Det gamle testamente 2022
12.–18. desember. Malaki: “Jeg har elsket dere, sier Herren”


“12.–18. desember. Malaki: ‘Jeg har elsket dere, sier Herren’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“12.–18. desember. Malaki”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Kristus-statuen

12.–18. desember

Malaki

“Jeg har elsket dere, sier Herren”

Herren elsker barna du underviser. Hvordan vil du hjelpe barna å føle hans kjærlighet når du underviser i læren som finnes i Malakis bok?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Les følgende utsagn fra Malaki 1:2: “Jeg har elsket dere, sier Herren.” Be hvert barn si én måte de vet at Herren elsker dem på. Når hvert barn har delt, takker du ham eller henne og bærer vitnesbyrd om Herrens kjærlighet til dette barnet.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Malaki 3:10–12

Vår himmelske Fader vil velsigne meg når jeg betaler tiende.

Selv om de små barna du underviser, ikke tjener penger ennå, kan de likevel lære om velsignelsene ved å betale tiende.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å telle 10 små gjenstander, for eksempel myntene på denne ukens aktivitetsside. Be dem skille en av gjenstandene fra resten, og forklar at dette er som tienden vi gir til Herren. Vi gir ham en tiendedel av det vi mottar. Bær vitnesbyrd om hvordan Herren velsigner oss når vi betaler tiende. Syng en sang om tiende sammen med barna, for eksempel “Til Herren gir jeg tiende” (Liahona, okt. 2006, V13).

  • Tegn en luke på tavlen, og les Malaki 3:10 for barna. Be dem peke på luken når du leser ordene “himmelens luker”. Forklar at dette betyr at vår himmelske Fader gir oss store velsignelser når vi betaler tiende. Mens barna fargelegger denne ukens aktivitetsside, kan du snakke om noen av grunnene til at vi betaler tiende.

  • Fortell en historie fra tidsskriftet Vennen eller fra ditt eget liv om å betale tiende. Be barna lytte etter velsignelser som kan komme av å betale tiende.

Malaki 4:5–6

Vi blir beseglet som familier i tempelet.

På grunn av prestedømmets beseglingsnøkler som Elias ga Joseph Smith i Kirtland tempel, kan familier forenes for evigheten. Når du underviser i denne sannheten, må du være oppmerksom på følelsene til barn hvis familier ikke har blitt beseglet i tempelet.

Mulige aktiviteter

  • Les Malaki 4:5 for barna. Fortell dem så at dette løftet ble oppfylt da Elias viste seg for Joseph Smith i Kirtland tempel (se “Kapittel 40: Syner i Kirtland tempel” i Historier fra Lære og pakter, 157). Vis et bilde av denne hendelsen (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 95), og be barna peke på Elias og Joseph Smith. Forklar at fordi Elias kom, kan vi bli beseglet som familier i tempelet. Bær vitnesbyrd om hvor viktig det er å bli beseglet som familie.

  • Fortell barna om din kjærlighet til din familie. Vis om mulig et bilde. Be noen barn uttrykke sine følelser for sin familie. Syng en sang sammen om familier, for eksempel “I all evighet” (Salmer, nr. 186), og bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader ønsker at familier skal besegles, og at dette er én grunn til at vi har templer. Hjelp barna å forstå at på grunn av Jesus Kristus kan vi til og med bli beseglet til familiemedlemmer som ikke var i stand til å dra til tempelet i dette liv. Be barna lage en tegning av familien sin sammen i himmelen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Malaki 3:8–12

Vår himmelske Fader vil velsigne meg når jeg betaler tiende.

Å betale tiende handler mer om å ha tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus enn om økonomi. Hva forstår barna du underviser, om tiende? Hvordan vil du hjelpe dem å ha tro til å betale tiende?

Mulige aktiviteter

  • Skriv spørsmål om tiende på tavlen som de følgende: Hva er tiende? Hvordan kan jeg betale tiende? Hva er tienden til? Hva er velsignelsene ved å betale tiende? Be barna granske Malaki 3:8–12 og “Tiende” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org), og skrive ned svar de finner. Be dem dele svarene sine med hverandre. Hva slags mennesker blir vi ved å betale tiende?

  • Vis videoen “Jesus Teaches about the Widow’s Mite” [Jesus underviser om enkens skjerv] (ChurchofJesusChrist.org), eller les Markus 12:41–44 sammen. Hva lærer denne historien oss om hva Herren føler for våre offergaver?

  • Tegn en luke på tavlen, og be barna skrive velsignelser inne i luken som man kan motta for å betale tiende (du kan finne ideer i Malaki 3:10–12). Be barna gi et personlig eksempel på hvordan de eller deres familie har blitt velsignet ved trofast å betale tiende. Du kan også gi et eksempel fra ditt eget liv på hvordan det å betale tiende har styrket din tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Bilde
Elias viser seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery i Kirtland tempel

Illustrasjon av Elias som viser seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery i Kirtland tempel, av Robert T. Barrett

Malaki 4:5–6

“Jeg sender dere Elias, profeten”.

Malakis profeti om profeten Elias ble oppfylt da Elias viste seg for Joseph Smith i Kirtland tempel og ga ham prestedømsnøklene som gjør det mulig for familier å bli beseglet for evig. Du kan gjerne vurdere å invitere en i menigheten som har ansvar for tempelarbeid og slektshistorie (for eksempel et medlem av eldstenes quorumspresidentskap eller Hjelpeforeningens presidentskap) til å hjelpe deg å undervise barna i denne læren. Husk å være oppmerksom på følelsene til barn hvis familier ikke har blitt beseglet.

Mulige aktiviteter

  • Skriv hvert utsagn fra Malaki 4:5–6 på en egen papirlapp. Gi barna papirlappene, og be dem sette utsagnene i riktig rekkefølge. Les versene sammen, og drøft spørsmål som disse: Hvem lovet Herren å sende? Når sa han at denne personen ville komme? Hva sa Herren at denne personen ville gjøre? Hvorfor måtte denne personen komme? Hvor ble denne profetien oppfylt? (se Lære og pakter 110:13–16).

  • Skriv på tavlen et spørsmål som Hva vil det si at barnas hjerter vil bli vendt til deres fedre? (se Malaki 4:6). Be barna grunne på dette spørsmålet mens de ser videoen “Their Hearts Are Bound to You” [Deres hjerter er bundet til deg] (ChurchofJesusChrist.org). Be så barna uttrykke sine tanker om spørsmålet på tavlen. Drøft sammen erfaringer du eller barna har hatt med å lære om slektshistorie.

  • Vis bildet av Elias fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be barna fortelle hva de vet om hendelsen dette bildet skildrer (se også Lære og pakter 110:13–16). Bær vitnesbyrd om at beseglingsmyndigheten Elias gjenga, gjør det mulig for familier å bli evig forenet – også familier som ikke fikk denne muligheten i jordelivet. Hvis du har deltatt i en besegling, enten for deg selv eller for en avdød, kan du snakke om hva du følte under denne ordinansen. Be barna uttrykke sine følelser med hensyn til sine familier og Guds plan for å hjelpe familier å være sammen for evig.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna tenke på noe de har lært i løpet av leksjonen i dag, og be noen barn om å dele. Be alle barna dele noe de har lært om Malakis læresetninger, med familien.

Vi kan forbedre vår undervisning

Du kan engasjere barn i samtaler om evangeliet. Du må kanskje tenke ut kreative måter å engasjere yngre barn i samtaler om evangeliet på. Barna kan for eksempel sende rundt en ball og gi svar på et spørsmål når de holder ballen.

Skriv ut