende rundt en skitten skjorte, og les Sakarja 3:3. Send så rundt en ren skjorte, og les vers 4. Snakk med barna om at det å ta gale valg er som å bli skitten åndelig, men Frelseren kan gjøre oss rene igjen. Hva føler vi når vi er rene? Bær vitnesbyrd om at fordi Jesus Kristus led og døde for oss, vil vi bli rene for våre synder når vi omvender oss.

  • Vis om mulig barna et bilde av noen de kjenner, kledd i hvitt ved dåpen (eller se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 103, 104). Hvorfor bruker vi hvite klær ved dåpen? Syng en sang om dåp, for eksempel “Når jeg døpes” (Barnas sangbok, 54). Be barna lage en tegning av at de selv blir døpt, og fortelle hva de føler for å bli døpt en dag.

Sakarja 2:14; 9:9; 14:3–9

Profeter underviser oss om Jesus Kristus.

I likhet med andre profeter i Det gamle testamente profeterte Sakarja om Jesus Kristus. Hva kan profetiene i Sakarja 2:14; 9:9; 14:3–9 lære barna om ham?

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Jesus Kristus som kommer inn i Jerusalem på et esel (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 50). Fortell barna at mange år før Jesus kom til jorden, profeterte Sakarja at Jesus Kristus ville ri på et esel inn i Jerusalem før han døde for oss. Mens du leser Sakarja 9:9, kan du be barna peke på personer på bildet som “[roper] med fryd”, og også peke på “kongen”. Hvem er kongen? Be barna fortelle hvorfor de er takknemlige for Jesus.

  • Les for barna noen av profetiene Sakarja fremsatte om Frelserens annet komme, for eksempel de i Sakarja 2:14; 14:9. Be barna tegne hvordan de tror det vil være når Jesus kommer igjen, eller syng en sang om det annet komme sammen, for eksempel “Når Han kommer igjen” (Barnas sangbok, 46–47).

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Haggai 1:2–8

“Legg merke til hvordan det går dere!”

Det er viktig for oss alle å være oppmerksomme på våre prioriteringer og ta oss tid til å “legg[e] merke til hvordan det går [med oss]”. Hvordan kan du inspirere barna til å sette av tid til det som hører Gud til?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Haggai 1:2–5 for å finne ut hvorfor Herren ikke var tilfreds med israelittene. Be barna velge en setning fra vers 6 og lage en tegning av den. La klassen gjette hvilken setning hver tegning forestiller. Snakk om hvordan det å bruke tid på andre ting enn det Herren ønsker, er som å spise, men ikke bli mett, kle seg, men ikke bli varm og så videre. Hvorfor er det viktig å sette av tid til det som er viktig for Herren?

  • Skriv “Legg merke til hvordan det går dere” på tavlen (vers 7). Be hvert barn lage en liste over ting han eller hun gjør på en vanlig dag, herunder ting Herren har bedt oss om å gjøre. Be barna “legg[e] merke til hvordan det går [dem]” ved å sette ring rundt det Herren kanskje vil si er de viktigste tingene på listen deres. Hvordan kan vi forsikre oss om at vi hver dag tar oss tid til det Herren ønsker at vi skal gjøre?

Bilde
en ung jente blir døpt av en mann

Vi kler oss i hvitt ved dåpen for å vise at Jesus Kristus kan gjøre oss rene når vi omvender oss fra våre synder (se Sakarja 3:3–4).

Sakarja 3:1–7

Å inngå og holde pakter kan hjelpe meg å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

I et syn så Sakarja en yppersteprest ved navn Josva, som var “kledd i skitne klær” (Sakarja 3:3). En engel ga ham rene klær og forklarte at dette symboliserte at han ble renset for sine synder. Du kan bruke dette synet til å hjelpe barna å forstå paktene og velsignelsene forbundet med dåpen.

Mulige aktiviteter

  • Les Sakarja 3:1–7 sammen, og drøft spørsmål som disse: Hva symboliserte Josvas “skitne klær”? Hvordan blir vi rene fra våre synder? Hvordan hjelper våre dåpspakter oss å “[gå] på [Herrens] veier”?

  • Noen dager før leksjonen ber du et barn komme forberedt på å snakke om dåpen sin. Gjennomgå sammen pakten vi inngår ved dåpen (se Lære og pakter 20:37). Hvordan vil det å holde våre løfter hjelpe oss å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Hvordan hjelper det å ta nadverden hver uke oss å holde våre dåpspakter?

Sakarja 9:9–11; 11:12; 13:6–7

Jesus Kristus er den lovede Messias.

Hva kan barna lære av Sakarjas profetier om Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna om å skrive ned en sannhet de har lært i klassen. Oppfordre dem til å snakke med familien om hvordan de kan få et sterkere vitnesbyrd om denne sannheten.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk din kreativitet. La forslagene i denne oversikten vekke din egen kreativitet. Tenk på hva barna i klassen vil ha glede av og hva som vil hjelpe dem å finne sammenhenger mellom Skriftene og sitt eget liv.

Skriv ut